Sprint do Grand Prix Austrii był momentami bardzo intensywnym widowiskiem z ciekawymi pojedynkami zarówno w czołówce jak i w środku stawki. Działo się również przed nim i po nim.
Kary
Po sesji aż 7 kierowców zostało wezwanych do sędziów – Sergio Perez, George Russell, Esteban Ocon, Mick Schumacher, Lance Stroll, Daniel Ricciardo i Sebastian Vettel. Chodziło o niedozwolone komunikaty, jakie mieli dostawać podczas drugiego okrążenia rozgrzewkowego przed sprintem – po zatrzymaniu się na torze Guanyu Zhou.
Ostatecznie sędziowie uznali, że żaden z komunikatów do tych kierowców nie przekraczał przepisów i wyniki Sprintu pozostały bez zmian.
Nie obyło się jednak bez innej decyzji – tym razem o karze. Grzywnę w wysokości aż €25 tys. w zawieszeniu do końca sezonu 2022 otrzymał Sebastian Vettel. Powodem było jego zachowanie podczas briefingu kierowców, który Niemiec opuścił przed jego zakończeniem, a wcześniej miał „wyrażać frustrację”. Widać zatem, że atmosfera była napięta, a Niemiec czerpie coraz więcej negatywnych emocji z F1.
Wyniki
W związku z tym wyniki sprintu wyglądają następująco:
Przypominam, że na starcie do jutrzejszego wyścigu na koniec przesunięty zostanie Valtteri Bottas, jednak prawdopodobnie karę silnikową przyjmie też Fernando Alonso i to on wystartuje z 20. miejsca, a Fin ruszy z pozycji 19.
Skrót
Czasy sektorów
Sporym zaskoczeniem może być najlepszy czas w pierwszym sektorze Guanyu Zhou. Pokazuje to, jak mocna na prostych jest Alfa. Na drugim miejscu inny silnik Ferrari – Mick Schumacher.
W innych sektorach już bardziej standardowo, ale w żadnym z nich najlepszego czasu nie ma Max Verstappen. Pokazuje to, że Ferrari może być jutro na Red Bull Ring naprawdę mocne.
Pirelli podsumowuje
Porcja danych dotyczących opon z dzisiejszego wyścigu.
Ode mnie
Jeszcze przed startem mocno się zadziało bowiem kolejną awarię zaliczył Fernando Alonso. Hiszpan był bardzo zły na swojego pecha w tym roku i wyliczał, że stracił już 50-60 punktów z powodu awarii i innych zdarzeń losowych. Jutro wobec prawdopodobnej awarii silnika, powinien wziąć nową jednostkę. Start z końca nie wróży jednak dobrze, a przecież w kwalifikacjach Nando spisał się świetnie.
Kolejne problemy z niezawodnością zaliczyła Alfa i choć ostatecznie Zhou pojechał, jutro podczas wyścigu będą drżeć o swoje auta. Bottas dziś pojechał na dobrym poziomie i jutro z pewnością jest w walce o punkty.
Na czele teoretycznie bez niespodzianki – Verstappen pewnie wygrał, ale jest kilka przesłanek tego, że jutro w wyścigu nie musi być tak „nudno”. Max nieco gorzej wystartował i tylko agresywna obrona pozwoliła mu utrzymać prowadzenie. A i tak niewiele brakło do jego straty. Ferrari jest mocne i jeżeli jutro skupią się na walce z rywalami, a nie ze sobą nawzajem, to mogą namieszać. Potrzebna będzie jednak do tego dobra strategia…
Dodatkowym czynnikiem na plus dla ekipy z Maranello mogą być opony. Dziś ze swoimi miał problem Max Verstappen i jutro może mieć to bardzo duże znaczenie, choć warto już teraz uprzedzić, że prognozy pokazują 70% szans na deszcz podczas tego wyścigu, a to dużo. Na deszczu raczej nikt podejścia do Verstappena miał nie będzie.
Dziś swoje zrobił George Russell, utrzymując 4. miejsce, ale widać, że przez skrzydło z większym dociskiem, będzie miał spore problemy gdy znajdzie się za nim na Perez czy Hamilton. To z pewnością rodzi spore obawy w Mercedesie i może sprawić, że ekipa postawi na Lewisa Hamiltona.
Spodziewałem się dziś zobaczyć szybszego na prostych Ocona, jednak Francuz również wybrał strategię bezpiecznego dowiezienia punktów i można go za nią pochwalić. Jutro jednak przyjdzie mu się mierzyć z trudniejszymi rywalami.
Gdyby ktoś nam w ubiegłym roku powiedział, że Lewis Hamilton będzie przez wiele okrążeń próbował wyprzedzić Micka Schumachera z Haasa w walce o wysokie miejsca to raczej byśmy nie uwierzyli. A to właśnie się dziś działo. Mercedes nie ma dobrych prędkości na prostych, w przeciwieństwie do Haasa i efekt tego dziś widzieliśmy.
Schumachera naprawdę szkoda, szczególnie że realizowany przez wiele okrążeń dobry plan dawania mu DRSu wysypał się na dwóch ostatnich kółkach. Magnussen tłumaczy, że za późno dostał informację, jednak sam też mógł zagrać nieco bardziej zespołowo. Co więcej, Mick uważa, że był dziś szybszy od Magnussena. Tak czy inaczej kolejne punkty Haasa przy braku jakichkolwiek poprawek to bardzo dobra wiadomość dla widowiska.
McLareny zdołały znacznie poprawić swoje pozycje startowe – jutro ruszą z 10. i 11. miejsca, ale chyba liczyli na więcej i raczej nie mogą być zadowoleni z tempa, choć pocieszeniem jest to, że blisko Norrisa był dziś Ricciardo. Co więcej, daniel był znacznie szybszy momentami od Lando, ale ekipa nie przepuszczała go, chcąc by opony u Lando się schłodziły. Wygląda na to, że Australijczyk jest w swojej ekipie skreślony.
W Astonie degrengolada i 13. miejsce Lance Strolla to i tak dobry wynik biorąc pod uwagę torowe i padokowe wyczyny Vettela.
Albon dziś kilka razy podpadł sędziom i z dobrych walkifikacji i niezłego startu zrobił się słaby występ, choć nie tak słaby jak AlphaTauri, które gdzieś totalnie się zagubiło.
Jutro liczę na dobre emocje bo jak widać, jest potencjał do interesujących pojedynków.
Vlog
Na podsumowanie dzisiejszego sprintu oraz kwalifikacji WEC na Monzy zapraszam na godzinę 22:00.
Klasyfikacja kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 454 | |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 308 | |
3 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 305 | |
4 | George Russell | Mercedes | 275 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 246 | |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 240 | |
7 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 122 | |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 92 | |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 49 | |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 37 | |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 37 | |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 25 | |
14 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri | 23 | |
15 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 18 | |
16 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 12,5 | |
17 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 12 | |
18 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 6 | |
19 | Alex Albon | Williams Mercedes | 4 | |
20 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 2 | |
21 | Nyck de Vries | Williams Mercedes | 2 | |
22 | Nico Hulkenberg | Aston Martin Mercedes | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |