KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

nissan e team

Nissan Formula E Team usprawnia funkcje poznawcze dzięki specjalnemu programowi trenowania mózgu


Nissan opublikował wyniki innowacyjnego i przełomowego programu Brain to Performance. W ramach badań dotyczących funkcjonowania i anatomii mózgu kierowcy wyścigowego ustalono, jak dzięki odpowiednim protokołom trenowania mózgu można skutecznie usprawnić funkcje poznawcze kierowców Nissana w Formule E.

Ze zgromadzonych danych wynika, że kierowcy wyścigowi, którzy wzięli udział w treningu Brain to Performance Nissana, uzyskali poprawę zdolności do podejmowania skomplikowanych decyzji, odporności na stres i zmęczenie oraz czasu reakcji. Taka poprawa wydajności może pomóc w ograniczeniu błędów na torze oraz maksymalizacji tempa i powtarzalności.

Dzięki konsekwentnym treningom kierowcy zespołu Nissana w Formule E mogliby nauczyć się maksymalnie wykorzystywać potencjał mózgu pod względem przejrzystości oceny sytuacji w warunkach silnej presji i przy dużych prędkościach. Miarą poprawy w tym zakresie jest szybkość przetwarzania informacji.

Po sukcesie pierwszych doświadczeń w tym obszarze Nissan Formula E Team planuje w pełni włączyć trening mózgu do ogólnych programów trenowania kierowców od Sezonu 10. Wiedza zgromadzona w fazie badawczej i praktycznej w połączeniu z dalszymi adaptacjami powinna być możliwa do zastosowania także poza Mistrzostwami Świata Formuły E, w tym na przykład u reprezentujących Nissana kierowców japońskiej serii Super GT. Ponadto program znacznie przyspieszył badania dotyczące opracowania systemu doskonalenia umiejętności prowadzenia pojazdu, z którego mogliby korzystać wszyscy kierowcy.


Badania

Kiedy Nissan uruchomił program Brain to Performance pod koniec Sezonu 7. (2020/21 r.) Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA, Nissan Formula E Team w porozumieniu z dr. Lucianem Gheorghe, dyrektorem ds. innowacji doświadczeń użytkownika w firmie Nissan, określił trzy kluczowe obszary badań: porównanie funkcjonowania mózgu „zwykłego” kierowcy i kierowcy wyścigowego, powiązanie między elektryczną stymulacją mózgu a wynikami uzyskiwanymi na torze oraz ocena potencjału wykorzystania tej technologii do poprawy umiejętności kierowców poza światem wyścigów samochodowych.

W Sezonie 8. rozpoczęto fazę badawczą programu Brain to Performance. Na potrzeby tych badań utworzono dwie grupy kontrolne, ale tylko w przypadku jednej z tych grup mózgi kierowców poddano stymulacji. Niezawodowi kierowcy z obu grup uczestniczyli w sesjach testowych na symulatorach wyścigów na Uniwersytecie w Essex oraz w genewskim Campus Biotech. Po 10 sesjach na nieznanym wcześniej uczestnikom torze ustalono, że kierowcy z grupy, którą poddano stymulacji mózgów, osiągali średnio o 50 procent lepsze tempo i również o 50 procent szybciej uczyli się toru.

Kiedy ich wyniki porównano z wynikami kierowców Nissan Formula E Team z bieżącego sezonu, okazało się, że kierowcy wyścigowi wykazywali wyższe zdolności wizualno-motoryczne, lepszą koordynację pracy mózgu oraz większą świadomość stanu biologicznego.

W konsekwencji tych obserwacji, dr Gheorghe nawiązał w Sezonie 9. współpracę z amerykańskim partnerem technologicznym – Wave Neuro – w celu opracowania kompleksowego programu treningowego, skonstruowanego specjalnie dla kierowców Nissan Formula E Team.

Program treningu kierowców

Przystępujących do treningu kierowców zespołu Nissana w Formule E poddano badaniu EEG w celu zarejestrowania początkowych parametrów pracy ich mózgów. Na podstawie zebranych danych dr Gheorghe, przy wsparciu Uniwersytetu Teksańskiego w Austin oraz naukowców z Wave Neuro, opracował programy treningowe z użyciem urządzenia do stymulacji mózgu Sonal.

Urządzenie to wykorzystuje określone częstotliwości w celu dotarcia do konkretnych obszarów mózgu, aby zmniejszyć wrażliwość na zmianę strefy czasowej i pozbawienie snu, poprawić czas reakcji oraz ograniczyć ryzyko błędu ludzkiego, zwłaszcza w warunkach silnej presji.

Wave Neuro ma już doświadczenie ze stosowaniem podobnych protokołów treningu, które we współpracy z armią Stanów Zjednoczonych wykorzystywano w terapii osób zmagających się z zespołem stresu pourazowego. Firma pomagała również profesjonalnym zawodnikom futbolu amerykańskiego, którzy doznali urazów mózgu. Zarówno dr Erik Won, prezes i dyrektor medyczny Wave Neuro, jak i dr Gheorghe pozytywnie ocenili potencjał włączenia tej stymulacji do programu treningu wydajnościowego. Naukowcy podjęli współpracę w celu stworzenia specjalnych protokołów dla kierowców Nissan Formula E Team.


Ustalenia

Urządzenie było stosowane przez cały Sezon 9. Po jego zakończeniu kierowców poddano finalnemu skanowaniu w celu oceny wpływu stymulacji na ich funkcje poznawcze. Poprawa pod względem szybkości reakcji mózgu i przejrzystości oceny sytuacji potwierdziła badaną hipotezę. Stwierdzono również, że kontynuacja treningu z użyciem urządzenia mogłaby pomóc kierowcom w optymalizacji ich wydajności i wyników.

Tommaso Volpe, dyrektor zarządzający i szef zespołu Nissan Formula E, powiedział: „To niesamowite, że jesteśmy pionierami w tej dziedzinie badań związanych ze światem sportów motorowych. Nissan odważył się na coś, czego nie zrobił jeszcze nikt wcześniej. Przez trzy poprzednie sezony Formuły E intensywnie staraliśmy się zrozumieć, co odróżnia mózgi profesjonalnych kierowców od mózgów „zwykłych” kierowców oraz jak moglibyśmy wykorzystać te informacje do poprawy wyników naszych zawodników na torze”.

„Ustalenia po programie treningowym są niezwykle fascynujące i wskazują, że za pomocą odpowiednich narzędzi możemy pomóc kierowcom w wydobyciu ich pełnego potencjału. Liczymy, że dzięki włączeniu programu Brain to Performance do treningów Nissan Formula E Team od Sezonu 10. program ten będzie się rozwijał z pożytkiem dla kierowców, zespołu i ogólnie całej firmy Nissan” – dodał.


Dr Lucian Gheorghe, dyrektor ds. innowacji doświadczeń użytkownika w firmie Nissan, powiedział: „Od rozpoczęcia programu Brain to Performance wiedzieliśmy, że neurostymulacja ma ogromny potencjał, jeżeli chodzi o poprawę wydajności kierowców zespołu Nissana w Formule E. Nasze badania prowadzone w Sezonach 7. i 8. wykazały, że zdolność człowieka do uczenia się i zapamiętywania wiedzy można znacząco poprawić. Protokoły treningowe opracowane wspólnie z Plato Science i Wave Neuro były tego dalszym potwierdzeniem w postaci poprawy funkcji poznawczych kierowców”.

„Po tych zachęcających wynikach uważamy, że ta technologia może przynieść duże korzyści także w zupełnie innych obszarach poza sportami motorowymi. Dysponujemy również wynikami wcześniejszych badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Essex, w Campus Bio‑Tech oraz w Braincredible – mamy więc nadzieję, że znajdziemy dla niej jeszcze więcej zastosowań w przyszłych samochodach elektrycznych Nissana. Chciałbym podziękować wszystkim naszym partnerom, którzy pomagali nam przez ostatnie kilka sezonów, i liczę na dalsze efekty tej współpracy w kolejnych latach” – podsumował.

Przyszłość z programem Brain to Performance

Nissan dąży do tego, aby jego wiedza i doświadczenie zdobyte na torze wspierały rozwój technologii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych z pożytkiem dla ich użytkowników. Japońska marka we współpracy z Uniwersytetem Teksańskim w Austin bada możliwości dalszego rozwoju tej technologii i jej udostępnienia dealerom Nissana. W szczególności dotyczy to treningów opartych na interfejsie mózg-komputer, które pomagałyby klientom szybciej doskonalić umiejętności przydatne przy prowadzeniu samochodu. Z kolei zespół Formuły E Nissana konsekwentnie stara się zapewniać kierowcom najwyższy poziom emocji dzięki wykorzystaniu pełnego potencjału samochodów elektrycznych.

Źródło: informacja prasowa


Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Hiszpanii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 21 czerwca
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 22 czerwca
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 23 czerwca
godz. 15:00 – Wyścig

Popularne tagi