Mamy oficjalne potwierdzenie plotek z ostatniego tygodnia. Adrian Newey porozumiał się z Red Bullem w sprawie skrócenia swojego kontraktu.
Newey swoją karierę w motorsporcie zaczynał w 1981 roku, a w międzyczasie pracował też w amerykańskiej serii CART. Od 1988 roku regularnie pracuje w F1 i przeszedł przez ekipy March, Williams i McLaren. Po 8 latach pracy przeszedł z Woking do Red Bulla, w którym pracuje już 17 lat.
Konstrukcje przez niego stworzone zdobyły 12 mistrzostw świata wśród konstruktorów, a jego obecność w danej ekipie jest niemal gwarancją sukcesu.
W ubiegłym tygodniu pojawiły się informacje, że Newey oznajmił władzom ekipy z Milton Keynes, że chce odejść. Do rozwiązania były kwestie kontraktowe. Adrian Newey miał kontrakt z Red Bullem do 2025 roku włącznie, do tego obowiązywał go roczny okres karencji w pracy dla innego zespołu.
Newey chciał jednak rozpocząć pracę w nowej ekipie wcześniej i wygląda na to, że udało mu się dojść do porozumienia z władzami Red Bulla. Dziś potwierdzono jego odejście z grupy Red Bulla w pierwszym kwartale 2025 roku. Niektóre plotki mówiły, że odejście będzie natychmiastowe.
The Team announces that Chief Technical Officer Adrian Newey will leave the Red Bull Technology Group in the first quarter of 2025.
The engineering supremo will step back from Formula 1
design duties to focus on final development and delivery of Red Bull’s first hypercar, the… pic.twitter.com/jkYL0EiU7B— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) May 1, 2024
Jak czytamy w komunikacie, Newey wcześniej przestanie pełnić swoje obowiązki z Formule 1 by skupić się na rozwoju pierwszego hypercara Red Bulla, RB17. “Pozostanie zaangażowany w ten ekscytujący projekt aż do jego ukończenia”.
“Od małego chłopca chciałem być konstruktorem szybkich samochodów. Moim marzeniem była praca w Formule 1 i miałem szczęście spełnić to marzenie. Przez niemal dwie dekady miałem zaszczyt odgrywać kluczową rolę w rozwoju Red Bull Racing – od debiutującego zespołu do wielokrotnego mistrza świata. Czuję jednak, że to odpowiedni moment by przekazać pałeczkę innym i poszukać dla siebie nowych wyzwań” – mówi Newey.
“W międzyczasie przed nami finałowe etapy rozwoju RB17 i na tym będę się skupiał w pozostającym mi czasie w zespole. Chciałbym podziękować wspaniałym osobom, z którymi pracowałem podczas przygody w Red Bullu – za talent, pośwęcenie i ciężką pracę. To był przywilej i jestem pewien, że mój zespół inżynieryjny jest w pełni gotów na czekające go wyzwania i dalszy rozwój auta. Z osobistego punktu widzenia dziękuję udziałowcom – Dietrichowi Mateschitzowi, Markowi Mateschitzowi i Chalerm Yoovidhya za ich wsparcie podczas mojego czasu w Red Bullu. Dziękuję też Christianowi za to, że był nie tylko moim partnerem biznesowym, ale również przyjacielem. Dziękuję też Oliverowi Montzlaffowi za jego przywództwo i Eddiemu Jordanowi, mojemu bliskiemu przyjacielowi i managerowi” – dodał 65-latek.
“Wszystkie wspaniałe momenty Red Bulla w ciągu ostatnich 20 lat wyszły spod ręki Adriana. Jego wizja i talent pomogły nam zdobyć 13 tytułów w ciągu 20 sezonów. Jego niesamowite zdolności wychodzenia poza F1 i dawania nam szerszej inspiracji w budowaniu bolidów, jego talent i nieustępliwość pomogły nam w wygrywaniu i staniu się nawet większym zespołem niż mógł sobie wymarzyć Dietrich Mateschitz” – mówi Christian Horner.
“Dodatkowo, ostatnie 19 lat z Adrianem były niesamowitą zabawą. Dla mnie, gdy Adrian dołączał do Red Bulla, już był supergwiazdą inżynierii. Dwie dekady i 13 mistrzostw później odchodzi od nas jako prawdziwa legenda. Jest również moim przyjacielem i kimś, komu będę wdzięczny na wieczność za wszystko co wniósł do naszego partnerstwa. Dziedzictwo, które zostawia będzie na długo w Milton Keynes” – dodał szef zespołu.
Newey miał otrzymać oferty od minimum dwóch ekip – Ferrari i Astona Martina. Ma on być zainteresowany jedynie tą pierwszą i jest bardzo prawdopodobne, że trafi właśnie do Maranello.
fot. Red Bull Content Pool