KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
large-2022 Bahrain Grand Prix - Sunday-5

Formuła 1 – przynajmniej w części – naprawiona – pozytywne wnioski po Bahrajnie



Choć 1 wyścig to mała próba, to niezbyt reprezentatywny przykład, to można już wymieniać aspekty, w których nowa Formuła 1 jest lepsza od tej, którą widzieliśmy w kilku ostatnich latach.

Rewolucja

 

Trudno oceniać zmiany w Formule 1 po zaledwie jednym wyścigu jednak trudno nie odnieść wrażenia, że główne cele rewolucji udało się spełnić – pokazują to statystyki, o których pisałem tutaj oraz wypowiedzi kierowców tutaj.

Łatwiejsze śledzenie

To był główny cel rewolucji. Formuła 1 cierpiała na brak bezpośredniej walki, kierowcy narzekali na brak możliwości wyprzedzania i trudność w jeździe za innymi autami.



Wygląda na to, że udało się to znacznie poprawić. W ubiegłorocznym GP Bahrajnu mieliśmy 43 manewry wyprzedzania, w tegorocznym 77. Kierowcy mówili, że zdecydowanie łatwiej było jechać za kimś, można było się do niego zbliżyć, a brudnego powietrza było znacznie mniej.

Możliwość zbliżenia się do kogoś sprawia, że potem zdecydowanie łatwiej go atakować, choć z drugiej strony można powiedzieć, że wówczas jeszcze większą rolę odgrywa bolid.

Wyprzedzanie

Dzięki łatwiejszemu podążaniu za kimś, łatwiej też wyprzedzać, choć tu jest jedno ale. Kierowcy zwracali uwagę, że mniejszą rolę odgrywa w nowych przepisach tunel aerodynamiczny przez co końcowa faza zbliżania się i wyprzedzanie nie są o tyle łatwiejsze niż podążanie.

Cyrki

Ja jednak widzę w mniejszym efekcie tunelu aerodynamicznego dużą zaletę. Być może dzięki temu rzadziej w kwalifikacjach będziemy oglądać cyrki z robieniem sobie miejsca przez kierowców, rzadziej będą kłótnie między kierowcami kto komu ma robić slip-stream i unikniemy wielu „kwasów” oraz niebezpiecznych sytuacji.



Jasne, na Monzy czy w Baku nadal będziemy to widzieć, ale na wielu innych torach nie trzeba będzie już szukać idealnego odstępu czy prosić partnera z zespołu żeby jechał w określony sposób.

Opony

Nowe opony Pirelli, poza oczywistymi zmianami w wyglądzie, miały być też bardziej wytrzymałe. Tego nie zdążyliśmy jeszcze przetestować, jednak widać, że dość szybko tracą one swoje optymalne osiągi.

Dla kierowców to źle, ale dla nas, kibiców, raczej dobrze. Kolejnym plusem opon jest to, że nawet mimo przyblokowania, nie robią się na nich duże tzw. placki (flat spoty) i kierowcy unikają wibracji, a to dobrze bo czasem za mały błąd i przyblokowanie płacili – oprócz utraty optymalnej linii – wiele czasu na danym stincie.

Strategie

 

Szybciej „spadające z klifu opony” oraz lepsza możliwość wyprzedzania, dają nam kolejne korzyści w postaci większych możliwości strategicznych.



I nie chodzi jedynie o szybciej zużywające się opony. Gdy łatwiej jest wyprzedzać, chętniej podejmujesz ryzyko zjadu do pit-stopu, łatwiej jest ci obrać alternatywną do rywali strategię. W poprzednich latach nie było to możliwe – liczyła się pozycja na torze. Nawet na oponach wolniejszych 1-2 sekundy byłeś w stanie – dzięki brudnemu powietrzu itp. utrzymać się przed rywalem.

Teraz łatwiej jest zmienić strategię w trakcie wyścigu, zjechać po szybsze opony bo wiesz, że będziesz w stanie wyprzedzić tych, którzy nie zjechali.

Awarie

Mniej brudnego powietrza oznacza lepsze i bardziej wydajne działanie chłodzenia, a to powoduje mniejsze problemy z przegrzewaniem się hamulców, opon i silnika. A dzięki temu wszystkiemu, kierowcy mogą bardziej cisnąć.

Struktura

 

Wygląda na to, że zamieszanie z Abu Zabi, którego jako kibice mamy już serdecznie dość, długofalowo wyjdzie Formule 1 na dobre.

Zmiany, jakie dokonały się nie tylko jeżeli chodzi o personalia, ale również metodę pracy z zespołami i kierowcami podczas weekendów wydają się bardzo pozytywne. Zakaz bezpośredniej komunikacji radiowej szefów zespołów z dyrekcją wyścigu jest mniej widowiskowy, ale skończy się targowanie.



Było ono też obecne podczas podejmowania decyzji. Słyszeliśmy – oddaj pozycję bo jak nie to… albo byliśmy świadkami ustalania kolejności restartu pomiędzy ekipami. Teraz sprawa jest prosta – to zespół i kierowca mają ocenić czy zawodnik musi oddać miejsce czy nie. Sędziowie wmieszają się w sprawę jedynie gdy uznają, że zawodnik powinien był oddać pozycję, a tego nie zrobił.

Kolejną rzeczą są limity toru. Wszyscy pamiętamy, jak było rok temu w Bahrajnie. 27 wyjazdów poza tor Lewisa Hamiltona bez konsekwencji w wyścigu vs jedno podczas wyprzedzania Maxa Verstappena.

W tym sezonie – NA WSZYSTKICH – torach zasada będzie jasna – limity toru wyznacza biała linia. Koniec dyskusji. I tak powinno być.

Podstawy do optymizmu daje również nowy panel sędziów FIA, przypominający VAR z piłki nożnej, o którym piszę tutaj.

Zapowiada nam się zatem bardzo ciekawy sezon, w którym będzie więcej walki na torze, a mniej kombinowania przy stoliku.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi