KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Audi logo

Diesel w wyścigu 24h Le Mans — historia Audi R10

Wyścig 24h Le Mans to jedno z najbardziej prestiżowych i wymagających wydarzeń w świecie motosportu. Od lat przyciąga uwagę zarówno kierowców, jak i fanów wyścigów. W historii tego wyścigu wiele marek samochodowych zyskało sławę i uznanie dzięki swoim osiągnięciom na torze. Jedną z takich marek jest Audi, które w 2006 roku wprowadziło na tor swoje nowe dzieło — Audi R10. Jednak to, co wyróżniało ten samochód, to jego napęd — samochód był wyposażony w silnik diesla. W tym artykule przyjrzymy się historii Audi R10 i jego udziałowi w wyścigu 24h Le Mans.

Historia wyścigów w Le Mans

Historia wyścigów w Le Mans sięga już ponad 100 lat. Pierwszy wyścig odbył się w 1923 roku na torze Circuit de la Sarthe w Le Mans we Francji. Początkowo był to wyścig długodystansowy, trwający 24 godziny, który miał na celu przetestowanie zarówno wytrzymałości samochodów, jak i umiejętności kierowców. Od samego początku wyścig cieszył się ogromną popularnością i przyciągał zarówno zawodowych kierowców, jak i amatorów. W ciągu lat wyścig w Le Mans stał się jednym z najbardziej prestiżowych i emocjonujących wydarzeń w świecie motosportu.

Olej napędowy jako paliwo wyścigowe

Większość z nas olej napędowy kojarzy z cywilnymi samochodami osobowymi, takimi jak Passat TDI, albo traktuję ropę jako surowiec, na którym można zarabiać na giełdach surowców. W takim przypadku większość osób interesuje kurs ropa brent, ale olej napędowy to coś więcej niż paliowo do starych diesli i surowiec naturalny.

Olej napędowy, znany również jako diesel albo ropa, jest paliwem szeroko stosowanym w motoryzacji, zarówno w pojazdach użytkowych, jak i osobowych. Jednak nie wszyscy wiedzą, że olej napędowy może być również wykorzystywany jako paliwo w wyścigach samochodowych. W niektórych kategoriach wyścigowych, takich jak wyścigi długodystansowe, olej napędowy jest czasami preferowanym paliwem.

Przede wszystkim, olej napędowy ma większą gęstość energetyczną niż benzyna, co oznacza, że można uzyskać większą moc i moment obrotowy silnika. Ponadto olej napędowy jest bardziej wydajny, co oznacza, że samochód może przejechać dłuższy dystans na jednym zbiorniku paliwa. Jednakże, ze względu na specyfikę silników wyścigowych, konieczne jest dostosowanie ich do pracy z olejem napędowym.

Audi R10 w wyścigach Le Mans

Audi R10 to samochód wyścigowy, który zyskał ogromną popularność w wyścigach Le Mans. Zadebiutował w 2006 roku i od razu zdobył uznanie swoją wydajnością i innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi. R10 był napędzany przez silnik wysokoprężny V12 o pojemności 5,5 litra, który generował imponującą moc 641 koni mechanicznych. Dzięki temu samochód osiągał bardzo wysokie prędkości na prostych odcinkach toru, a także zapewniał doskonałe przyspieszenie. Audi R10 był również wyposażony w zaawansowany system aerodynamiczny, który zapewniał optymalną stabilność i przyczepność na zakrętach. Dzięki tym cechom samochód odnosił wielkie sukcesy w wyścigach Le Mans, zdobywając wiele tytułów i ustanawiając rekordy. Audi R10 to prawdziwa legenda w świecie wyścigów, która zapisała się w historii jako jeden z najbardziej udanych samochodów w tej prestiżowej serii wyścigowej.

Podsumowanie

Wbrew popularnej opinii olej napędowy sprawdza się doskonale nie tylko podczas codziennej jazdy, ale i na torze wyścigowym. Jeśli więc ktoś traktuje diesle jako powolne i dymiące, to swoją wiedzę motoryzacyjną czerpie z poprzedniej epoki. Nowoczesne samochody z silnikiem diesla potrafią być równie dynamiczne co silniki benzynowe, a jednocześnie często są bardziej ekonomiczne.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Popularne tagi