W porównaniu z Lewisem Hamiltonem, w kokpicie Maxa Verstappena było spokojniej. Jak Holender zareagował na przestrzelony zakręt Hamiltona na 1. okrążeniu i zamieszanie pod koniec wyścigu? Przeczytajcie!
Verstappen
Po starcie i wyprzedzeniu Hamiltona, na widok, że Anglik nie oddaje mu pozycji, Verstappen mówi przez radio: „Musi to oddać”. Inżynier spokojnie prosi kierowcę by zmienił ustawienia i balans hamulców. Następnie Max jest proszony by dogrzał opony.
„Ściął łatwo ten zakręt” – mówi Verstappen, ale zespół odpowiada że widział to i zajmuje się sprawą.
„DRS możliwy. Max, skup się, nie będzie dochodzenia w sprawie skrótu z pierwszego okrążenia. Skoncentruj się i wygrajmy to na torze” – mówi inżynier. „To nie-wia-ry-go-dne” – odpowiada Holender, cedząc sylaby. „Co oni tam robią?” – dodaje.
Na 8. okrążeniu Verstappen jest pytany o balans i odpowiada, że jest w porządku, ale zgłasza, że tylne opony zaczynają mieć problemy. „OK, użyj dostępnych ci narzędzi” – odpowiada inżynier.
Co jakiś czas kierowca dostaje polcenia zmiany ustawień, a na 12. kółku mówi, że tylne opony mają duże problemy. Prosi też o „mniej przedniego skrzydła” podczas pit-stopu. Kierowca Red Bulla zjeżdża na 13. okrążeniu, a po wyjeździe chwilkę walczy z Norrisem i szybko się z nim upora.
Verstappen nie dostaje komunikatu, że Perez będzie starał się blokować Hamiltona, jednak widzi, jak szybko zbliża się do Pereza i Hamiltona. Gdy wyprzedzi swojego kolegę z zespołu i będzie sekundę za Lewisem, powie: „Checo jest legendą!”. „Absolutne zwierzę” – dodaje inżynier.
Verstappen jest informowany, gdzie traci do Hamiltona i jakie są między nimi różnice. Zapytany o balans, ponownie będzie prosił o „mniej”.
„Zarządzamy bardziej niż Lewis w zakrętach 2. i 3.” – mówi inżynier na 30. okrążeniu. Kilka kółek później mamy wirtualną neutralizację i Verstappen jest ściągany do boksów. Max dostaje polecenia zmiany ustawień oraz informację, że Hamilton nie zjechał. Max pyta o różnicę do Hamiltona.
Po kilku okrążeniach inżynier mówi, że Max jedzie sekundę szybciej od Hamiltona, a na następnym okrążeniu, że odrobił 0,7 sekundy. „Jego opony mają 24 okrążenia, planuje przejechać na tych oponach 44 okrążenia” – mówi inżynier.
Co jakiś czas inżynier daje kierowcy sugestie zmian ustawień oraz informuje o stracie do Hamiltona i liczbie pozostających do końca okrążeń.
„Żółte flagi w zakręcie 14, Latifi jest w murze, części porozwalane po całym sklepie” – mówi inżynier gdy kierowca Williamsa wypadnie z toru.
„Samochód bezpieczeństwa, trzymaj deltę i trzymaj się blisko w zakręcie 14” – mówi inżynier, polecając po chwili kierowcy zjazd do alei serwisowej.
„Ile okrążeń zostało?” – pyta Max i dostaje informację, że 4 licząc z tym. „Williams jest na dźwigu, ale nadal zostań po lewej stronie zakrętu” – mówi inżynier.
„Zdublowani są na całym torze, powinni się oddublować” – mówi Verstappen. „Przejadą, gdy dostaną informację” – odpowiada inżynier.
Następnie inżynier poleca kierowcy zostanie w linii, gdyż zdublowani dostali zgodę na wyprzedzanie. Chodziło zatem również o tych, jadących za Holendrem. Po chwili pada jednak komunikat: „Nie, przepraszam, odwołuję to. Zdublowane samochody nie będą mogły się oddublować”.
– Tak, oczywiście, typowa decyzja – mówi Verstappen.
– Klasyka! – dodaje inżynier.
– Nie jestem zaskoczony – mówi Max, śmiejąc się.
Inżynier poleca kierowcy dogrzewanie opon i hamulców, po czym mówi, że wszystkie samochody przed nim będą mogły wyprzedzić Hamiltona, a wszyscy za nim, zostaną za Verstappenem.
Max dostaje polecenia zmiany ustawień, a potem inżynier mówi: „To jest to”.
Gdy Max wyprzedzi Lewisa, a Anglik będzie chciał się mu zrewanżować, inżynier powie mu przez radio: „Uważaj na wężykowanie, zostań w linii wyścigowej, uważaj na wężykowanie!” Później padnie jeszcze komunikat, by użył przycisku overtake.
„Tylko spokojnie przez zakręt 14” – mówi inżynier.
Co ciekawe, pierwszym, który wygłosi komunikat do Verstappena po zakończeniu wyścigu będzie Alex Albon, który będzie darł się przez radio: „O mój Panie, om mój Panie, Max! Jesteś mistrzem świata, jesteś mistrzem świata!”
„Tak, tak, tak! O mój Boże!” – krzyczy kilka razy Verstappen. „Max Verstappen, jesteś mistrzem świata, jesteś mistrzem świata” – krzyczy Christian Horner. Inżynier wykrzyczy, że absolutnie na to zasłużył. „Kochamy cię, absolutnie cię ku*wa kochamy” – padnie komunikat w odpowiedzi na takie samo wyznanie Maxa.
„To niesamowite chłopaki. Czy możemy to robić przez najbliższe 10-15 lat razem?” – zapyta kierowca. Gdy minie początkowa euforia, dostanie polecenie zmiany ustawień.
„Cały sezon miałeś pecha, cały sezon, teraz mały moment szczęścia dla ciebie” – dodaje inżynier.
Inni
Formuła 1 do swojego zestawienia 10 najlepszych onboardów GP Abu Zabi wybrała te:
Tak brzmiały komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu wyścigu:
A to najlepsze według serii komunikaty radiowe z całego weekendu:
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!