KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Sochi Circuit

Sochi Autodrom i Grand Prix Rosji…



Grand Prix Rosji jest stosunkowo „młodym” wyścigiem. W tegorocznym kalendarzu jest drugim po Baku, na którym rozegrano najmniej weekendów Grand Prix F1 historii. W Sochi do tej pory, Formuła 1 ścigała się tylko 5 razy. Inauguracyjną wizytę w tym miejscu, „najszybsi kierowcy świata” odbyli w dniach od 10 do 12 października 2014 roku.

Pierwsze pomysły przywrócenia Grand Prix Rosji (wyścig odbył się w latach 1913-14, oczywiście poza F1, która nie była nawet „w planach”) pojawiły się w 2011. Rosyjski rząd przeznaczył wówczas niemal 200 mln dolarów na budowę toru, który miał powstać w 3 lata. Wtedy to, Międzynarodowy komitet Olimpijski zgłosił się z prośbą o przesunięcie wyścigu inauguracyjnego na 2015 rok, jeśli zintensyfikowane prace nad torem miałyby zagrozić przebiegowi Igrzysk.

Tor, zaprojektowany przez Niemca – Hermana Tilke, faktycznie położony jest w samym sercu Wioski Olimpijskiej. Jego zakręty wiją się między Placem Ceremonii, gdzie w trakcie Igrzysk dekorowano medalistów, Bolshoy Ice Dome – „domem” hokeistów czy Adler Arena Skating Center, które gościło łyżwiarzy szybkich i drużyny curlingowe. W związku z tym, żeby nie przeszkadzać w Igrzyskach, a nawierzchni nie narazić na uszkodzenie, asfalt położono dopiero wiosną 2014.

Sochi Autodrom zawiera 18 zakrętów. Prosta startowa znajduje się nieopodal stacji kolejowej. Po pokonaniu ostatniego zakrętu, prostą startową zaczynamy na 4 biegu z prędkością około 125 km/h. Podczas jej przemierzania, osiągając na końcu 335 km/h, przejeżdżamy bez dohamowania bardzo szybki prawy łuk, by na końcu, ponownie przed prawym zakrętem zwolnić do 150. Następnie mamy przedłużający się prawy zakręt, na którego końcu bolidy pędzą na biegu 8 aż 295 km/h. Dalej mamy serię prawych zakrętów, które otwierają drugi sektor, przejeżdżanych z prędkością ok 260km/h, po uprzednim, każdorazowym hamowaniu do ok. 170.



Kolejne zakręty to lewe 8 i 9. Pokonywane są na 5 biegu, z prędkościami kolejno 190 i 260 km/h. Prostą jaka po nich następuje, kończymy dohamowaniem do 10, do 160 km i redukując biegi do 4. Dalej mamy bardzo długą prostą, na której osiąga się nawet do 340 km/h.

Russia_Circuit

Po niej następuje kręty, najbardziej techniczny trzeci sektor. Rozpoczyna się on najwolniejszym punktem na torze. Po najszybszej prostej, następuje hamowanie aż do 125 km/h na 3 biegu i prawe zakręty 13 i 14. Ponieważ omawiana sekcja to półkole, po nich mamy do czynienia z lewą 15, by w końcu znów 16, z prędkością ok 160 km/h wyjechać na kawałek prostej. Zakręty 17 i 18 to niemal bliźniacze 90 stopniowe, pokonywane niemal z 200 km/h na liczniku nawroty prowadzące już na prostą startową.

Tor Sochi Autodrom w aktualnej konfiguracji ma 5 848 m. długości, kierowcy mają do przejechania 53 okrążenia, w sumie 309,745 km.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum