Ponownie komunikacja radiowa George Russella z jego inżynierem była kilkukrotnie bardziej intensywna niż Roberta Kubicy z Paulem Williamsem. Anglik otrzymywał mnóstwo poleceń zmian ustawień, ale nie obyło się też bez problemów. Zapraszam do „przejechania” Grand Prix Belgii z kierowcą Williamsa.
Tekst powstał dzięki F1 TV Pro – narzędziu, które wykupić możecie tutaj.
Przed startem Russell otrzymuje standardowe informacje o tym, na jakich oponach są jego rywale.
George zalicza fatalny start. Najpierw już po kilkudziesięciu metrach traci miejsce z powodu buksowania kół, potem wyjeżdża pod bandę omijając innych i ląduje tylko przed tymi, którzy mieli większe kłopoty na starcie. Ze wszystkich w tym sezonie, ten start Russella był chyba najgorszy.
„Przepraszam chłopaki, to był absolutnie okropny start” – mówi Russell gdy wyjeżdża samochód bezpieczeństwa.
Potem jest informowany o temperaturze hamulców i proszony o trzymanie delty za safety carem. George równiez otrzymuje informację o możliwych kawałkach bolidów w 1. sektorze. Anglik pyta o temperaturę opon i dostaje informację, że jest w porządku. Jest również prośba o zmianę ustawień – HPP On oraz Go Race.
Podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa Russell jest proszony o uważanie na opony i hamulce, a potem chwalony za pracę, którą wykonuje.
„Czy zostawiamy Go Race na restart czy zmieniamy na Go Attack lub Go defend?” – pyta Russell, ale otrzymuje odpowiedź, że ma zostać na trybie Go Race. Jest też informowany, że opony są w dobrym stanie i dobrym oknie.
Po restarcie dostaje informację, że możliwe jest użycie systemu DRS, ale też, że blisko niego jest Kimi Raikkonen. Chwilę później słyszy też komunikat: „Jesteś pół sekundy szybszy niż Robert, różnica to 2,5 sekundy”.
Anglik jest też proszony o zmiany ustawień – Multi Function A 2, pozycja 9. Po chwili pyta, czy dobrze ustawił i dostaje potwierdzenie.
Na kilku kolejnych okrążeniach George otrzymuje kilka zachęcających komunikatów, na temat tego, że opony są w dobrym oknie temperatur, a jego tempo jest lepsze niż zakładano. Proszony jest o ciśnięcie. Potem następuje kolejna zmiana na kierownicy na Multi Function B 6 pozycja 2. „Jesteśmy 0,1 szybsi od Magnussena, który jedzie 7. Robisz dobrą robotę z oponami, a jak balans?” – dopytuje inżynier, ale nie otrzymuje odpowiedzi. Okrążeniem później prosi Russella o zmianę na Engine Mode 6.
Na 10. okrążeniu James Urwin mówi: „Byłeś szybszy od Roberta na ostatnim kółku, teraz różnica to 2,9 sekundy”. Russell dopytuje o ustawienia dyferencjału, jakie powinien stosować na wyjściu z zakrętów.
Russell jest informowany o tym, że otwarte jest okno samochodu bezpieczeństwa i ponownie proszony jest o ocenę balansu bolidu. „Trochę podsterowności, szczególnie w 11-tce” – mówi kierowca. Dostaje też informację, że Magnussen wstrzymuje wszystkich z przodu, a Pierre Gasly był w boksach i jedzie teraz za Robertem Kubicą.
„Byłeś 0,7 sekundy szybszy od Roberta na ostatnim okrążeniu. Teraz za nim jest Magnussen. Na 14. okrążeniu kierowca Haasa wyprzedza Roberta. Russell dostaje informację, że jest szybszy od Magnussena i ma takie samo tempo, jak kierowcy z przodu.
Potem dostaje sugestię, aby na wejściach w zakręty dla lepszej stabilności auta ustawiał Torque 1. Po chwili dostaje kolejne polecenie zmiany ustawień – Multi Function A 4 pozycja 10. Do Russella dojeżdża Hulkenberga, o czym Anglik jest informowany, podobnie jak o tym, że żywotność jego opon jest dobra i nadal są na planie A+3 (przedłużonym o 3 okrążenia po wyjeździe safety cara).
Urwin mówi Russellowi, że będzie możliwe podjęcie walki z Raikkonenem pod koniec wyścigu. Russell narzeka na 21. okrążeniu na nadsterowność w 15-tce i pyta czy jest jakaś rada na to. Otrzymuje komunikat dotyczący zmiany ustawień.
„To było dobre okrążenie, byłeś szybszy od Raikkonena, różnica do Roberta to teraz 4,5 sekundy, ale zaczął się zbliżać” – mówi do Russella inżynier. Potem prosi kierowcę o „zacznij myśleć o flap adjust”, jednak Russell mówi, że nie może tego zrobić.
„Byłeś 0,5 sekundy szybszy niż Magnussen, Raikkonen jest wolniejszy, Robert jest 4 sekundy z tyłu. Nadal trzymamy się planu A, a za 5-6 okrążeń spodziewamy się niebieskich flag” – słyszy Russell na kolejnych kółkach.
Gdy Magnussen zjechał do boksów, Russell proszony jest o powrót do Engine Mode 6 oraz o ciśnięcie, bo Magnussen się zbliża. „Z racji problemów z zapłonem nie używamy Go Attak – używaj tylko przycisku overtake” – wyjaśnia zmiany trybu pracy silnika inżynier. Magnussen łatwo mija Russella.
Tuż przed zjazdem do boksów Anglik otrzymuje polecenie zmiany ustawień na Mode 4 oraz Silver G1. Po wyjeździe z boksów: „Raikkonen będzie zjeżdżał na tym okrążeniu, ciśnij”. Gdy Russell mija wyjazd z alei serwisowej, słyszy: „Dobrze zrobione, jesteśmy z przodu. Engine Mode 6. Zostało 11 okrążeń, czas naciskać”.
George dopytuje o tempo i dostaje informację, że jedzie 0,2 szybciej od Kubicy. „Raikkonen jest za Robertem, Vettel znów się zatrzymał, jest 7 sekund za Robertem. Twoje tempo jest dobre”.
Na kolejnym kółku: „Twoje tempo jest naprawdę dobre, masz teraz 9 sekund przewagi nad Robertem. W ciągu 3 okrążeń spodziewamy się niebieskich flag za Vettela” – mówi James Urwin.
Gdy do końca pozostają 3 okrążenia, Russell jest informowany, że był szybszy od jadących przed nimi oraz proszony o przejście na Mode 4. Pojawia się też informacja, że jadący z przodu Daniel Ricciardo ma duże problemy z oponami, bo był w boksach jeszcze na 1. okrążeniu.
Na ostatnim kółku Russell otrzymuje polecenie wyłączenia HPP. Po minięciu linii mety słyszy: „Dobra i delikatna jazda, brawo”. „Przepraszam za start, straciłem tam kilometry. Czułem się znacznie lepiej na oponie kwalifikacyjnej, balans był znacznie lepszy. Wcześniej byłem wszędzie” – mówi George.