Starsza siostra królowej wyścigów długodystansowych. To właśnie European Le Mans Series można uznać za jedną z najstarszych serii wyścigów długodystansowych, w której na przestrzeni lat rywalizowało wielu znanych kierowców. Przeczytajcie nieco więcej o serii, w której w tym sezonie będzie ścigał się Robert Kubica.
Historia
Zaczęło się od Le Mans. Ten najważniejszy wyścig długodystansowy na świecie cieszył się taką sławą i zainteresowaniem zespołów i kierowców, że postanowiono stworzyć serię wyścigów długodystansowych bazującą na nim. I zrobiono to – w 1999 roku w… USA. W ten sposób powstała American Le Mans Series, prowadzona przez francuski Automobile Club de l’Ouest oraz serię IMSA. Seria cieszyła się sporą popularnością, a jednocześnie na Starym Kontynencie brakowało podobnej, dlatego w 2000 roku ALMS przeprowadziła dwa swoje wyścigi właśnie w Europie.
W 2001 odbyło się 5 wyścigów, rozgrywanych pod nazwą European Le Mans Series, jednak seria nie doczekała się odpowiedniego wsparcia i została porzucona. W 2004 roku jednak powstała Le Mans Endurance Series, a potem Le Mans Series. Od 2012 roku nosi obecną nazwę.
Kalendarz Le Mans Series składał się z klasycznych wyścigów, takich jak 1000 km Le Mans, Monza, Nurburgring, Silverstone czy Spa.
Kategorie ELMS były zazwyczaj odpowiednikami kategorii z 24h Le Mans. Mieliśmy zatem LMP1 oraz LMP2. Ta druga kategoria jest jedyną, która istnieje od początku aż do dziś w ELMS.
Obecnie w European Le Mans Series mamy LMP2 jako najwyższą kategorię, LMP3 oraz LMGTE. W przeszłości w ELMS uczestniczyły takie kategorie jak LMP1, LMGTS, LMGT, LMGT1, LMGT2, FLM, LMGTE Pro, LMGTE Am, LMPC czy GTC.
W 2016 roku Automobile Club de l’Ouest uruchomił serię Le Mans Cup, będącą kategorią niższą od ELMS, w której jeżdżą LMP3 oraz auta GT3. W 2020 roku sezon tej serii nie odbył się.
Kategoria LMP2 w ELMS, podobnie jak w WEC, będzie używała opon Goodyear.
Kierowcy
Przez lata w European Le Mans Series jeździło wielu znanych i uzdolnionych kierowców. Tytuł w kategorii LMP1 zdobywali m.in. Johnny Herbert, Pedro Lamy, Stephane Sarrazin, Mike Rockenfeller czy Tomas Enge. Jej mistrzami w kategorii LMP2 byli Jos Verstappen, Giedo van der Garde, Felipe Albuquerque czy Olivier Pla.
Swoje samochody wystawiali w niej najważniejsi konstruktorzy i producenci, m.in. Audi, Lola, Peugeot, Porsche czy Ferrari.
Ważną kwestią są wymogi dotyczące składów zespołów. W ekipie LMP2 może być maksymalnie 1 kierowca „platynowy”, zgodnie z kategoryzacją FIA. W składzie ekipy WRT ten wymóg wyczerpuje Robert Kubica. Minimum jeden kierowca musi mieć kategorię brązową lub srebrną.
Zespół ELMS w LMP2 musi mieć minimum 2 kierowców, a może 3. Dotychczas potwierdzone składy ekip zawierają 3 nazwiska. Każdy zgłoszony do rundy kierowca musi w niej pojechać. Generalna zasada jest taka, że minimalny czas jazdy kierowcy brązowego nie może być mniejszy niż 40 minut. Kierowca platynowy natomiast może jeździć maksymalnie
Kierowcy zmieniają się w wyścigu, a załogi w boksie dokonują zmian opon i dotankowania auta. A ile będzie mógł maksymalnie jeździć Robert Kubica? Niezależnie od okoliczności będzie to 100 minut. Szczegółowe zasady zależą od składu „licencyjnego” zespołu i ustala się je na podstawie poniższej tabeli:
Kalendarz na sezon 2022
Początkowo wyścigi ELMS były dłuższe. Jeszcze w 2011 roku wszystkie odbywały się na dystansie 6 godzin. W 2013 roku trały one 3 godziny, a od 2014 wszystkie trwają po 4 godziny.
Runda | Data | Tor |
---|---|---|
Testy | 12 kwietnia | Le Castellet |
1 | 17 kwietnia | Le Castellet |
2 | 13-15 maja | Imola |
3 | 1-3 lipca | Monza |
4 | 26-28 sierpnia | Barcelona |
5 | 23-25 września | Spa-Francorchamps |
6 | 14-16 października | Portimao |
Gdzie oglądać?
O tym pisałem już tutaj, jednak warto zauważyć, że w ubiegłym roku wyścigi serii obejrzało 4,8 mln widzów na całym świecie.