Jaka jest definicja samochodu luksusowego? Odpowiedź może wydawać się oczywistym pytaniem, ale jak wiele innych rzeczy w życiu, gdy zaczniesz naprawdę to badać i zarysowywać pod powierzchnią, zdefiniowanie luksusowego samochodu nie jest tak proste, jak się wydaje na pierwszy rzut oka.
Mówiąc prościej, samochód luksusowy to pojazd mechaniczny o ponadprzeciętnym poziomie jakości i wyposażenia. Do najbardziej oczywistych marek luksusowych samochodów zaliczają się Rolls-Royce i Bentley, ale obejmuje ona także marki o większym wolumenie, takie jak Mercedes-Benz, BMW i Cadillac.
Chociaż niektórzy producenci produkują wyłącznie samochody luksusowe, coraz więcej marek, które można uznać za mainstreamowe, produkuje więcej samochodów premium.
Granica między markami samochodów premium a tak zwanymi producentami samochodów „semi-premium”, takimi jak Mazda i Volkswagen, zaciera się, w miarę jak jakość, bezpieczeństwo i dynamika jazdy poprawiają się w szerszej gamie typów pojazdów i cen, wykraczając poza to, co tradycyjnie było dotychczas postrzegane jako po prostu drogie marki samochodów.
Świat zmienia się także wraz z rozwojem pojazdów elektrycznych, co otworzyło drzwi obu istniejącym producentom samochodów do odnalezienia się na nowo (np. Volvo i Jaguar) jako bardziej luksusowych lub nowych marek (takich jak Tesla i Polestar), aby ugruntować swoją pozycję obok najlepsze luksusowe samochody.
Oczywiście luksusowy pojazd nie musi być tylko powolny i wypełniony skórą i drewnem, marki wyczynowe, takie jak Porsche, Ferrari, Lamborghini i tym podobne, mogą być również postrzegane jako marki samochodów luksusowych w dzisiejszych czasach.
Nawet jeśli chodzi o części zamienne, te luksusowe samochody są wyjątkowe: w rzeczywistości większość kierowców woli kupować oryginalne części zamienne w wyspecjalizowanych witrynach, takich jak Ovoko, niż części zamienne innych firm.
Poniżej znajduje się lista najlepszych marek samochodów luksusowych na świecie, określona na podstawie różnych czynników, w tym dziedzictwa, jakości samochodów, pozycji rynkowej i znaczenia rynkowego. Istnieje znacznie ponad 5 odnoszących sukcesy producentów samochodów luksusowych, dlatego priorytetowo traktowaliśmy tych, którzy odnoszą sukcesy.
5. Bentleya
Rok założenia: 1919
Kraj pochodzenia: Wielka Brytania
Kiedy myślisz o luksusowym samochodzie, prawdopodobnie przed oczami wyobrazisz sobie coś w rodzaju Bentleya. Brytyjska marka to kwintesencja producenta samochodów luksusowych, posiadająca bogate dziedzictwo, reputację związaną z jakością i skupiającą się na jakości, a nie na ilości, aby zapewnić, że popyt na jej pojazdy pozostanie wyższy niż podaż.
Firma Bentley została założona w 1919 roku, ale naprawdę zyskała sławę podczas słynnego 24-godzinnego wyścigu Le Mans pod koniec lat dwudziestych XX wieku.
W czasach, gdy wyścigi samochodowe były postrzegane jako poligon doświadczalny dla marek pod względem wydajności i niezawodności, 24-godzinny wyścig w Le Mans był ostatecznym sprawdzianem maszyny.
Tak więc, kiedy Bentley zwyciężył w latach 1924, 27, 28, 29 i 30, pokazał światu, że jest to firma produkująca prawdziwie luksusowe pojazdy silnikowe.
Choć na przestrzeni lat miał swoje wzloty i upadki, od 1998 roku Bentley jest częścią Grupy Volkswagen i obecnie ma ugruntowaną pozycję jednej z najbardziej cenionych marek luksusowych.
Continental GT nawiązuje do swojej wyścigowej przeszłości, Flying Spur to tradycyjna luksusowa limuzyna, a SUV Bentayga to ewolucyjny model mający sprostać wymaganiom współczesnych nabywców luksusowych samochodów.
4.BMW
Rok założenia: 1916
Kraj pochodzenia: Niemcy
Być może zaczęła budować silniki lotnicze, ale obecnie BMW jest jedną z największych luksusowych marek na świecie. W 2022 roku sprzedał na całym świecie 2 399 636 samochodów, co oznacza, że był najlepiej sprzedającym się producentem samochodów premium, pokonując sprzedaż Mercedesa wynoszącą 2 043 900 sztuk.
Obie firmy od dawna cieszą się opinią dwóch producentów samochodów luksusowych odnoszących największe sukcesy pod względem wolumenu. Choć nie tak prestiżowe jak Bentley i Rolls-Royce, BMW i Mercedes-Benz balansują na granicy wielkości i wzrostu.
BMW to marka ciesząca się dużym zainteresowaniem, oferująca dostępne luksusowe modele, takie jak seria 1 i X1, aż po wyczynowe samochody M (takie jak M4 i M8) oraz modele flagowe, takie jak seria 7 i X7.
Aby mieć pewność, że pozostanie jedną z najpopularniejszych marek luksusowych, szybko poszerza swoją ofertę pojazdów elektrycznych, takich jak iX3, i4 i XM.
3. Ferrari
Rok założenia: 1939
Kraj pochodzenia: Włochy
To jedna z najbardziej kultowych marek luksusowych na świecie, nie tylko w przestrzeni motoryzacyjnej, ale w całym spektrum luksusu. Ale Enzo Ferrari tak naprawdę nie chciał produkować samochodów drogowych.
Ferrari rozpoczął karierę chcąc być kierowcą samochodów wyścigowych i prowadzić działalność wyścigową dla Alfa Romeo w ramach Scuderia Ferrari (co oznacza „Stajnia Ferrari”) w latach trzydziestych XX wieku.
W 1947 roku Ferrari ścigało się samochodem 125 S ze swoim imieniem, ale chcąc sfinansować swoje wyścigowe pragnienia, zaczął sprzedawać samochody drogowe.
Przejdźmy szybko do chwili obecnej i okazuje się, że Ferrari (firma) to potęga notowana na nowojorskiej giełdzie papierów wartościowych, a jej wartość rynkowa – w momencie publikacji – przekracza 50 miliardów dolarów.
Kluczem do sukcesu Ferrari jest i zawsze była rzadkość. Kluczową zasadą luksusowej marki jest ekskluzywność, dlatego Ferrari zawsze twierdziło, że jego celem jest zbudowanie o jeden samochód mniej niż wymaga tego popyt, utrzymując w ten sposób solidną listę oczekujących swoich samochodów.
Skupiła się także przede wszystkim na samochodach sportowych i supersamochodach, a obecna oferta obejmuje 296 GTB, SF90 Stradale i nadchodzący Purosangue „SUV” (chociaż firma woli myśleć o nim jako o czterodrzwiowym samochodzie sportowym o wysokich osiągach).
2. Mercedes-Benz
Rok założenia: 1926
Kraj pochodzenia: Niemcy
Choć BMW mogło osiągnąć wyższą sprzedaż na całym świecie, w Australii Mercedes-Benz pozostaje najpopularniejszą marką samochodów luksusowych. Ale zajmuje też wyższe miejsce na naszej liście, ponieważ, mówiąc prościej, Mercedes-Benz to firma, która wynalazła samochód.
Choć technicznie firma Mercedes-Benz została założona w 1926 r., to Gottlieb Daimler i Karl Benz stworzyli pierwszy samochód w 1886 r. i pomogli w ugruntowaniu zarówno koncepcji samochodu, jak i marki, jaką znamy dzisiaj.
Podobnie jak jej bawarski rywal, marce ze Stuttgartu udaje się zachować atrakcyjność klasy premium, sprzedając jednocześnie tak dużą liczbę samochodów. Logo trójramiennej gwiazdy jest symbolem statusu na drogach całego świata.
Firma posiada również własną, bardziej luksusową podmarkę, Mercedes-Maybach, która kiedyś była samodzielną działalnością, ale obecnie jest połączona z istniejącymi modelami Mercedes-Benz, ale podnosi poziom bogactwa.
1. Rolls-Royce
Rok założenia: 1906
Kraj pochodzenia: Wielka Brytania
Punkt odniesienia, według którego mierzone są wszystkie inne – to Rolls-Royce.
Klasycznie zaprojektowane i imponujące duże pojazdy, napędzane silnikami o dużej pojemności do ciągnięcia razem z samochodami wypełnionymi najwyższej jakości skórami, drewnem i metalem, Rolls-Royce mają i pozostają luksusem na kołach.
Produkowany w bardzo ograniczonych ilościach i z niezwykłą dbałością o szczegóły, Rolls-Royce naprawdę definiuje, czym może być luksusowy samochód. Są to samochody prowadzone przez najbogatszych ludzi na świecie, aby mogli pochwalić się swoim bogactwem na drodze.
W 2022 r. Rolls-Royce sprzedał na całym świecie zaledwie 6021 pojazdów, czyli w kontekście mniej niż RAM sprzedany w Australii w zeszłym roku, więc ekskluzywność jest z pewnością kluczowym aspektem atrakcyjności marki.
Przy ustalonym roku zauważysz gwiazdkę, a to dlatego, że firma Rolls-Royce Motor Cars, jaką znamy dzisiaj, rozpoczęła oficjalną działalność dopiero w 1998 roku.
Wtedy to BMW Group przejęła kontrolę nad operacją po złożonej trójstronnej umowie z Vickers (firmą inżynieryjną kontrolującą biznes silników lotniczych Roll-Royce) i Grupą Volkswagen.
Ale nawet jeśli technicznie rzecz biorąc nie jest to ten sam podmiot prawny, który powstał w 1906 r., każdy nowoczesny Rolls ma wrażenie, że ma związek ze znakomitą przeszłością marki.
Rolls-Royce ma zamiar wprowadzić na rynek swój pierwszy całkowicie elektryczny model – Spectre – do końca 2023 roku, co zapewni mu przyszłość i utrzymanie pozycji lidera na rynku samochodów luksusowych.