KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
The Factory

Red Bull szykuje nowy tunel aerodynamiczny, kiedy odczują karę?



Red Bull ma w najbliższych latach znacząco ulepszyć fabrykę swojego głównego zespołu Formuły 1. Chodzi o budowę nowego tunelu aerodynamicznego.

Tunel aero to jedno z najistotniejszych, o ile nie najistotniejsze, narzędzie każdej ekipy w pracach nad bolidem. Co ciekawe, choć Red Bull jest dziś najlepszym teamem w F1, jego tunel jest w pewnym sensie zabytkiem. Urządzenie przygotowano za czasów, gdy stajnia z Milton Keynes nosiła jeszcze nazwę Arrows (kierowcą tego zespołu był m. in. Jos Verstappen, ojciec Maxa Verstappena). Jakby tego było mało, powstało na bazie tunelu aero dla samolotów, który służył ośrodkowi badawczemu RAE Bedford, założonemu w 1946 roku! Nic dziwnego, że szef Czerwonych Byków, Christian Horner, określił je jako „relikt zimnej wojny”.

Jak donosi brytyjskie The Race, tunel ma ograniczenia jeśli chodzi o regulację temperatury panującej wewnątrz, poza tym trzeba długo czekać na uzyskanie odpowiedniej szybkości przepływu powietrza. A to zapewne nie wszystkie jego mankamenty.

Teraz mistrzowie świata szykują małą rewolucję. Budowę nowego tunelu zatwierdził jeszcze Dietrich Mateschitz, założyciel i właściciel Red Bulla, który zmarł w zeszłym miesiącu.



„To jedno z ostatnich zobowiązań podjętych przez Dietricha, żeby zainwestować w nowy tunel”. – powiedział Horner.

„Odkąd F1 ograniczyła zespołom czas spędzany w tunelu, wydajność naszego po prostu nie jest konkurencyjna. Zmusiło nas to do poczynienia tej dużej inwestycji. Tak zdecydowaliśmy”.

Nowy tunel aerodynamiczny Red Bulla podobno będzie gotowy za dwa lata. Myślicie, że zespół Maxa Verstappena i Sergio Pereza stanie się jeszcze mocniejszy?

Tunele aerodynamiczne będą zakazane?

 

Co ciekawe, w Formule 1 wspomina się o całkowitym zakazaniu tunelów aerodynamicznych. I to być może już w 2030 roku. Jak zespoły pracowałyby wówczas nad swoimi samochodami? Wyłącznie w CFD (obliczeniowa mechanika płynów).

Swego czasu sam Red Bull nawoływał do takiego rozwiązania.



„Jeśli spojrzeć na to, gdzie zmierza świat, symulacja odgrywa coraz większą rolę. Powinniśmy mieć wystarczająco odwagi, aby rozważyć odejście od tunelów w przyszłości. Niestety było widać kulturę strachu, zamiast otwartości na coś takiego”. – mówił kiedyś Horner.

Myślicie, że teraz zmienił zdanie?

Stuck: Red Bull odczuje karę dopiero po sezonie 2023

 

Niedawno Red Bullowi ograniczono jeszcze bardziej użytkowanie tunelu aerodynamicznego – o dodatkowe 10 procent. To kara za przekroczenie limitu budżetowego w 2021 roku (zespół dostał też grzywnę w wysokości 7 milionów USD).

Zobacz także: Jest kara dla Red Bulla za przekroczenie budżetu!

Sankcja jest na 2023 rok, ale zdaniem niemieckiego kierowcy F1 z lat 70., Hansa-Joachima Stucka, tak naprawdę nie odbije się ona istotnie na konkurencyjności przyszłorocznego bolidu stajni, a dopiero na maszynie na sezon 2024.

„Jestem przekonany, że Red Bull Racing znajduje się tak daleko w przygotowaniach (bolidu na sezon 2023 – red.), że wpłynie to na nich dopiero w kolejnym roku. Są pod tym względem zdecydowanie w dobrym położeniu”. – stwierdził 71-latek.

Autor: Grzegorz Filiks

Źródła: The Race, Speedweek



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Emilii - Romanii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 17 maja
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 18 maja
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 19 maja
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi