Formuła 1 w Eleven       REKLAMA        KONTAKT        150 zł na OC/AC!      F1 MOŻESZ OBSTAWIAĆ NA EFORTUNA.PL     F1 TV PRO    SIMRACE

logo-powrot-roberta

MENU:

elmslogo

Poznajmy European Le Mans Series



Starsza siostra królowej wyścigów długodystansowych. To właśnie European Le Mans Series można uznać za jedną z najstarszych serii wyścigów długodystansowych, w której na przestrzeni lat rywalizowało wielu znanych kierowców. Przeczytajcie nieco więcej o serii, w której w tym sezonie będzie ścigał się Robert Kubica.

Historia

 

Zaczęło się od Le Mans. Ten najważniejszy wyścig długodystansowy na świecie cieszył się taką sławą i zainteresowaniem zespołów i kierowców, że postanowiono stworzyć serię wyścigów długodystansowych bazującą na nim. I zrobiono to – w 1999 roku w… USA. W ten sposób powstała American Le Mans Series, prowadzona przez francuski Automobile Club de l’Ouest oraz serię IMSA. Seria cieszyła się sporą popularnością, a jednocześnie na Starym Kontynencie brakowało podobnej, dlatego w 2000 roku ALMS przeprowadziła dwa swoje wyścigi właśnie w Europie.

W 2001 odbyło się 5 wyścigów, rozgrywanych pod nazwą European Le Mans Series, jednak seria nie doczekała się odpowiedniego wsparcia i została porzucona. W 2004 roku jednak powstała Le Mans Endurance Series, a potem Le Mans Series. Od 2012 roku nosi obecną nazwę.

Kalendarz Le Mans Series składał się z klasycznych wyścigów, takich jak 1000 km Le Mans, Monza, Nurburgring, Silverstone czy Spa.



Kategorie ELMS były zazwyczaj odpowiednikami kategorii z 24h Le Mans. Mieliśmy zatem LMP1 oraz LMP2. Ta druga kategoria jest jedyną, która istnieje od początku aż do dziś w ELMS.

Obecnie w European Le Mans Series mamy LMP2 jako najwyższą kategorię, LMP3 oraz LMGTE. W przeszłości w ELMS uczestniczyły takie kategorie jak LMP1, LMGTS, LMGT, LMGT1, LMGT2, FLM, LMGTE Pro, LMGTE Am, LMPC czy GTC.

W 2016 roku Automobile Club de l’Ouest uruchomił serię Le Mans Cup, będącą kategorią niższą od ELMS, w której jeżdżą LMP3 oraz auta GT3. W 2020 roku sezon tej serii nie odbył się.

Kategoria LMP2 w ELMS, podobnie jak w WEC, będzie używała opon Goodyear.

Kierowcy

 

Przez lata w European Le Mans Series jeździło wielu znanych i uzdolnionych kierowców. Tytuł w kategorii LMP1 zdobywali m.in. Johnny Herbert, Pedro Lamy, Stephane Sarrazin, Mike Rockenfeller czy Tomas Enge. Jej mistrzami w kategorii LMP2 byli Jos Verstappen, Giedo van der Garde, Felipe Albuquerque czy Olivier Pla.



Swoje samochody wystawiali w niej najważniejsi konstruktorzy i producenci, m.in. Audi, Lola, Peugeot, Porsche czy Ferrari.

Ważną kwestią są wymogi dotyczące składów zespołów. W ekipie LMP2 może być maksymalnie 1 kierowca „platynowy”, zgodnie z kategoryzacją FIA. W składzie ekipy WRT ten wymóg wyczerpuje Robert Kubica. Minimum jeden kierowca musi mieć kategorię brązową lub srebrną.

Zespół ELMS w LMP2 musi mieć minimum 2 kierowców, a może 3. Dotychczas potwierdzone składy ekip zawierają 3 nazwiska. Każdy zgłoszony do rundy kierowca musi w niej pojechać. Generalna zasada jest taka, że minimalny czas jazdy kierowcy brązowego nie może być mniejszy niż 40 minut. Kierowca platynowy natomiast może jeździć maksymalnie

Kierowcy zmieniają się w wyścigu, a załogi w boksie dokonują zmian opon i dotankowania auta. A ile będzie mógł maksymalnie jeździć Robert Kubica? Niezależnie od okoliczności będzie to 100 minut. Szczegółowe zasady zależą od składu „licencyjnego” zespołu i ustala się je na podstawie poniższej tabeli:



ile jezdza kierowcy lmp2 w elms

Kalendarz na sezon 2021

 

Początkowo wyścigi ELMS były dłuższe. Jeszcze w 2011 roku wszystkie odbywały się na dystansie 6 godzin. W 2013 roku trały one 3 godziny, a od 2014 wszystkie trwają po 4 godziny.

RundaDataTorKolizja z F1?
Testy13 kwietniaBarcelona
118 kwietniaBarcelonaImola
216 majaRed Bull Ring
36 czerwcaPaul RicardBaku
411 lipcaMonza
521 sierpnia*24h Le Mans*
619 wrześniaSpa
724 październikaPortimaoUSA

Gdzie oglądać?

 

O tym pisałem już tutaj, jednak warto zauważyć, że w ubiegłym roku wyścigi serii obejrzało 4,8 mln widzów na całym świecie.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix USA

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

ELMS - 4h Portimao

Dni
Godzin
Minut
Sekund

22 – 24 października

12:50 – FP1 ELMS
18:30 – FP1 F1
22:00 – FP2 F1

09:30 – FP2 ELMS
15:00 – Kwalifikacje ELMS
20:00 – FP3 F1
23:00 – Kwalifikacje F1

14:00 – Wyścig ELMS
21:00 – Wyścig F1

Bądź na bieżąco

Popularne tagi