KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogramy

blank

Wyniki GP Australii

elmslogo

Poznajmy European Le Mans Series



Starsza siostra królowej wyścigów długodystansowych. To właśnie European Le Mans Series można uznać za jedną z najstarszych serii wyścigów długodystansowych, w której na przestrzeni lat rywalizowało wielu znanych kierowców. Przeczytajcie nieco więcej o serii, w której w tym sezonie będzie ścigał się Robert Kubica.

Historia

 

Zaczęło się od Le Mans. Ten najważniejszy wyścig długodystansowy na świecie cieszył się taką sławą i zainteresowaniem zespołów i kierowców, że postanowiono stworzyć serię wyścigów długodystansowych bazującą na nim. I zrobiono to – w 1999 roku w… USA. W ten sposób powstała American Le Mans Series, prowadzona przez francuski Automobile Club de l’Ouest oraz serię IMSA. Seria cieszyła się sporą popularnością, a jednocześnie na Starym Kontynencie brakowało podobnej, dlatego w 2000 roku ALMS przeprowadziła dwa swoje wyścigi właśnie w Europie.

W 2001 odbyło się 5 wyścigów, rozgrywanych pod nazwą European Le Mans Series, jednak seria nie doczekała się odpowiedniego wsparcia i została porzucona. W 2004 roku jednak powstała Le Mans Endurance Series, a potem Le Mans Series. Od 2012 roku nosi obecną nazwę.

Kalendarz Le Mans Series składał się z klasycznych wyścigów, takich jak 1000 km Le Mans, Monza, Nurburgring, Silverstone czy Spa.



Kategorie ELMS były zazwyczaj odpowiednikami kategorii z 24h Le Mans. Mieliśmy zatem LMP1 oraz LMP2. Ta druga kategoria jest jedyną, która istnieje od początku aż do dziś w ELMS.

Obecnie w European Le Mans Series mamy LMP2 jako najwyższą kategorię, LMP3 oraz LMGTE. W przeszłości w ELMS uczestniczyły takie kategorie jak LMP1, LMGTS, LMGT, LMGT1, LMGT2, FLM, LMGTE Pro, LMGTE Am, LMPC czy GTC.

W 2016 roku Automobile Club de l’Ouest uruchomił serię Le Mans Cup, będącą kategorią niższą od ELMS, w której jeżdżą LMP3 oraz auta GT3. W 2020 roku sezon tej serii nie odbył się.

Kategoria LMP2 w ELMS, podobnie jak w WEC, będzie używała opon Goodyear.

Kierowcy

 

Przez lata w European Le Mans Series jeździło wielu znanych i uzdolnionych kierowców. Tytuł w kategorii LMP1 zdobywali m.in. Johnny Herbert, Pedro Lamy, Stephane Sarrazin, Mike Rockenfeller czy Tomas Enge. Jej mistrzami w kategorii LMP2 byli Jos Verstappen, Giedo van der Garde, Felipe Albuquerque czy Olivier Pla.



Swoje samochody wystawiali w niej najważniejsi konstruktorzy i producenci, m.in. Audi, Lola, Peugeot, Porsche czy Ferrari.

Ważną kwestią są wymogi dotyczące składów zespołów. W ekipie LMP2 może być maksymalnie 1 kierowca „platynowy”, zgodnie z kategoryzacją FIA. W składzie ekipy WRT ten wymóg wyczerpuje Robert Kubica. Minimum jeden kierowca musi mieć kategorię brązową lub srebrną.

Zespół ELMS w LMP2 musi mieć minimum 2 kierowców, a może 3. Dotychczas potwierdzone składy ekip zawierają 3 nazwiska. Każdy zgłoszony do rundy kierowca musi w niej pojechać. Generalna zasada jest taka, że minimalny czas jazdy kierowcy brązowego nie może być mniejszy niż 40 minut. Kierowca platynowy natomiast może jeździć maksymalnie

Kierowcy zmieniają się w wyścigu, a załogi w boksie dokonują zmian opon i dotankowania auta. A ile będzie mógł maksymalnie jeździć Robert Kubica? Niezależnie od okoliczności będzie to 100 minut. Szczegółowe zasady zależą od składu „licencyjnego” zespołu i ustala się je na podstawie poniższej tabeli:



ile jezdza kierowcy lmp2 w elms

Kalendarz na sezon 2022

 

Początkowo wyścigi ELMS były dłuższe. Jeszcze w 2011 roku wszystkie odbywały się na dystansie 6 godzin. W 2013 roku trały one 3 godziny, a od 2014 wszystkie trwają po 4 godziny.

RundaDataTor
Testy12 kwietniaLe Castellet
117 kwietniaLe Castellet
213-15 majaImola
31-3 lipcaMonza
426-28 sierpniaBarcelona
523-25 wrześniaSpa-Francorchamps
614-16 październikaPortimao

Gdzie oglądać?

 

O tym pisałem już tutaj, jednak warto zauważyć, że w ubiegłym roku wyścigi serii obejrzało 4,8 mln widzów na całym świecie.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi