fot. M-Sport |
Mamy umowną rocznicę startów Roberta Kubicy w WRC – rok temu Polak przystąpił do swojej pierwszej imprezy Rajdowych Mistrzostw Świata. W Rajdzie Portugalii nie było lekko, a Robert i Maciej (wtedy jeszcze Baran) przeszli prawdziwą szkołę. Teraz powinno być już łatwiej, choć znaczna część trasy będzie nowa. Poniżej znajdziecie pełną zapowiedź Rajdu Portugalii – wypowiedzi naszej załogi, harmonogram OS-ów i relacji oraz filmy.
Po dość długiej przerwie wracają emocje związane z występami Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Rajd Portugalii ma być łatwiejszy, bowiem bardziej znany dla Roberta.
Kubica i Szczepaniak przed rajdem
Cel na Rajd Portugalii dla Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka, to meta – obaj podkreślali to w wypowiedziach przed imprezą.
„Portugalia
to pierwszy rajd, od mojego zeszłorocznego powrotu do profesjonalnego
sportu, w którym pojadę po raz drugi. Mniej lub bardziej wiem, czego
oczekiwać, choć niemal połowa tras będzie dla mnie nowa, bo pojawią się
nowe odcinki lub zmienią się kierunki jazdy. Połowę rajdu już poznałem,
ale przez ostatnich 12 miesięcy wiele się zmieniło.
W zeszłym roku w Portugalii po raz pierwszy jechałem na szutrze, w
innym, słabszym samochodzie RRC. Teraz z pewnością będzie mi trochę
łatwiej, bo przynajmniej wiem, czego się spodziewać. Rajd Portugalii
jest bardzo wymagający i trudny, z tego co zapamiętałem. Nie oczekuję,
że tym razem będzie znacznie łatwiejszy. Podejdę do niego tak, jakby był
dla mnie zupełnie nowy.
Wszystkie rajdy WRC dla mnie są
wymagające. Szczególnie te szutrowe, na których mam ograniczone
doświadczenia i odkrywam wszystko od zera. Pamiętam z zeszłego roku, że
ten rajd jest trudny szczególnie ze względu na dużą liczbę szczytów, co
jest dość wymagające. Oczywiście sam rajd jest relatywnie krótki, więc
może być trochę łatwiej pod tym względem.
Po trudnym początku sezonu
chciałbym przejechać wszystkie próby bez popełniania błędów. Nie będzie
łatwo i oczywiście czekają mnie kolejne lekcje. Zobaczymy, czy
doświadczenia z zeszłego roku mi pomogą, ale z pewnością moim celem jest
trzymanie się drogi i gładki przejazd całego rajdu” – mówił Kubica cytowany przez swój oficjalny fanpage na portalu Facebook.
W naszej rozmowie z Maciejem Szczepaniakiem zapytaliśmy go: Jakie masz oczekiwania na Portugalię? Wszyscy mówią, że to jest pierwszy rajd, który Robert Kubica przejechał w ubiegłym roku.
„Przejechał, ale jest tylko 50% OS-ów, które się powtarzają czy łączą. Ale lepsze to niż nic, tak jak było w poprzednich rajdach. Nie mam żadnych oczekiwań co do miejsca. Chcę żebyśmy pojechali czysty rajd i jak to uczynimy, to na mecie coś nam się znajdzie dla nas” – powiedział Maciej Szczepaniak.
Ubiegłoroczny występ Roberta
Robert Kubica w ubiegłym roku miał wiele problemów podczas Rajdu Portugalii. Zaczęło się od zbyt szerokiego wyjazdu, który spowodował uszkodzenie chłodnicy i opony. Poniżej możecie zobaczyć tę sytuację i próbę naprawy auta (od 0:50):
Na następnych OS-ach uszkodzeniu uległa kolejna opona, a na odcinku dojazdowym do jednego z OS-ów opony nie wytrzymały i Kubica musiał wycofać się z rywalizacji. Wrócił jednak następnego dnia i wtedy dopadły go problemy z hydrauliką – Robert nie mógł zmieniać biegów za pomocą łopatki, a musiał to robić tak, jak inni kierowcy. Do tego doszły problemy z przegrzewaniem auta. Ostatecznie Kubica zdecydował się wycofać z rywalizacji również w sobotę. W niedzielę obyło się już bez większych przygód, choć przeszkadzał im kurz i ostatecznie Polacy zakończyli rywalizację na 6. miejscu w WRC2 i 22. miejscu w klasyfikacji generalnej. Bardzo symptomatyczne jest to zdjęcie z przed roku, oddające chyba walkę z autem i oponami przez cały rajd:
Trasa
Rajd Portugalii jest rajdem szutrowym z
dość sporą ilością wzniesień ze ślepymi zakrętami – dlatego tak ważny
jest w nim opis. Pierwsze załogi na trasie będą musiały uważać na luźne
kamienie, następne, na koleiny i kurz, który może mocno ograniczać
widoczność. Rajd jest również zawsze bardzo wymagający dla opon. Łącznie
na kierowców czeka blisko 1400 kilometrów z czego prawie 340 km to
dystans OS-ów. Prób będzie mało, ale za to będą dość długie – najdłuższa będzie liczyła 31,9 km i będzie przejeżdżana w sobotę.
Oto oficjalny harmonogram Rajdu Portugalii 2014:
Wtorek, 1 kwietnia
godz. 8:00 – 20:00 – Zapoznanie
Środa, 2 kwietnia
godz. 8:00 – 14:00 – Zapoznanie
godz. 15:30 – 16:30 – Shakedown – Vale Judeu (4,98 km)
Czwartek, 3 kwietnia
godz. 15:00 – Sesja autografów
godz. 16:00 – Oficjalny start (Estoril)
godz. 19:01 – SOS 1 – Lizbona (3,27 km)
Piątek, 4 kwietnia
godz. 10:00 – Serwis
godz. 11:06 – OS2 – Silves 1 (21,50 km)
godz. 12:06 – OS3 – Ourique 1 (25,04 km)
godz. 12:49 – OS4 – Almodôvar 1 (26,48 km)
godz. 14:30 – Serwis
godz. 15:51 – OS5 – Silves 2 (21,50 km)
godz. 16:51 – OS6 – Ourique 2 (25,04 km)
godz. 17:34 – OS7 – Almodôvar 2 (26,48 km)
godz. 19:10 – Serwis
Sobota, 5 kwietnia
godz. 9:30 – Serwis
godz. 10:55 – OS8 – Santa Clara 1 (19,09 km)
godz. 11:50 – OS9 – Santana da Serra 1 (31,90 km)
godz. 13:00 – OS10 – Malhao 1 (22,15 km)
godz. 14:20 – Serwis
godz. 16:00 – OS11 – Santa Clara 2 (19,09 km)
godz. 16:55 – OS12 – Santana da Serra 2 (31,90 km)
godz. 18:05 – OS13 – Malhao 2 (22,15 km)
godz. 19:20 – Serwis
Niedziela, 6 kwietnia
godz. 8:45 – Serwis
godz. 09:50 – OS14 Loulé 1 (13,83 km)
godz. 10:45 – OS15 Sao Brás de Alportel 1 (16,21 km)
godz. 12:05 – OS16 Loulé 2 – Power Stage (13,83 km)
godz. 14:30 – Podium
Mapy
Oto ogólna mapa Odcinków Specjalnych Rajdu Portugalii:
Wszystkie, dokładne mapy znajdziecie TUTAJ.
Co w TV?
Nadal nie wiemy czy i ewentualnie które OS-y Rajdu Portugalii będą transmitowane w telewizjach na żywo. Tradycyjnie jednak nie zabraknie krótszych i dłuższych podsumowań.
Czwartek, 3 kwietnia
godz. 19:00 – LIVE 1. OS BT Sport
godz. 20:10 – Kronika TVP 1
Piątek, 4 kwietnia
godz. 20:05 – Kronika TVP 1
godz. 23:50 – Podsumowanie 1. dnia – Motors TV
Sobota, 5 kwietnia
godz. 20:10 – Kronika TVP 1
godz. 22:35 – Podsumowanie 1. dnia – Motors TV
Niedziela, 6 kwietnia
godz. 12:00 – LIVE 16. OS BT Sport
godz. 20:08 – Kronika TVP 1
godz. 22:35 – Podsumowanie 1. dnia – Motors TV
Lista zgłoszeń
Załoga Kubica/Szczepaniak tradycyjnie wystartuje z numerem 10. W rajdzie zapowiadany jest start 15 załóg w autach WRC.
Konkurencja
znów będzie mocna i każdy czas w najlepszej dziesiątce będzie z
pewnością sukcesem. Trzy samochody wystawia Hyundai, gdzie obok
Neuville’a pojadą Hanninen i Sordo. Dobrego wyniku można się spodziewać
po Henningu Solbergu i Ott’cie Tanaku. Z kolei Robert przyzwyczaił nas
do pokonywania Martina Prokopa i Khalida Al Quassimi, więc ci zawodnicy
raczej nie powinni wygrywać z topową polską załogą. Nie jedyną w tym
rajdzie, bo w Junior WRC, Citroenem DS3 R3T startują Aron Domżała z
Przemysławem Zawadą i Hubert Ptaszek z Kamilem Kozdroniem. Fordem Fiesta
R2 wystartują Szymon Kornicki z Przemkiem Mazurem.
Pełną listę możecie zobaczyć tutaj.
Filmy
Zobaczcie, jak przebiegała rywalizacja w Rajdzie Portugalii przed rokiem:
Według Was?
Zapraszam do wzięcia udziału w ankiecie, która znajduje się w prawym pasku bloga – możecie w niej wypowiedzieć się, które miejsce według Was zajmą Robert Kubica i Maciej Szczepaniak w Rajdzie Portugalii.
Jednocześnie muszę Was poinformować, że druga część wywiadu z Maciejem Szczepaniakiem, dotycząca Roberta Kubicy, z przyczyn niezależnych, ukaże się na blogu już po Rajdzie Portugalii.
Aktualizacja
Kierowcy mają dziś zapoznanie z trasami OS-ów Rajdu Portugalii. Nie będzie ono łatwe, gdyż wczoraj nad Portugalią szalały burze, które sprawiły, że warunki na szutrowych trasach są bardzo trudne.
Rajd Portugalii kojarzony jest przede wszystkim ze słoneczną pogodą i dużą ilością kurzu wiszącego po przejazdach zawodników, jednak w historii tej imprezy zdarzały się edycje rozgrywane w deszczu i błocie. Rajdy z 2001 roku i 2012 na długo zapadną w pamięć załóg i kibiców. Przypomnijmy, że to właśnie podczas Rajdu Portugalii 2012 swoje jedyne zwycięstwo w rajdowych MŚ odniósł Mads Ostberg, startujący wtedy jeszcze jako zawodnik prywatny. Norweg nie był najszybszy na odcinkach, ale awansował na pierwsze miejsce po dyskwalifikacji Mikko Hirvonena, którego auto nie przeszło badania kontrolnego po rajdzie (lista części zgłoszonych w specyfikacji nie była identyczna z faktyczną). Z powodu złych warunków odwołano wówczas aż 3 odcinki specjalne.
Krótką relację z roku 2001 możecie zobaczyć na filmie poniżej. Znany z radia rajdowego WRC George Donaldson prowadził wówczas razem z Andrew Cowanem zespół Mitsubishi, w którym startował zwycięzca rajdu, Tommi Makinen.
Takie przygody z kolei spotkały m.in. Loeba, Latvalę i Solberga w edycji 2012 rajdu:
Jednak nawet gdy jest sucho, Rajd Portugalii pozostaje wyzwaniem dla zawodników. Jari Matti Latvala nigdy nie wygrał tego rajdu (jego najlepsze wyniki to 2 razy trzecie miejsce), a w 2009 roku przeżył najgroźniejszy wypadek w swojej karierze:
Aktualizacja – Evans o Kubicy
Elfyn Evans wypowiedział się w rozmowie z Pole Position na temat Roberta Kubicy i współpracy z nim w M-Sporcie: „Robert rywalizował na bezdyskusyjnie najwyższym szczeblu motorsportu, gdzie wykazywał się profesjonalizmem i dbaniem o każdy detal na najwyższym poziomie i teraz przenosi to na rajdy. Przed nim jeszcze spory nauki, ale widząc to, jak starannie się przygotowuje do każdego rajdu widać, jak szybko staje się coraz lepszym. Musimy pamiętać, że nie tylko nie ma doświadczenia, ale jest także mocno ograniczony w tym, co może zrobić ze swoją prawą ręką. To, co osiąga w aucie jest niesamowite, wykonuje fantastyczną pracę” – powiedział Evans o Robercie.
Aktualizacja – Drobna przygoda na zapoznaniu
Robert pomagał dziś na zapoznaniu wyciągać auto Abdulaziza Al-Kuwariego:
Aktualizacja – Fatalne warunki na zapoznaniu
Takie warunki panują na zapoznaniu z OS-ami Rajdu Portugalii.
fot. Martin Prokop |
Aktualizacja godz. 17:25
Zapoznania z odcinkami 3 i 9 zostały odwołane z powodu panujących warunków.
Aktualizacja środa
W rejonie Algarve wreszcie świeci słońce:
fot. Marcin Jankiewicz / facebook |
Dzięki temu zawodnicy będą mogli bez problemu odbyć zaplanowane na wczoraj zapoznanie z oesami 3 i 9. To również dobra wiadomość, bo warunki na zapoznaniu będą bardziej zbliżone do tych, w jakich przyjdzie się załogom ścigać w weekend.
Co interesujące, ponad połowę zgłoszonych załóg stanowią zawodnicy używający Forda Fiesty w różnych jego odmianach (WRC, RRC, R5, S2000, R2). Z tej okazji M-Sport postanowił uwiecznić ten moment robiąc sesję tym autom:
fot. Michał Moździerz / facebook |
Aktualizacja środa godz. 11:00
Tak jechał Robert Kubica podczas wczorajszego zapoznania – łatwo nie było.
Aktualizacja godz. 14:00
Robert Kubica i Maciej Szczepaniak wrócili już z zapoznania przed Rajdem Portugalii. Warunki trochę sie poprawiły, ale dziś może jeszcze popadać. O godz. 15:30 startuje shakedown.
Aktualizacja godz. 16:00
Robert Kubica z czasem 3:17,2 na razie jest 4 wśród wyników shakedownu. Najszybszy jest Sebastien Ogier, o blisko 4 sekundy szybszy niż Polak na tym niespełna 5-kilometrowym odcinku.
Dotychczasowe czasy:
1. Ogier,
2. Ostberg +1s9,
3. Neuville +3s7,
4. Kubica +3s8,
5. Hirvonen +6s3,
6. Meeke +10s2
Poczekajmy aż przejadą wszyscy liczący się zawodnicy, w tym Tanak i Solberg.
Aktualizacja godz. 16:05
Robert Kubica bardzo dobrze pojechał w drugim przejeździe shakedownu i ma pierwszy czas – 1 sekundę szybciej od Ogiera, który jednak jechał tylko raz.
Aktualizacja godz. 16:08
Sebastien Ogier uzyskał w drugim przejeździe czas 3:07 – 5 sekund lepszy od Roberta Kubicy.
Aktualizacja godz. 17:45
Oto ostateczne wyniki shakedownu:
fot. rallye-sport.fr |
Aktualizacja godz. 20:40
Ponownie jak przed każdym rajdem w tym sezonie, również przed Rajdem Portugalii na Facebooku przeprowadzany jest konkurs, w którym do wygrania są vouchery zniżkowe na nocleg z wyżywieniem na Rajd Polski lub naklejki bloga z autografem Macieja Szczepaniaka. Szczegóły TUTAJ.
Z ciekawostek warto powiedzieć, że będzie to 70. rajd WRC w karierze Macieja Szczepaniaka.
fot. rallytravel.com |
Drugą ciekawostką jest to, że połowę stawki będą stanowiły Fordy Fiesta.
fot. M-Sport |
Poniżej obejrzycie krótki film z dzisiejszego shakedownu:
Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy