KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
Motor Racing - Formula One World Championship - British Grand Prix - Race Day - Silverstone, England

FIA blisko finalizacji koncepcji auta na 2026. Ma być „zwinne”

 

Jesteśmy coraz bliżej poznania ostatecznych regulacji bolidów Formuły 1 przed nową rewolucją technologiczną, która nadejdzie w 2026 roku.

W 2026 roku czeka nas kolejna rewolucja techniczna. Bolidy mają być równie bezpieczne co obecne i korzystać z większej liczby standaryzowanych części. Największe zmiany czekają jednostki napędowe. Zniknie MGUH, a moc MGUK zostanie zwiększona do około 350 kW. Silnik spalinowy pozostanie w V6-tką o pojemności 1.6L, która ma generować około 400 kW. Bardzo dużą zmianą będzie przejście na ekologiczne paliwa.

FIA podkreślała już kilkukrotnie, że chce zmienić nowe auta, tak by zrealizować postulaty kibiców i kierowców.

„Chcemy znacząco obniżyć limit wagowy. Myślimy o zmniejszeniu go o 40-50 kilogramów. Chcemy to osiągnąć za pomocą koncepcji „zwinnego” samochodu. Czujemy, że w ostatnich latach samochody stały się zbyt ciężkie i zbyt obszerne. Bardzo ważne będzie również zmniejszenie siły docisku ponieważ pozwoli to zespołom na stworzenie lżejszych komponentów nadwozia” – mówi Nicolas Tombazis, dyrektor FIA ds. single seaterów.

 

„Duża siła docisku sprawia, że wiele komponentów samochodu jest bardzo obciążanych, choćby zawieszenie. Jej redukcja sprawi, że będzie można robić lżejsze elementy. Wierzymy, że wszystko to znacznie zmniejszy wagę aut. Efekt przypowierzchniowy zostanie utrzymany, ale przepisy z nim związane zostaną zweryfikowane by bolidy mogły jechać blisko siebie” – dodaje dyrektor FIA do spraw single seaterów.

Mimo większej liczby wyprzedzań niż w sezonie 2022, FIA zdaje sobie sprawę, że w sezonie 2023 zespoły znalazły nowe sposoby na tworzenie brudnego potwietrza, co utrudnia bliskie ściganie.

„Sezon 2023 przyniósł małe pogorszenie jeżeli chodzi o ściganie blisko siebie. Samochody nie są w stanie jechać za sobą tak blisko jak planowaliśmy. Wydaje nam się, że wiemy, dlaczego tak się dzieje i co musimy zrobić” – mówi Tombazis.

„Wierzymy, że nowa tura przepisów lepiej zrealizuje nasze cele, wprowadzi bliższe ściganie” – dodaje.

Jednocześnie Tombazis dementuje, jakoby rozważane było wprowadzenie „odwróconego DRS”, gdy to samochód prowadzący będzie musiał jechać z wyższą siłą docisku, wprowadzaną przez dodatkowe skrzydło.

 

„Z pewnością będzie zmiana kąta nachylenia tylnego skrzydła na prostych by zmniejszyć opór, ale na pewno nie planujemy jakiegokolwiek spowalniania samochodu z przodu. To by nie zadziałało. Planujemy ekwiwalent DRS-u, który sprawi, że samochód jadący z tyłu znalazł się w pozycji do ataku” – mówi Tombazis.

„Jaką przybierze to formę? To nadal otwarta kwestia. Wykonujemy symulacje by uzyskać jak najlepsze efekty. Nie chcemy jednak by samochody po prostu mijały się jak tyczki na prostych. Chcemy by jechały blisko siebie w punkcie hamowania, walczyły, a kierowcy musieli pokazywać swoje umiejętności. Nie chcemy sprawić, że wyprzedzanie będzie zbyt łatwe. Nie czujemy jednak, że DRS nie będzie już potrzebny” – dodaje.

Jak ocenia on szybkość bolidów zbudowanych zgodnie z nowymi przepisami?

„Będzie bardzo zbliżona do obecnej. Myślę, że będzie to w granicach kilku sekund. Nawet jeżeli będziemy kilka sekund wolniejsi, nie będziemy panikować. Połączenie niskich oporów ze sposobem odzyskiwania i uruchamiania energii sprawią, że prędkości maksymalne będą bardzo zbliżone do obecnych. Nie będzie jednak tak, że samochody w połowie prostej osiągną prędkość maksymalną, a potem będą na niej jechać do hamowania” – mówi.

Dodaje on również, że nie ma obaw że nowe auta będą drastycznie różniły się od obecnych samochodów.

„Ktoś, kto będzie wiedział o zmianie, zauważy ją, ale ogólnie będą wyglądały jak bolidy Formuły 1” – odpowiada Tombazis.

Źródło: f1i.com

 

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Kanady

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 24 maja
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 25 maja
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 26 maja
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi