Grand Prix Rosji jest stosunkowo „młodym” wyścigiem. W tegorocznym kalendarzu jest drugim po Baku, na którym rozegrano najmniej weekendów Grand Prix F1 historii. W Sochi do tej pory, Formuła 1 ścigała się tylko 5 razy. Inauguracyjną wizytę w tym miejscu, „najszybsi kierowcy świata” odbyli w dniach od 10 do 12 października 2014 roku.
Pierwsze pomysły przywrócenia Grand Prix Rosji (wyścig odbył się w latach 1913-14, oczywiście poza F1, która nie była nawet „w planach”) pojawiły się w 2011. Rosyjski rząd przeznaczył wówczas niemal 200 mln dolarów na budowę toru, który miał powstać w 3 lata. Wtedy to, Międzynarodowy komitet Olimpijski zgłosił się z prośbą o przesunięcie wyścigu inauguracyjnego na 2015 rok, jeśli zintensyfikowane prace nad torem miałyby zagrozić przebiegowi Igrzysk.
Tor, zaprojektowany przez Niemca – Hermana Tilke, faktycznie położony jest w samym sercu Wioski Olimpijskiej. Jego zakręty wiją się między Placem Ceremonii, gdzie w trakcie Igrzysk dekorowano medalistów, Bolshoy Ice Dome – „domem” hokeistów czy Adler Arena Skating Center, które gościło łyżwiarzy szybkich i drużyny curlingowe. W związku z tym, żeby nie przeszkadzać w Igrzyskach, a nawierzchni nie narazić na uszkodzenie, asfalt położono dopiero wiosną 2014.
Sochi Autodrom zawiera 18 zakrętów. Prosta startowa znajduje się nieopodal stacji kolejowej. Po pokonaniu ostatniego zakrętu, prostą startową zaczynamy na 4 biegu z prędkością około 125 km/h. Podczas jej przemierzania, osiągając na końcu 335 km/h, przejeżdżamy bez dohamowania bardzo szybki prawy łuk, by na końcu, ponownie przed prawym zakrętem zwolnić do 150. Następnie mamy przedłużający się prawy zakręt, na którego końcu bolidy pędzą na biegu 8 aż 295 km/h. Dalej mamy serię prawych zakrętów, które otwierają drugi sektor, przejeżdżanych z prędkością ok 260km/h, po uprzednim, każdorazowym hamowaniu do ok. 170.
Kolejne zakręty to lewe 8 i 9. Pokonywane są na 5 biegu, z prędkościami kolejno 190 i 260 km/h. Prostą jaka po nich następuje, kończymy dohamowaniem do 10, do 160 km i redukując biegi do 4. Dalej mamy bardzo długą prostą, na której osiąga się nawet do 340 km/h.
Po niej następuje kręty, najbardziej techniczny trzeci sektor. Rozpoczyna się on najwolniejszym punktem na torze. Po najszybszej prostej, następuje hamowanie aż do 125 km/h na 3 biegu i prawe zakręty 13 i 14. Ponieważ omawiana sekcja to półkole, po nich mamy do czynienia z lewą 15, by w końcu znów 16, z prędkością ok 160 km/h wyjechać na kawałek prostej. Zakręty 17 i 18 to niemal bliźniacze 90 stopniowe, pokonywane niemal z 200 km/h na liczniku nawroty prowadzące już na prostą startową.
Tor Sochi Autodrom w aktualnej konfiguracji ma 5 848 m. długości, kierowcy mają do przejechania 53 okrążenia, w sumie 309,745 km.