Choć przerwa między sezonami 2022 i 2023 jeżeli chodzi o silniki miała być przeznaczona główne na poprawę ich niezawodności to już po 2 wyścigach sezonu mieliśmy pierwsze kary za przekroczenie limitów, a w najbliższych wyścigach doczekamy się kolejnych.
Jak pisze Auto Motor und Sport, wszyscy dostawcy silników do Formuły 1 mają problem z awariami poszczególnych komponentów. Charles Leclerc już w drugim wyścigu sezonu musiał przyjąć karę silnikową i był przesunięty o 10 pól na starcie w Arabii Saudyjskiej.
Ale nie tylko Ferrari ma problemy – wszyscy inni producenci są też zaalarmowani. Teoretycznie rozwój silników jest zamrożony, a dostawcy mogą pracować jedynie nad ustawieniami oraz niezawodnością.
Wymiany silników mają już na koncie zespoły klienckie Ferrari, a pod koniec GP Australii awarię MGUK miał Nico Hulkenberg, który ledwo doprowadził swoje auto na metę, zdobywając 6 punktów.
Jednostkę napędową stracił też Lando Norris – w Bahrajnie gdy wadliwy zawór uszkodził turbo. Wiązało się to z wymianą większości elementów jednostki napędowej.
Awaria silnika Mercedesa nastąpiła też w aucie George Russella i podobno jednostki może się już nie udać uratować.
Honda musiała wymieniać silnik w bolidzie AlphaTauri Nycka de Vriesa. Swoje kary w GP Australii przyjął Sergio Perez.
Najlepiej sytuacja wygląda obecnie w Alpine. Dotychczas żadna jednostka tego producenta nie zaliczyła awarii, ale jednocześnie ma najmniej danych bowiem silniki francuskiego producenta przejechały zaledwie 1739 kilometrów w tym sezonie. W przypadku Mercedesa to 6279 km, Ferrari 5082 a Hondy 3677 km.
Tak wygląda wykorzystanie elementów jednostek napędowych w sezonie 2023:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 4) | TC (4) | MGUH (4) | MGUK (4) | ES(2) | CE (2) | Ex (8) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Max Verstappen | Red Bull Racing | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | |
Fernando Alonso | Aston Martin | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | |
Lance Stroll | Aston Martin | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
George Russell | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 6 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 | |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | 3 | 7 | |
Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 7 | |
Pierre Gasly | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 | |
Esteban Ocon | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 7 | |
Alexander Albon | Williams | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Logan Sargeant | Williams | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 7 | |
Nyck de Vries/Daniel Ricciardo/Liam Lawson | AlphaTauri | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | |
Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | |
Nico Hulkenberg | Haas F1 Team | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | 6 | |
Lando Norris | McLaren | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 7 | |
Oscar Piastri | McLaren | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
Producenci silników są zaniepokojeni, gdyż w tym sezonie jednostki będą bardzo mocno eksploatowane. Nie dość, że będziemy mieli 23 wyścigi to jeszcze 6 sprintów. Jakby tego było mało, uzgodnione zostało już nieoficjalnie wprowadzenie osobnych kwalifikacji do sprintów. O ile w treningu można ograniczyć zużycie silnika, o tyle w kwalifikacjach musi on pracować na maksimum swojej wydajności.