KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek
blank
Motor Racing - Formula One World Championship - Chinese Grand Prix - Qualifying Day - Shanghai, China

Co z tymi częściami?

Wiele osób spodziewało się, że Williams już od Grand Prix Chin zanotuje znaczącą poprawę, a Robert Kubica będzie dysponował identycznym sprzętem, jak George Russell. I choć w obu tych aspektach nastąpiła poprawa, to nadal daleko jest do pożądanego stanu. I to utrzyma się jeszcze przez jakiś czas.

Pojęcia

 

Wiele osób czeka na to, kiedy Williams będzie miał „trzeci bolid”. Jest to duże uproszczenie, bo mówiąc o poprawkach możemy myśleć o nowych częściach aero, zawieszeniu, chłodzeniu, nowej podłodze czy nawet nowym monokoku. Dopiero one wszystkie dają „nowy bolid”, bo pamiętajmy o regulacjach dotyczących silników, których liczba jest ograniczona.

I dla uporządkowania – na taki „nowy bolid” nie mamy co liczyć w najbliższych 2 miesiącach.

Na nową podłogę możemy liczyć w dość niedługiej perspektywie (choć pewnie jeszcze nie Azerbejdżan) i logika wskazuje, że powinna ona trafić do Roberta Kubicy.

Wytwarzanie pozostałych części aerodynamicznych trwa, ale jest to proces długotrwały ze względu na to, że część środków i zasobów ludzkich poświęca się wyłącznie badaniom przyczyn niestabilności bolidu (o tym niżej).

Więcej części

 

Podczas Grand Prix Chin było kilka pozytywów w Williamsie i jednym z nich jest to, co przekazał Mikołaj Sokół – Williams miał więcej przednich skrzydeł zapasowych dla każdego kierowcy. I choć szkoda, że musimy cieszyć się z tego, co dla innych ekip jest naturalne, to mimo wszystko nieco większy luz psychiczny kierowców i mniejsza konieczność delikatnego obchodzenia się z bolidem jest pozytywna.

Postęp jest również w produkcji innych części.

Podłoga i przednie skrzydło

 

Williams podczas testów w Bahrajnie oraz pierwszego treningu w Chinach zamieniał. Podczas testów – jak to powiedział Robert – w wyniku czyjegoś błędu – jeżdżono bolidem Kubicy, a z podłogą i przednim skrzydłem George Russella. W piątek przed Grand Prix Chin ponownie doszło do zamiany. Kubica jeździł z podłogą i skrzydłem Russella, a Anglik używał części Polaka. W obu treningach szybszy był Robert, choć prawdopodobnie to nie w tych częściach leży główny problem Williamsa i nierówności w bolidach obu kierowców.

W sobotę natomiast – jak napisał Mark Hughes – części wróciły do ich pierwotnych właścicieli. I znów Russell wrócił na czoło, choć przewagi w kwalifikacjach praktycznie nie miał. Biorąc pod uwagę różnice w bolidach, tempo kwalifikacyjne Anglika w Bahrajnie i Chinach było wyjątkowe słabe. Miał on problem ze złożeniem wszystkich sektorów na jednym okrążeniu. W kwalifikacjach do dwóch ostatnich Grand Prix suma jego sektorów w całych kwalifikacjach była znacznie lepsza niż czas Q1. Co innego Robert Kubica, który mimo bardzo niestabilnego bolidu, potrafił poskładać wszystko co miał na jednym okrążeniu.

Wracając jednak do części to w sprzeczności do słów Hughesa stoją doniesienia portalu swiatwyscigow.pl, który napisał na Twitterze w sobotę: „Zespół Williamsa potwierdził w rozmowie z nami, że w samochodach obu kierowców wymieniono podłogę na nowe egzemplarze #F1PL #Race1000”. Niestety nie mamy oryginalnej wypowiedzi, nie znamy również kontekstu i pytania i nie wiemy, czy Williams na pewno miał na myśli „nowe” podłogi czy jedynie zamianę ich pomiędzy kierowcami. Ze słów Hughesa oraz mojej wiedzy wynika jednak, że doszło do zamiany między kierowcami, a nie wymiany na nowe.

Kierownica

 

Kolejną nowością, jakiej dowiedzieliśmy w ostatnich dniach jest kwestia kierownicy, na którą czeka od kilku miesięcy Robert Kubica. Polak miał to powiedzieć w rozmowie z włoskim Sky Sports w sobotę podczas Grand Prix Chin, choć jedynym źródłem jakie spotkałem jest podany przez @Bernie wpis użytkownika na reddicie.

Jest to dość logiczne, gdyż Robert jeździ praktycznie taką samą kierownicą, jak rok temu. Gdy został zakontraktowany oficjalnie przez Williamsa jako kierowca wyścigowy, zgłosił potrzebę pewnych modyfikacji, które ułatwią mu prowadzenie bolidu i zmianę przełączników. Nie sądzę, by brak tych zmian powodował, że Robert Kubica jeździ wolniej, ale na pewno ma trudniej niż jakby Williams dostosował kierownicę do jego preferencji.

Ta sytuacja – o ile prawdziwa – pokazuje działanie fabryki w Grove.

Co teraz?

 

Williams nadal szuka przyczyn niestabilności bolidu i braku docisku aerodynamicznego. Mają już mocny trop i jeżeli on się potwierdzi, to trzeba będzie podjąć decyzję, czy projektować i budować wiele elementów od początku. I będzie to proces długotrwały.

Prace trwają, choć brak dobrej koordynacji na wielu szczeblach oraz dość mała motywacja zewnętrzna pracowniików sprawiają, że toczy się to powoli. Mimo wszystko Williams bardzo delikatnie odrabia do reszty stawki.

W zespole wiedzą, że wyniki Roberta Kubicy są mocno zaburzane przez to, co dzieje się z autem i zdają sobie sprawę z potencjału Polaka. Ale… nie muszą tego ujawniać i brutalnie mówiąc, w finansowym interesie zespołu może być ukrywanie tego tak długo, jak się da. Gdyby chcieli być uczciwi, już dawno powiedzieliby: jest problem z autem Roberta.

Chciałbym, aby przekazywane wieści były lepsze, ale niestety taka obecnie jest sytuacja Williamsa. Paradoksalnie nadzieja w tym, że Claire Williams, która wyraźnie nie radzi sobie z zarządzaniem ekipą, będzie musiała niebawem zmniejszyć liczbę swoich obowiązków. Krąży plotka, którą przekazał niedawno Cezary Gutowski, że szefowa Williamsa spodziewa się drugiego dziecka. Tłumaczyłoby to prośbę do Patricka Heada o powrót do ekipy.

Potrzeba w niej jednak jeszcze wielu ważnych osób, a na zatrudnienie tych się chyba na razie nie zapowiada.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi