Na dokładnie 50 dni przed rozpoczęciem sezonu, czas zebrać najważniejsze informacje o serii DTM, które są już na blogu w całość i zacząć przygotowywać się do startów Roberta Kubicy. Poniżej przeczytacie najważniejsze informacje dotyczące terminarza serii, biletów, transmisji telewizyjnych, samochodu czy formatu weekendu wyścigowego.
Kalendarz
Runda | Data | Tor |
---|---|---|
1 | 19-20 czerwca | Monza |
2 | 24-25 lipca | Lausitzring |
3 | 7-8 sierpnia | Zolder |
4 | 21-22 sierpnia | Nurburgring |
5 | 4-5 września | Red Bull Ring |
6 | 18-19 września | Assen |
7 | 2-3 października | Hockenheim |
8 | 9-10 października | Norisring |
Gdzie oglądać DTM?
To może być jedna z najbardziej interesujących dla Polaków serii wyścigowych w sezonie 2020. Gdzie ją śledzić?
1. YouTube
W sezonie 2019 wszystkie wyścigi, kwalifikacje i treningi serii DTM były transmitowane na YouTube z angielskim i niemieckim komentarzem. Dostępne były również onboardy 2-3 kierowców, zazwyczaj z czołówki.
Nie wiadomo czy ta opcja będzie dostępna również w 2020 roku.
2. Live Stream
Pod koniec ubiegłego sezonu DTM wprowadziło wersję beta swojego Live Streamingu. Można było dzięki niemu wybierać różne obrazy z kamer i oglądać kwalifikacje i wyścig. Potrzebna była jednak rejestracja. Nie jest wykluczone, że seria tym – póki co darmowym – narzędziem zastąpi transmisje na YouTube.
3. Stacja telewizyjna
W Polsce żadna stacja nie pokazywała wyścigów DTM na żywo w sezonie 2019. Dopiero prawa do ostatniego wyścigu, gdy wiadomo było że Robert Kubica może trafić do DTM, wykupiła stacja Sportklub. Transmisja była jednak nadal dostępna na YouTube.
Obecnie mówi się, że o prawa do transmisji serii walczą 3 stacje telewizyjne. Wśród nich jest TVP Sport, mimo że jej szef mówił iż nie jest zainteresowany wykupienie praw. Sprawa powinna rozstrzygnąć się w ciągu najbliższego miesiąca – nam pozostaje czekać.
Format weekendu wyścigowego
Podczas jednego weekendu wyścigowego DTM odbywają się dwie rundy. W piątek rozgrywane są 2 treningi, trwające po 45 minut każda.
W sobotę rano – około godz. 10:30 – rozgrywane są kwalifikacje do sobotniego wyścigu, trwające 20 minut. Nie są one podzielone na segmenty, a kierowcy muszą po prostu wykręcić w ciągu tych 20 minut najlepsze czasy.
Około godziny 13:30 w sobotę miejsce ma pierwszy wyścig, trwający 55 minut + 1 okrążenie.
Ten sam format co w sobotę, powtarzany jest w niedzielę.
Punktacja
Punkty w DTM przyznawane są tak samo, jak w Formule 1, a zatem w następującym formacie:
1. miejsce: 25 punktów
2. miejsce: 18 puntów
3. miejsce: 15 punktów
4. miejsce: 12 punktów
5. miejsce: 10 punktów
6. miejsce: 8 punktów
7. miejsce: 6 punkty
8. miejsce: 4 punkty
9. miejsce: 2 punkty
10. miejsce: 1 punkt
Dodatkowo przyznawane są punkty za pierwsze 3 miejsca w każdych kwalifikacjach. Zwycięzca dostaje 3, drugi zawodnik 2, a trzeci 1.
O samochodzie
Wymiary i konstrukcja
Nadwozie auta DTM ma monokok z włókna węglowego ze zintegrowanym zbiornikiem paliwa i stalową klatką bezpieczeństwa. Ma również karbonowe osłony zderzeniowe z przodu i z tyłu.
Kierowca jest bardzo dobrze chroniony we wnętrzu auta, a osłona za nim gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa. W aucie DTM brak jest lusterka wstecznego, które w 2019 roku zamieniono kamerą z tylnym widokiem.
Auto DTM ma 4725mm długości i 1950 mm szerokości. Wysokość to około 1200mm. Auto waży 1070 kg.
Konstrukcje te używają 18 calowych kół na obu osiach. Przednie opony to 300-680-18 a tylne 320-710-18.
Zbiornik paliwa auta DTM mieści 120 litrów.
Silnik i osiągi
Auta DTM są samochodami tylnonapędowymi. Silnik BMW M4 DTM to P48. Jest to rzędowa 4-cylindrowa jednostka o pojemności skokowej 1999 cm3. Waży on 85 kg i osiąga do 9500 obrotów na minutę. Jego moc przekracza 600 koni mechanicznych. Przelicznik masy na konie mechaniczne to 1,6 kg/HP. Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod ciśnieniem 350 barów.
Są to silniki z turbosprężarką, do której napędzania używana jest część gazów wydechowych. Wydech jest umieszczony po prawej stronie samochodu na wysokości drzwi „pasażera”.
Auta te mają 6-biegową skrzynię pneumatyczną, a kierowca zmienia je poprzez manetki na kierownicy.
Samochody DTM osiągają prędkości przekraczające 300 km/h, a do 100 km/h rozpędzają się w 2,9 sekundy.
Kierownica
W wielu aspektach przypominała ona w sezonie 2019 kierownice używane przez kierowców w Formule 1. Trybów jest oczywiście mniej, ale kierowcy mają do dyspozycji 2 pokrętła i 10 przycisków. Poniżej grafika z funkcjami poszczególnych przycisków.
Podczas swoich testów w grudniu w Jerez Robert Kubica używał kierownicy lekko zmodyfikowanej w porównaniu ze standardową.
Gdzie kupić bilety?
DTM oferuje szeroki wybór biletów – zarówno na cały weekend, jak i na poszczególne dni. Ceny zaczynają się od €10 a wyścigi odbywają się na ciekawych europejskich torach.
Oto kalendarz z wypisanymi datami wyścigów i linkami do zakupu biletów. Najlepsze oferty są zazwyczaj bezpośrednio na stronie serii (przy płatności kartą musi być to karta kredytowa, nie debetowa), ale w razie czego podaję również alternatywne źródło.
Runda | Data | Tor |
---|---|---|
1 | 19-20 czerwca | Monza |
2 | 24-25 lipca | Lausitzring |
3 | 7-8 sierpnia | Zolder |
4 | 21-22 sierpnia | Nurburgring |
5 | 4-5 września | Red Bull Ring |
6 | 18-19 września | Assen |
7 | 2-3 października | Hockenheim |
8 | 9-10 października | Norisring |
W kolejnych wpisach przedstawię m.in. kierowców, z którymi będzie mierzył się Robert Kubica, systemy pomagające w wyprzedzaniu czy to, jak przebiegają pit-stopy w tej serii. Jeżeli chcielibyście dowiedzieć się o innych kwestiach, po prostu napiszcie w komentarzu.