Nowy zespół, nowi partnerzy i punkty do Superlicencji. Tymek Kucharczyk zaczyna kolejny sezon w GB3 Championship. Co trzeba wiedzieć o tej serii?
Kalendarz
Składa się on z 8 rund rozgrywanych na 5 brytyjskich, 1 holenderskim, 1 węgierskim i 1 belgijskim torze. Sezon zaczyna się 3o marca, a kończy 29 września:
Runda | Termin | Tor |
---|---|---|
1 | 30.03. - 01.04. | Oulton Park International |
2 | 27.04 - 28.04. | Silverstone GP |
3 | 01.06. - 02.06. | Spa GP |
4 | 22.06. - 23.06. | Hunaroring GP |
5 | 13.07. - 14.07. | Zandvoort GP |
6 | 27.07. - 28.07. | Silverstone GP |
7 | 07.09. - 08.09. | Donington Park GP |
8 | 28.09. - 29.09. | Brands Hatch GP |
Punkty do superlicencji
W tym sezonie mamy ważną zmianę – najlepsi w tej serii będą otrzymywać punkty do superlicencji. Do zdobycia będzie mniej punktów niż na przykład w Hiszpańskiej czy Włoskiej F4. Seria ta została uwzględniona w aktualizacji systemu punktowego FIA na ten sezon. W GB3 Championship punktowanych jest 5 miejsc według schematu 10-7-5-3-1.
Samochody
Rywalizacja odbywa się w autach Tatuus MSV-022. Są to bolidy jednomiejscowe wyposażone w silnik 2.0 firmy Duratec, które generują 250 koni mechanicznych. Auto waży 598 kg. Sześciobiegową skrzynię biegów dostarcza Sadev. Jednostka napędowa, do której oprogramowanie dostarcza Cosworth, kręci się do 8500 RPM.
Auto jest wyposażone w system halo i spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa FIA Formuły 3. Jest szybsze od bolidu Formuły 4, generując znacznie więcej docisku i jest to coś, do czego Tymek Kucharczyk będzie się musiał przyzwyczaić. Patrząc po wynikach testów, idzie mu to bardzo dobrze.
Opony do auta dostarcza Pirelli – kierowcy mają do dyspozycji jedną mieszankę opon na nawierzchnię suchą oraz 1 na nawierzchnię mokrą.
Zespoły i kierowcy
W sezonie 2022 w serii wystartuje 22 kierowców w ramach 9 zespołów, oto oni:
M | Kierowca | Numer | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Louis Sharp | 7 | Rodin Motorsport | 422 |
2 | John Bennett | 11 | JHR Developments | 389 |
3 | Tymek Kucharczyk | 22 | Hitech Pulse-Eight | 386 |
4 | Will Macintyre | 21 | Hitech Pulse-Eight | 334 |
5 | McKenzy Cresswell | 16 | Elite Motorsport | 314 |
6 | Gerrard Xie | 23 | Hitech Pulse-Eight | 252 |
7 | Jarrod Waberski | 20 | Elite Motorsport | 244 |
8 | Arthur Rogeon | 18 | Rodin Motorsport | 212 |
9 | Ugo Ugochukwu | 31 | Rodin Motorsport | 185 |
10 | Hugo Schwarze | 33 | Elite Motorsport | 185 |
11 | Noah Ping | 3 | Arden VRD | 185 |
12 | Patrick Heuzenroeder | 10 | JHR Developments | 165 |
13 | Colin Queen | 62 | Fortec Motorsport | 162 |
14 | Nikita Johnson | 17 | Arden VRD | 144 |
15 | James Hedley | 2 | Arden VRD | 143 |
16 | Josh Irfan | 12 | JHR Developments | 121 |
17 | Shawn Rashid | 32 | Arden VRD | 116 |
18 | Seb Murray | 91 | Chris Dittmann Racing | 97 |
19 | Adi Kulkarni | 15 | Hillspeed | 96 |
20 | Edward Pearson | 41 | Fortec Motorsport | 87 |
21 | Flynn Jackes | 55 | Chris Dittmann Racing | 75 |
22 | Freddie Slater | 27 | Rodin | 51 |
23 | Kanato Le | 7 | Chris Dittmann Racing | 46 |
24 | James Wharton | 42 | Fortec | 30 |
25 | Martinius Stenshorne | 34 | Chris Dittmann Racing | 19 |
26 | Rishab Jain | 77 | Chris Dittmann Racing | 4 |
Warto przypomnieć klasyfikację zespołową z ubiegłego sezonu:
1. JHR Developments 844
2. Rodin 750
3. Arden VRD 716
4. Hitech Pulse-Eight 699
5. Elite Motorsport 603
6. Fortec Motorsports 528
7. Douglas Motorsports 528
8. Chris Dittmann Racing 276
9. Hillspeed 244
O Hitech
Jest to czwarty zespół sezonu 2023 GB3 Championship, ale również ekipa mająca swoje zespoły w FIA Formule 2 i FIA Formule 3. W przeszłości jeździli w nim m.in. George Russell, Liam Lawson, António Félix da Costa, Luke Browning i wielu innych dobrych kierowców.
Gdzie oglądać?
Dobrą wiadomością dla polskich kibiców jest to, że wyścigi GB3 Championship są transmitowane za darmo na YouTube. Na blogu przed każdą rundą będą pojawiały się linki do możliwości oglądania wyścigów Tymka Kucharczyka, będą również relacje live.
Format weekendu
W trakcie każdej rundy, po sesjach testowych i 1 sesji treningowej, odbywają się:
– Kwalifikacje: 20 minut jazdy, kierowcy wyjeżdżają kiedy chcą, nie ma segmentów kwalifikacji
– 1. wyścig – 20 minut, ustawienie na starcie zgodnie z wynikami kwalifikacji
– 2. wyścig – 20 minut, ustawienie na starcie według DRUGIEGO najlepszego czasu każdego kierowcy
– 3. wyścig – 25 minut, ustawienie na starcie według odwróconej kolejności kwalifikacji pierwszej 12-tki.
Punktacja
W wyścigach 1. i 2. (najlepszy i drugi najlepszy czas kwalifikacji) punktacja wygląda następująco:
1. miejsce: 35 punktów
2. miejsce: 29
3. miejsce: 24
4. miejsce: 21
5. miejsce: 19
6. miejsce: 17
7. miejsce: 15
8. miejsce: 13
9. miejsce: 12
10. miejsce: 11
11. miejsce: 10
12. miejsce: 9
13. miejsce: 8
14. miejsce: 7
15. miejsce: 6
16. miejsce: 5
17. miejsce: 4
18. miejsce: 3
19. miejsce: 2
20. miejsce: 1
W wyścigu z odwróconą pierwszej 12-tki kolejnością punktacja wygląda następująco:
1. miejsce: 20 punktów
2. miejsce: 17
3. miejsce: 15
4. miejsce: 13
5. miejsce: 11
6. miejsce: 10
7. miejsce: 9
8. miejsce: 8
9. miejsce: 7
10. miejsce: 6
11. miejsce: 5
12. miejsce: 4
13. miejsce: 3
14. miejsce: 2
15. miejsce: 1
Nagrody
W GB3 Championship jest o co walczyć. Oprócz tytułu, mistrz serii ma zapewnione dwudniowe testy w FIA Formule 3. Dość powiedzieć, że do tej serii po wygraniu GB3 Championship awansowali Clement Novalak, Kaylen Frederick, Zak O`Sullivan i Luke Browning.
Za każde zdobyte pole position kierowca otrzymuje 250 funtów w ramach Jack Cavill Pole Position Cup, a ten, który będzie miał najwięcej pole position w sezonie, zdobywa 2000 funtów.
Koszty
Przystąpienie do serii to koszt 5500 funtów netto, a za każdy wyścig trzeba zapłacić 2300 funtów netto. Do tego dochodzi oczywiście koszt auta i zespołu. Łącznie – w zależności od liczby testów – może to być łączna kwota od 300 do 400 tys. funtów.