KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek
blank
Piotr Ciesielski Frank Williams

Dzień, w którym poznałem Sir Franka Williamsa

Frank Williams obchodzi dziś 77. urodziny. Założycielowi jednemu z trzech najbardziej utytułowanych zespołów w historii Formuły 1 życzymy zdrowia i satysfakcji! Przeczytajcie więcej o nim oraz o spotkaniu z nim Piotra, jednego z nowych redaktorów bloga.

Był upalny lipiec 2013, Grand Prix Węgier. W jednym z hoteli w centrum Budapesztu, w głównym hall’u przy recepcji, kondycję wymaganą do jazdy na wózku inwalidzkim ćwiczył jakiś starszy człowiek. Ubrany był w czarne, materiałowe spodnie i granatowy sweter. Wszystkich napotkanych ludzi obdarowywał uśmiechem.
Był to Sir Frank Williams, słynny szef zespołu, żywa legenda Formuły 1.

Zaczepiony przeze mnie, z chęcią przystał na chwilę rozmowy. Moją rodzinę traktował bardzo serdecznie, a podczas pogawędki na jego twarzy malowała się radość. Zupełnie nie licowało to z wizerunkiem Sir Franka, jaki wyłania się z niedawno powstałego dokumentu Netflixa o zespole Williams. Po tej projekcji, można by odnieść wrażenie, że ojciec Claire to pracoholik, despota i człowiek bezwzględny.

Nie znam Sir Franka na tyle, by móc stanowczo obalić te negatywne stereotypy, a jego staż w F1 ukazuje, że musi być w nich choć trochę prawdy (bo któż pokorny utrzymałby prywatny zespół przez tyle lat, pomimo licznych trudności, w F1), w niemal półgodzinnej rozmowie, sprawiał wrażenie „miłego, starszego pana”.
Wypowiadał się z dużą estymą o Polakach, zwracając szczególną uwagę na ich odwagę i bohaterstwo. Doceniał ogromne poświęcenie polskich lotników w Bitwie o Anglię.

Wspominał lata spędzone w F1. Wówczas, w 2013 roku, bardzo cieszył się, że po latach posuchy wreszcie udało się mu zgromadzić ludzi zdolnych by wkrótce jego team mógł znów wygrywać. Wtedy nie mógł jeszcze przypuszczać, że gdy władzę w zespole przejmie jego córka, ten pogrąży się w ogromnym chaosie…

Dziś, gdy świętuje swoje 77 urodziny, życzymy mu dużo sił, cierpliwości i zdrowia. Z naszej, „polskiej” perspektywy, pragniemy także by jego zespół przeżył odrodzenie i znów zaczął liczyć się w czołówce.

Piotr Ciesielski

Francis Owen Garbett Williams urodził się w 1942 roku. Nie pochodził z zamożnej rodziny, a jego rodzice rozwiedli się i był wychowywany tylko przez matkę. Po pierwszej przejażdżce Jaguarem XK150 pod koniec lat 50-tych zakochał się w motorsporcie i na studia nie poszedł. Po ukończeniu szkoły był handlowcem – najpierw artykułów spożywczych, a następnie części samochodowych i samochodów. Wszystkie oszczędności przeznaczał na motorsport. Jako kierowca doszedł do Formuły 3, ale zdał sobie sprawę, że na więcej nie ma szans – brakowało szybkości i pieniędzy.

Był też mechanikiem w zespołach wyścigowych i właśnie ta praca pozwoliła mu dojść tu, gdzie jest teraz. W 1964 roku współpracował z Piersem Courage`m w Formule 3 i to on pomógł Frankowi Williamsowi stworzyć Frank Williams Racing Cars w 1966 roku. Zespół wystawiał kierowców w Formule 2 i Formule 3, a po sukcesie Courage`a w F2 w 1968 roku, Williams kupił dla tego kierowcy podwozie samochodu Brabhama Formuły 1. W ten sposób Frank „zadebiutował” w F1 i rozpoczęła się historia Frank Williams Racing Cars.

Dalszą historię zespołu Williamsa przeczytacie TUTAJ.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi