Rywalizacja w Baku, poza pierwszym wyścigiem w tym miejscu, dostarcza nam zazwyczaj bardzo dużo emocji i to już od pierwszych sesji treningowych. Czy podobnie będzie w tym roku? Zapraszam do przeczytania zapowiedzi tego wyścigu z najważniejszymi informacjami.
Harmonogram
Przypominam, że od tego sezonu aktywności medialne kierowców oraz zespołów zostały przeniesione z czwartku na piątkowy poranek. Ma to skondensować weekendy wyścigowe i oszczędzić czasu kierowcom i innym najważniejszym członkom zespołów.
W Baku oprócz Formuły 1, pojedzie również Formuła 2.
Piątek, 10 czerwca
godz. 09:30 – 11:30 – Konferencje prasowe
godz. 10:35 – 11:20 – Trening F2
godz. 13:00 – 14:00 – Pierwszy trening F1
godz. 14:30 – 15:00 – Kwalifikacje F2
godz. 16:00 – 17:00 – Drugi trening F1
Sobota, 11 czerwca
godz. 10:30 – 11:30 – Konferencja prasowa
godz. 11:30 – 12:20 – Pierwszy wyścig F2
godz. 13:00 – 14:00 – Trzeci trening F1
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje F1
godz. 17:00 – 18:00 – Konferencja prasowa
Niedziela, 12 czerwca
godz. 09:05 – 10:10 – Drugi wyścig F2
godz. 11:00 – 11:30 – Prezentacja kierowców
godz. 13:00 – 15:00 – WYŚCIG F1
Program TV
Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Formułę 1 możecie oglądać w Eleven Sports. Najtańszą opcją oglądania online wydaje się pakiet programów na WP Pilot – jego koszt to 13,99 zł, a otrzymujemy dostęp do wszystkich 4 kanałów Eleven na wszystkich urządzeniach w tym telewizorze. Pakiet roczny kosztuje 139 zł. Zakupicie je tutaj.
Skorzystać można również z aplikacji Player.pl tutaj – Formuła 1 – Eleven Sports lub w F1 TV Pro z dodatkowymi narzędziami i onboardami, które zakupicie tutaj.
Występy Kubicy
Robert Kubica tylko raz startował w Baku. Jego występ przypominam tutaj.
O torze
Grand Prix Azerbejdżanu rozgrywane jest oczywiście na torze ulicznym w Baku. Jest to tor „lewy”, a zatem jeździ się w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Okrążenie liczy aż 6003 metry, a najdłuższa prosta ma ponad 1/3 tego dystansu – 2,2 kilometra. Maksymalna prędkość osiągana na torze to aż 378 kilometrów na godzinę, a średnia prędkość podczas okrążenia to 202 km/h.
Wymaga on małego lub średniego poziomy przyczepności aerodynamicznej i średniego chłodzenia. Podczas jednego kółka kierowcy zużywają 2,05 kg paliwa, a przez 55% okrążenia jadą z gazem wciśniętym „do dechy”.
Baku Interiational Street Circuit, choć gości Formułę 1 od niedawna, już zdążył zaskarbić sobie sympatię kibiców na całym świecie, którzy tej właśnie Grand Prix przypisują łatkę najbardziej nieprzewidywalnego wyścigu w kalendarzu. W ostatnich edycjach, każdorazowo na podium stawał ktoś, kogo nie spodziewano się w tym miejscu – Lance Strol w 2017 roku i Sergio Perez w 2018. Śmiało można więc powiedzieć, że wyścig w Baku rokrocznie trzyma w napięciu do ostatnich chwil…
Autorem rekordowego okrążenia podczas Grand Prix Azerbejdżanu jest Charles Leclerc ze Scuderii Ferrari. Monakijczyk czas 1:43.009 ustanowił w trakcie wyścigu w 2019 roku. W takcie weekendu wyścigowego, najlepszym uzyskanym czasem może pochwalić się Lewis Hamilton z Mercedesa – 1:40.495.
Jest to tor, na którym osiąga się jedne z najwyższych prędkości w kalendarzu. Rekord to 378 km/h.
Więcej statystyk wyścigów rozgrywanych w Baku znajdziecie tutaj.
Opony
Podobnie jak do Monako, również do Baku Pirelli przywiezie najbardziej miękki zestaw swoich mieszanek.
Sędziowie
Dyrektorem wyścigu po dwóch rundach przerwy będzie Niels Wittich.
Pogoda
Padać nie będzie, a temperatury będą bardzo przyjemne dla kierowców i bolidów.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 454 | |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 308 | |
3 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 305 | |
4 | George Russell | Mercedes | 275 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 246 | |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 240 | |
7 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 122 | |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 92 | |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 49 | |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 37 | |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 37 | |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 25 | |
14 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri | 23 | |
15 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 18 | |
16 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 12,5 | |
17 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 12 | |
18 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 6 | |
19 | Alex Albon | Williams Mercedes | 4 | |
20 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 2 | |
21 | Nyck de Vries | Williams Mercedes | 2 | |
22 | Nico Hulkenberg | Aston Martin Mercedes | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Fernando Alonso | 8 | 01/04/25 - 3 pkt | |
Max Verstappen | 8 | 30/06/25 - 2 pkt | |
Logan Sargeant | 7 | ||
Valtteri Bottas | 5 | 08/12/24 - 5 pkt | |
Lance Stroll | 4 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Nico Hulkenberg | 4 | 30.06.25 - 2 pkt | 1 |
Oscar Piastri | 4 | 03/11/25 - 2 pkt | 1 |
Esteban Ocon | 3 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Daniel Ricciardo | 3 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Lando Norris | 3 | 01/12/25 - 3 pkt | 2 |
Franco Colapinto | 2 | 28/10/25 - 2 pkt | |
Oliver Bearman | 2 | 03/11/25 - 2 pkt | 1 |
Alexander Albon | 2 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Liam Lawson | 2 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Sergio Perez | 1 | 26/05/25 - 1 pkt | |
Carlos Sainz | 1 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Kevin Magnussen | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) | Ex (8) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 6 | 7 | 7 | 4 | 2 | 3 | 7 | |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 7 | |
Esteban Ocon | Alpine | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 | |
Fernando Alonso | Alpine | 6 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 6 | |
Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | |
Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 6 | 6 | 5 | 5 | 3 | 4 | 9 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 6 | 5 | 5 | 6 | 3 | 4 | 7 | |
Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 8 | |
Mick Schumacher | Haas Ferrari | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 8 | |
Lando Norris | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | |
Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | |
George Russell | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 7 | |
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 | |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Red Bull | 6 | 6 | 6 | 6 | 2 | 3 | 7 | |
Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Red Bull | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 | |
Alex Albon | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |