Od 168 do 276 godzin – tyle będzie mógł być uruchomiony tunel aerodynamiczny poszczególnych ekip Formuły 1 w pierwszym półroczu sezonu 2024.
Aby wyrównać stawkę Formuły 1 stosowane jest zróżnicowanie czasu dostępnego dla poszczególnych ekip w tunelu aerodynamicznym oraz przy Analizie Mechaniki Płynów (CFD). Im wyższe miejsce zajmie dana ekipa w danym “okresie rozliczeniowym” w klasyfikacji generalnej konstruktorów, tym mniej czasu dostaje przy tych narzędziach rozwojowych.
FIA ogłasza czas dla poszczególnych ekip na okres od 1 stycznia do 24 czerwca oraz od 25 czerwca do 31 grudnia.
Jeżeli chodzi o tunel aerodynamiczny to mamy tu 3 wartości bazowe:
– 1200 godzin zajętości tunelu aerodynamicznego jako całego kompleksu
– 960 testów w tunelu aerodynamicznym (czyt. 960 uruchomień tunelu)
– 240 godzin faktycznego działania (zaczyna się ono gdy prędkość wiatru w tunelu osiągnie 54 km/h i kończy gdy spadnie poniżej tej wartości).
Jak wyglądają zatem liczby na pierwsze półrocze sezonu 2024? Omawiając je warto dodać, że Red Bull odbył już w całości swoją karę zmniejszenia czasu na badania (o 7% za złamanie limitów budżetowych w sezonie 2021) i przystępuje do sezonu 2024 z czystym kontem.
Mistrzowie świata będą mogli uruchomić tunel aerodynamiczny 672 razy i może on pracować przez 168 godzin. Łączny czas jego zajętości nie może przekroczyć 840 godzin. Te liczby kontrastują z ostatnią ekipą sezonu 2023 – Haasem. Amerykanie będą mogli uruchomić tunel 1104 razy, może on pracować 276 godzin, a maksymalny czas jego zajętości to 1380 godzin.
Liczbami bazowymi dysponuje Williams, powyżej nich są 3 zespoły, a 6 jest poniżej. Zobaczcie:
Godziny zajętości tunelu | Liczba test?w | Uruchomione wirniki | |
---|---|---|---|
Haas | 1380 | 1104 | 276 |
Alfa Romeo | 1320 | 1056 | 264 |
AlphaTauri | 1260 | 1008 | 252 |
Williams | 1200 | 960 | 240 |
Alpine | 1140 | 912 | 228 |
Aston Martin | 1080 | 864 | 216 |
McLaren | 1020 | 816 | 204 |
Ferrari | 960 | 768 | 192 |
Mercedes | 900 | 720 | 180 |
Red Bull | 840 | 672 | 168 |
Źródło: Scuderiafans.com