KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek
blank
2021 Turkish Grand Prix, Sunday - LAT Images

Wyścig jednej opony. Ale dzięki niej były emocje



Choć w Grand Prix Turcji nie kipiało od emocji, to jak na wyścig, który ukończyli wszyscy kierowcy, działo się dużo. Jakie dane po rywalizacji na Istambul Park zaskakują?

Wyniki

wtniki gp turcji 2021

Skrót

Best lapy

Punkt za najszybsze okrążenie zgarnął Valtteri Bottas, ale warto zauważyć, że tuż za nim nie było nikogo, kto stanąłby na podium. Świetny wynik wykręcił Raikkonen i to pokazuje, że Fin miał tempo w Turcji, którego jednak nie mógł pokazać.



best lapy turcja 2021

Prędkości

Ponownie bardzo szybkie były bolidy Ferrari, ale widać, że Mercedesy w wyścigu dobrze spisywały się na prostych.

predkosci turcja 2021

Sektory

W czasach sektorów widać szybkość Mercedesa.

sektory Turcja 2021

Pit-stopy

Najlepiej spisał się Red Bull, rewelacyjnie obsługując Verstappena. Zaskakująco dobrze również Aston Martin, a na wysokości zadania stanęli mechanicy Mercedesa. Fatalny był postój Lance Strolla, który kosztował go większą zdobycz punktową. Nie popisało się też Ferrari, a loty znacznie obniżył Williams.



pit-stopy grand prix turcji 2021

Czas w alei serwisowej

Najkrócej w alei serwisowej przebywali kierowcy Red Bulla.

czas w alei turcja 2021

Strategie

Widać, że najbardziej opłacalny był zjazd w okolicach 35-37 okrążenia.

strategie gp turcji 2021

Opony

W wyścigu były używane dwie mieszanki, jednak Pirelli o „stincie” Sebastiana Vettela na oponie pośredniej nie wspomina.

opony gp turcji 2021

Alfa podsumowała

Wypowiedzi Freda Vasseura, Kimiego Raikkonena i Antonio Giovinazziego znajdziecie tutaj.

Ode mnie

 

To był najbardziej suchy mokry wyścig w historii F1. I znów tematem numer 1 były opony. Z jednej strony można narzekać, że mówimy tylko o grainingu, kłopotach z dogrzaniem itp. Ale z drugiej, przy obecnych bolidach, nie nadających się do wyprzedzania, tylko opony mogły nam zapewnić więcej akcji na torze. Szczególnie, że przez cały wyścig nie był dostępny system DRS co znacznie utrudniło zadanie kierowcom startującym z tyłu. Gdyby DRS jednak był, Hamilton z pewnością przebiłby się przed Tsunodę i Pereza znacznie szybciej.



Zwycięstwo Bottasa było niezagrożone od startu do mety. Pojechał dobry wyścig, wykorzystał sprzęt, który miał i odniósł 10. zwycięstwo w karierze. I trzeba sobie uzmysłowić, że mogło to być jego ostatnie w karierze, bo w Alfie raczej nie będzie miał na nie szans. Można się sprzeczać, czy 10 w trakcie 5-letniej kariery w Mercedesie to dużo czy mało. Hamilton w tym samym czasie wygrał 47 razy.

Swoje zrobił też Verstappen, ale trzeba przyznać, że Red Bull nie miał w Turcji podejścia do Mercedesa. I zwrócił na to uwagę Holender, któremu wtórował jego szef, Christian Horner – Mercedes bardzo przyspieszył w ostatnich rundach i Red Bull musi coś zrobić, bo nie jest już najszybszym bolidem w stawce – również na prostych. 6 punktów przewagi w generalce, jakie Max wywozi ze Stambułu to mniej niż różnica między 1. a 2. miejscem. Muszą się pilnować.

Świetny wyścig przejechał Perez, któremu wyrzucano już, że w ostatnich wyścigach zdobył tyle samo punktów co Russell. Kluczowa była obrona Meksykanina przed Hamiltonem. To była świetna walka, w której Sergio nie pękał i mocno zapunktował sobie w Red Bullu – właśnie po to go zatrudniali.

Leclerc w pewnym momencie popełnił „błąd” Lando Norrisa z Grand Prix Rosji i postanowił iść po wszystko, zbyt długo zostając na torze na pierwszym komplecie opon. Gdyby zastosował bardziej konserwatywną strategię, miałby pewne podium. Nie można go jednak bardzo winić, szczególnie w kontekście bardzo pomocnego strategicznie Ferrari, którego inżynier stwierdził, że jeżeli Leclerc nie da się przez nikogo wyprzedzić, to wygra…

Lewis Hamilton również w pewnym momencie chciał za dużo. Gdyby posłuchał zespołu i zjechał od razu, pewnie byłby w stanie powalczyć w końcówce z Leclerciem i Perezem. Podejrzewam, że gdyby został do końca na jednym komplecie, również zająłby 5. miejsce. To był kolejny świetny wyścig w jego wykonaniu mimo wszystko.

Gasly może bardzo żałować kary za incydent z pierwszego okrążenia. Trudno nie krytykować sędziów za tę decyzję, przede wszystkim dlatego, że po raz kolejny mamy niekonsekwencję. Miano nie karać za skutki tylko za przewinienie, a to – jeżeli było – było bardzo drobne i odbywało się w warunkach 1. zakrętu, 1. okrążenia na mokrym torze. Gdyby Alonso się nie obrócił, pewnie kary by nie było. No ale skoro karzemy za skutki, to co z Silverstone i 10-ma sekundami dla Hamiltona?

McLareny w Turcji tempa nie miały, a opony przejściowe nie pomagały. Norris był w stanie wywalczyć dopiero 7. miejsce, jeszcze gorzej pojechał Ricciardo, choć należy docenić jego próbę wcześniejszego zjazdu. Przed nim jechał 16, po nim miał nawet szansę na punkty. Wystarczyłoby zjechać nie na 21. a na 23. kółku.

Sainz to kolejny kierowca, któremu warunki raczej nie pomogły. Gdyby miał do dyspozycji DRS, pewnie wyprzedziłby jeszcze minimum Norrisa. A nie można zapominać o fatalnym pit-stopie w Ferrari, który Hiszpana kosztował minimum 5 sekund.

Ocon to pierwszy kierowca od ćwierćwiecza, który przejechał cały wyścig F1 na 1 komplecie opon. Biorąc pod uwagę tempo Alpine na przejściowych oponach, to była jedyna szansa na punkty. Brawa dla niego, że dał radę, choć bardziej dziękować musi tym, którzy jechali za nim czyli np. Alfie. Sytuację Kimiego i Antonio już opisywałem w poprzednim wpisie. Wypada skomentować, że szkoda iż taki samochód się marnuje.

Tsunoda dojechał 14, obrócił się i nie miał tempa. Ale wczoraj wymagano od niego czegoś innego – jak najdłuższego powstrzymania Hamiltona. I zrobił to. Tempa nie miał Williams i to był dla nich bezbarwny wynik.



Fernando Alonso przepraszał po wyścigu Micka Schumachera. Początek sezonu był pełen pokory dla Fernando, chwaliłem go za pozytywne podejście do tematu. Jak tylko nabrał pewności i poczuł auto, zaczyna wracać „stary dobry Fernando”. Ocona pokonuje regularnie, choć to Francuz zgarnął zwycięstwo. Alonso jest najwyżej sklasyfikowanym kierowcą sezonu 2021, który nie był jeszcze na podium, ale mam wrażenie, że jeszcze o Fernando będzie się mówiło. Trzeba przyznać, że umie on grać pod publikę. W Sochi na okrążeniu na grid przejechał sobie przez strefę wyjazdową w 2-ce, ćwicząc ten manewr na wyścig – i skorzystał z niego na pierwszym okrążeniu. Zapytany o to w Turcji powiedział, że cieszy się z tego pytania, bo jego zachowanie z Rosji miało „naświetlić problem” łamania przepisów przez innych kierowców. „Gdy inni robili to samo w poprzednich rundach, ja czułem się jak idiota respektując przepisy”. Teraz po wyścigu Fernando powiedział, że Gasliemu nie należała się kara za ich incydent na 1. okrążeniu (mimo że sam nazwał go głupim tuż po nim). Ciekawe, czy mówiłby to samo, gdyby kary nie było.

Wspomnieć jeszcze warto o Vettelu, który bardzo ryzykowną decyzją o zjeździe po slicki, przykrył swoje fatalne tempo w Turcji. To była niezwykle śmiała decyzja, która mogłaby się opłacić przy innych oponach. Pirelli jednak jest tak trudno dogrzać, że nie miała ona większego sensu.

Was do oceny poszczególnych kierowców zapraszam w komentarzach oraz w blogowym głosowaniu tutaj. 

Vlog

 

Klasyfikacje

Kierowców:

PozKierowcaKrajZespółPunkty
1Max VerstappenblankRed Bull Racing Honda395,5
2Lewis Hamilton blankMercedes387,5
3Valtteri BottasblankMercedes226
4Sergio PerezblankRed Bull Racing190
5Carlos SainzblankFerrari165,5
6Lando NorrisblankMclaren Mercedes160
7Charles LeclercblankFerrari159
8Daniel RicciardoblankMcLaren Mercedes115
9Pierre GaslyblankScuderia AlphaTauri Honda110
10Fernando AlonsoblankAlpine81
11Esteban OconblankAlpine74
12Sebastian VettelblankAston Martin Mercedes43
13Lance StrollblankAston Martin Mercedes34
14Yuki TsunodaScuderia AlphaTauri Honda32
15George RussellblankWilliams Mercedes16
16Kimi RäikkönenblankAlfa Romeo Racing Ferrari10
17Nicholas LatifiblankWilliams Mercedes7
18Antonio GiovinazziblankAlfa Romeo Racing Ferrari3
19Mick SchumacherblankHaas Ferrari0
20Robert KubicaAlfa Romeo Racing0
21Nikita MazepinblankHaas0

Konstruktorów:



Poz. ZespółPkt
1blankRedBull Racing RBPT860
2blank Mercedes409
3blankFerrari406
4blankMcLaren Mercedes302
5blankAston Martin Aramco Mercedes280
6blankAlpine Renault120
7blankWilliams Mercedes28
8blankAlphaTauri RBPT25
9blankAlfa Romeo Ferrari16
10blankHaas Ferrari12

Tak w tej klasyfikacji przyrastały punkty w trakcie sezonu:

1f43fc50f3527d47edf40fc8b7171884864c64c4973cad2bb84ea2b62c90f018

Punkty karne:

KierowcaPunktyNajbliższe punkty wygasają...Reprymendy
Sergio Perez817/09/24 - 1 pkt
Logan Sargeant803/09/24 - 1 pkt
Lance Stroll709/07/24 - 2 pkt
Fernando Alonso601/04/24 - 3 pkt
Kevin Magnussen509/03/25 - 1 pkt1
Lewis Hamilton403/09/24 - 2 pkt
Yuki Tsunoda304/06/24 - 1 pkt
Nico Hulkenberg228/05/24 - 2 pkt1
George Russell
228/05/24 - 2 pkt
Guanyu Zhou222/07/24 - 2 pkt
Nyck de Vries202/07/24 - 2 pkt
Max Verstappen219/11/24 - 2 pkt
Valtteri Bottas229/10/24 - 2 pkt1
Daniel Ricciardo221/04/25 - 2 pkt
Oscar Piastri01

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Twitch!

 

Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi