W tej serii postaram się nieco Wam przybliżać sylwetki kierowców, których w niedalekiej przyszłości możemy zobaczyć w Formule 1. Jak wiadomo tylko ci najtwardsi, obdarzeni największymi umiejętnościami wchodzą do F1. Każdy z przedstawionych w tej serii kierowców posiada wszelkie atrybuty, by w przyszłości móc jeździć w najwyższych seriach. Na pierwszy ogień postaram się Wam przybliżyć historię pewnego utalentowanego Anglika, który w pełni nie ukazał jeszcze nam swego potencjału. Mowa tu o Danielu Ticktumie.
Od samego początku pokazywał, że nie brakuje mu talentu do ścigania
Dan Ticktum urodził się ósmego czerwca 1999 roku w Londynie. Anglik rozpoczął swoją przygodę w motorsporcie oczywiście od kartingów. W wieku ośmiu lat zaczął ścigać się w „Honda Cadets with Project One Racing”. Jego największym sukcesem w tamtym czasie było zdobycie w 2010 roku drugiego miejsca w „National Super One Championship”. Po tym sukcesie Daniel przeszedł do klasy Comer Cadet. Rok 2011 to dla Dana rok niesamowity. Jako dotychczas jedyny kierowca Tictum skompletował wielki szlem w narodowych wyścigach w kategorii kadet. Rok później Daniel przeszedł już na międzynarodową scenę kartingową. Anglik wystartował w dwóch seriach: WSK Euro Series oraz WSK Master Series. W końcowych klasyfikacjach obu tych serii Ticktum plasował się na najwyższej pozycjach wśród debiutantów. W roku 2013 Ticktum dołączył do zespołu Ricky Flynn Motorsport.
Kartingowa klasa światowa
Sezon zakończył na drugiej lokacie w Kartingowych Mistrzostwach Europy CIK-FIA. W 2013 roku Anglik świętował również zwycięstwo w KFJ Andrea Murgetti Trophy. Ticktum rywalizował wtedy z Lando Norrisem. Warto również wspomnieć, że zawody KFJ Andrea Murgetti pare lat przed Danem wygrywał między innymi Robert Kubica. W kolejnym sezonie Ticktum zakończył zmagania WSK Masters na drugim miejscu. Anglik wziął również udział w Brytyjskiej Formule 4 gdzie reprezentował Lanan Racing.
Start w Formule MSA, który kosztował go dwuletniego zakazu ścigania
Sezon 2015 rozpoczął się dla Ticktuma bardzo dobrze. Jeżdżący w zespole Fortec Motorsport triumfował w dwóch wyścigach w Donington oraz Snetterton. Był to naprawdę fenomenalny sezon w wykonaniu Anglika. Wszystko zmieniło się jednak w przedostatniej rundzie Brytyjskiej Formuły 4 na torze Silverstone. Daniel podczas wyprzedził kilka samochodów podczas gdy na torze był samochód bezpieczeństwa. Wszystko po to, aby móc uderzyć w Ricky’ego Collarda. To właśnie przez to Ticktum otrzymał dwuletni zakaz uprawiania sportów motorowych. Sytuacja to ogólnie jest nie do końca jasna. Wideo z tego zdarzenia Wam załączam oczywiście poniżej.
Powrót po banicji
2016
W 2016 pod koniec roku Ticktumowi zakończył się okres kary. Od razu sięgnął po niego zespół Carlin. Daniel wystartował w ostatnim wyścigu sezonu F3 na torze Hockenheim. Oprócz występu w Formule 3 Anglik wystartował także po raz pierwszy w Grand Prix Macau.
2017
Sezon 2017 to bardzo był dla Daniela bardzo intensywnym. Anglik wystartował łącznie w trzech seriach: Formule Renault Eurocup, GP3 Series oraz w Formula 3 WordCup. Pod koniec roku ogłoszono, że w przyszłym sezonie Daniel będzie rywalizował w głównej Formule 3.
2018
Anglik zasiadł w samochodzie zespołu Team Motopark. Jego fenomenalna jazda przyczyniła się bardzo mocno do finalnej drugiej lokaty swojego zespołu w klasyfikacji konstruktorów. W tym roku pojechał również swój pierwszy wyścig w serii F2. Jednak niestety z powodu usterki auta Daniel nie dojechał do mety.
Super Formuła tylko przystopowała jego rozwój?
Do Super Formuły Daniel trafił poprzez jego rolę w akademii kierowców Red Bulla. Anglik w tej serii startował przez niecałe dwa sezony. Radził w niej sobie poniżej swoich oczekiwań. Po rozwiązaniu umowy z Red Bullem, Dan od razu odszedł z chińskiej Super Formuły. Czy starty w tej serii przystopowały karierę Ticktuma? Można tak powiedzieć. Moim zdaniem jego starty w F3 lub nawet F2 dałyby mu o wiele więcej.
Powrót do Formuły 2
2020
Na sezon 2020 Daniel podpisał kontrakt z zespołem DAMS. Ticktum podczas zmagań w 2020 roku pokazał, że naprawdę potrafi jeździć. Triumfował na Silverstone oraz finiszował na podium w Spielberg.
Anglik zakończył sezon F2 na jedenastym miejscu.
2021
W tym sezonie Ticktum podpisał kontrakt na starty w F2 w zespole Carlin. Na ten moment Anglik znajduje się na piątym miejscu klasyfikacji z osiemnastoma punktami na swoim koncie. Dan jest również kierowcą rezerwowym w zespole Williams.
Jakub Sawiński