KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek
blank

DTM – szybki przewodnik

Na dokładnie 50 dni przed rozpoczęciem sezonu, czas zebrać najważniejsze informacje o serii DTM, które są już na blogu w całość i zacząć przygotowywać się do startów Roberta Kubicy. Poniżej przeczytacie najważniejsze informacje dotyczące terminarza serii, biletów, transmisji telewizyjnych, samochodu czy formatu weekendu wyścigowego.

Kalendarz

 

RundaDataTor
119-20 czerwcaMonza
224-25 lipcaLausitzring
37-8 sierpniaZolder
421-22 sierpniaNurburgring
54-5 wrześniaRed Bull Ring
618-19 wrześniaAssen
72-3 październikaHockenheim
89-10 październikaNorisring

Gdzie oglądać DTM?

 

To może być jedna z najbardziej interesujących dla Polaków serii wyścigowych w sezonie 2020. Gdzie ją śledzić?

1. YouTube

W sezonie 2019 wszystkie wyścigi, kwalifikacje i treningi serii DTM były transmitowane na YouTube z angielskim i niemieckim komentarzem. Dostępne były również onboardy 2-3 kierowców, zazwyczaj z czołówki.

Nie wiadomo czy ta opcja będzie dostępna również w 2020 roku.

2. Live Stream

Pod koniec ubiegłego sezonu DTM wprowadziło wersję beta swojego Live Streamingu. Można było dzięki niemu wybierać różne obrazy z kamer i oglądać kwalifikacje i wyścig. Potrzebna była jednak rejestracja. Nie jest wykluczone, że seria tym – póki co darmowym – narzędziem zastąpi transmisje na YouTube.

3. Stacja telewizyjna

W Polsce żadna stacja nie pokazywała wyścigów DTM na żywo w sezonie 2019. Dopiero prawa do ostatniego wyścigu, gdy wiadomo było że Robert Kubica może trafić do DTM, wykupiła stacja Sportklub. Transmisja była jednak nadal dostępna na YouTube.

Obecnie mówi się, że o prawa do transmisji serii walczą 3 stacje telewizyjne. Wśród nich jest TVP Sport, mimo że jej szef mówił iż nie jest zainteresowany wykupienie praw. Sprawa powinna rozstrzygnąć się w ciągu najbliższego miesiąca – nam pozostaje czekać.

Format weekendu wyścigowego

 

Podczas jednego weekendu wyścigowego DTM odbywają się dwie rundy. W piątek rozgrywane są 2 treningi, trwające po 45 minut każda.

W sobotę rano – około godz. 10:30 – rozgrywane są kwalifikacje do sobotniego wyścigu, trwające 20 minut. Nie są one podzielone na segmenty, a kierowcy muszą po prostu wykręcić w ciągu tych 20 minut najlepsze czasy.

Około godziny 13:30 w sobotę miejsce ma pierwszy wyścig, trwający 55 minut + 1 okrążenie.

Ten sam format co w sobotę, powtarzany jest w niedzielę.

blank

Punktacja

 

Punkty w DTM przyznawane są tak samo, jak w Formule 1, a zatem w następującym formacie:
1. miejsce: 25 punktów
2. miejsce: 18 puntów
3. miejsce: 15 punktów
4. miejsce: 12 punktów
5. miejsce: 10 punktów
6. miejsce: 8 punktów
7. miejsce: 6 punkty
8. miejsce: 4 punkty
9. miejsce: 2 punkty
10. miejsce: 1 punkt

Dodatkowo przyznawane są punkty za pierwsze 3 miejsca w każdych kwalifikacjach. Zwycięzca dostaje 3, drugi zawodnik 2, a trzeci 1.

O samochodzie

 

Wymiary i konstrukcja

Nadwozie auta DTM ma monokok z włókna węglowego ze zintegrowanym zbiornikiem paliwa i stalową klatką bezpieczeństwa. Ma również karbonowe osłony zderzeniowe z przodu i z tyłu.

przod auta dtm

Kierowca jest bardzo dobrze chroniony we wnętrzu auta, a osłona za nim gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa. W aucie DTM brak jest lusterka wstecznego, które w 2019 roku zamieniono kamerą z tylnym widokiem.

blank

Auto DTM ma 4725mm długości i 1950 mm szerokości. Wysokość to około 1200mm. Auto waży 1070 kg.



Konstrukcje te używają 18 calowych kół na obu osiach. Przednie opony to 300-680-18 a tylne 320-710-18.

Zbiornik paliwa auta DTM mieści 120 litrów.

bok bolidu DTM

Silnik i osiągi

Auta DTM są samochodami tylnonapędowymi. Silnik BMW M4 DTM to P48. Jest to rzędowa 4-cylindrowa jednostka o pojemności skokowej 1999 cm3. Waży on 85 kg i osiąga do 9500 obrotów na minutę. Jego moc przekracza 600 koni mechanicznych. Przelicznik masy na konie mechaniczne to 1,6 kg/HP. Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod ciśnieniem 350 barów.

Są to silniki z turbosprężarką, do której napędzania używana jest część gazów wydechowych. Wydech jest umieszczony po prawej stronie samochodu na wysokości drzwi „pasażera”.

bok bolidu DTM

Auta te mają 6-biegową skrzynię pneumatyczną, a kierowca zmienia je poprzez manetki na kierownicy.

Samochody DTM osiągają prędkości przekraczające 300 km/h, a do 100 km/h rozpędzają się w 2,9 sekundy.

Silnik samochodu DTM

Kierownica

 

W wielu aspektach przypominała ona w sezonie 2019 kierownice używane przez kierowców w Formule 1. Trybów jest oczywiście mniej, ale kierowcy mają do dyspozycji 2 pokrętła i 10 przycisków. Poniżej grafika z funkcjami poszczególnych przycisków.

kierownica dtm z opisem po polsku (1)

Podczas swoich testów w grudniu w Jerez Robert Kubica używał kierownicy lekko zmodyfikowanej w porównaniu ze standardową.

Gdzie kupić bilety?

 

DTM oferuje szeroki wybór biletów – zarówno na cały weekend, jak i na poszczególne dni. Ceny zaczynają się od €10 a wyścigi odbywają się na ciekawych europejskich torach.

Oto kalendarz z wypisanymi datami wyścigów i linkami do zakupu biletów. Najlepsze oferty są zazwyczaj bezpośrednio na stronie serii (przy płatności kartą musi być to karta kredytowa, nie debetowa), ale w razie czego podaję również alternatywne źródło.

RundaDataTor
119-20 czerwcaMonza
224-25 lipcaLausitzring
37-8 sierpniaZolder
421-22 sierpniaNurburgring
54-5 wrześniaRed Bull Ring
618-19 wrześniaAssen
72-3 październikaHockenheim
89-10 październikaNorisring

W kolejnych wpisach przedstawię m.in. kierowców, z którymi będzie mierzył się Robert Kubica, systemy pomagające w wyprzedzaniu czy to, jak przebiegają pit-stopy w tej serii. Jeżeli chcielibyście dowiedzieć się o innych kwestiach, po prostu napiszcie w komentarzu.

blank

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi