KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
blank

Dominacja Mercedesa, przepaść Williamsa i ciekawość Russella

Piątkowa przerwa w jazdach Formuły 1 w Monako daje nam możliwość głębszej analizy czwartkowych treningów i przyjrzenia się faworytom Grand Prix Monako. Niestety, wszystkie te analizy nie zwiastują ani ciekawego wyścigu, ani szans na niezłe miejsca Williamsa.

Mercedes

 

Trzeba przyznać, wykonali w tym sezonie genialną pracę. Wysiłek ponad 1500 osób w fabryce daje o sobie znać, a połączony z dokładnością i dobrym planowaniem tworzy mieszankę, która powinna dać 6 dublet w sezonie. Mercedes jest najlepszy w niemal wszystkich aspektach, a najbardziej poprawili swoje największe bolączki z poprzednich lat – zachowanie w zakrętach. Dość powiedzieć, że wykonali w aspekcie docisku aerodynamicznego lepszą pracę niż słynny Adrian Newey z Red Bulla.

Ferrari, które było drugą siłą pierwszych rund, tym razem odstaje od rywali jeszcze bardziej. Wiemy, że mają oni problemy z przyczepnością w zakrętach i w Monako ustępują w nich nawet Red Bullowi, który co prawda zawsze był tu szybki, ale przecież w tym roku ich bolid jest rozczarowaniem.

Świetnie pokazują to prędkości w poszczególnych zakrętach i na prostej. Choćby w czwórce Mercedes jest 11 km szybszy od Ferrari i 2 km szybszy od Red Bulla. I taka tendencja powtarza się na wielu partiach toru, co pokazują prędkości z 2. treningu, zebrane przez profil PG Tech na Twitterze. Zanim na nie spojrzycie, weźcie pod uwagę, że zaledwie kilkanaście okrążeń w tej sesji przejechał Max Verstappen, który miał wyciek wody i stracił dużo czasu. Gdyby to jego dane porównywać, a nie Gasly`iego, to Red Bull byłby jeszcze bliżej Mercedesa.

blank

Wygląda zatem na to, że rzeczywiście tylko Verstappen może pokrzyżować plany Mercedesa, obejmujące zajęcie pierwszych dwóch pól startowych w Monako.

Mercedes na papierze jest zatem zdecydowanym faworytem rywalizacji. Ale w Monako ten papier nie zawsze jest tak ważny. W kwalifikacjach zawsze może zdarzyć się błąd, zawsze można zostać przyblokowanym przez innych lub paść ofiarą żółtych flag, które będą się jutro często pojawiały w czasówce. Nie ma zatem pewników, a biorąc pod uwagę to, jak trudno wyprzedza się w Monako, to triumf innego bolidu nie jest wykluczony. Konieczny do tego będzie start z pierwszego pola oraz wykazanie się równie perfekcyjną strategią, jaką przygotuje Mercedes.

A dalej?

 

Środek stawki – to tam upatrujemy walki w Monako i to tam pewnie będzie działo się w tym sezonie najwięcej. Renault ogłosiło dziś, że przez pierwszą część sezonu jechali na mniejszych obrotach z powodu usterki, którą już udało się wyeliminować. Mogą zatem zacząć marsz po prowadzenie wśród grupy ekip poza Mercedesem, Ferrari i Red Bullem. Ważne będzie doświadczenie i spokojna głowa, a zatem nie liczyłbym na wysokie miejsca Haasa, ale już Kimi Raikkonen może pokazać coś ciekawego.

Patrząc na wyniki treningów, wydaje się, że nie ma innej możliwości niż szósty negatywny dublet w tym sezonie ekipy…

Williams

 

Bardzo przykre jest to, że zespół ten na kolejnym torze notuje gorsze czasy niż w ubiegłym roku. W 2018 najlepszym ich czasem w 2. treningu było 1:13.547. W tym roku byli niemal dokładnie 1,5 sekundy gorsi. W pierwszym treningu ta różnica wynosiła 1,2 sekundy.

Williams nie jest jednak wyjątkiem, bo gorzej niż w ubiegłym roku spisują się również Red Bull, Ferrari, Renault, Racing Point i McLaren, jednak straty tych ekip są znacznie mniejsze niż w ubiegłym roku. Jasno wskazuje to na to, że Williamsowi jeszcze bardziej brakuje docisku.

Jeszcze w ubiegłym roku, Williamsa ratowało to, że za plecami jego kierowców były silniki Mercedesa. W tym sezonie po pierwsze jednostki Mercedesa nie mają takiej przewagi mocy jak w poprzednich sezonach, a po drugie – i co najważniejsze – auto Williamsa generuje tak duże opory, że traci również na prostych. Widać było to we wszystkich dotychczasowych wyścigach.

Jest jednak powód, by jutro odpuścić sobie wszystkie wyjścia z domu w okolicach godziny 15. Będzie nim „rywalizacja” Roberta Kubicy i George Russella. Ci dwaj kierowcy są bowiem bardzo blisko siebie w Monako. Na papierze różnica między nimi wynosiła 94 tysięczne sekundy, jednak Robert miał jeszcze trochę rezerwy bowiem idealny jego czas, złożony z czasów trzech sektorów to 1:14.997. George wczoraj dopytywał się, gdzie Polak jest szybszy i był stale żywo zainteresowany różnicą do Kubicy. Jeżeli auto znów nie sprawi niespodzianki, to Robert może jutro powalczyć z młodszym kolegą.

Monako

 

Ale najpiękniejsze w Grand Prix Monako jest to, że te wszystkie założenia, mogą dać w łeb. Bo zawsze może się zdarzyć, że faworyt kwalifikacji rozbije się, zostanie przyblokowany lub jego okrążenie zostanie zakłócone przez żółtą flagę. Wówczas zwycięzca kwalifikacji będzie w stanie obronić swoje miejsce i sięgnąć po triumf. Niektórzy liczą na taki obrót spraw, inni nie, ale możemy być pewni, że emocji nie zabraknie.

W sobotę trzeci trening rozpocznie się o godz. 12:00, a kwalifikacje zaplanowano na 15:00. Nie będą to jednak jedyne atrakcje w Monako. Już teraz zapraszam na relację live, która ruszy rano.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi