KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek
blank
F1 Grand Prix of The Netherlands - Practice

Newey o śmierci Senny, kontaktach z Ferrari i chęci pracy z Alonso

 

Legendarny już inżynier Formuły 1, Adrian Newey był gościem podcastu Beyond the Grid. Niezwykle ciekawych wypowiedzi nie brakowało.

Brytyjski inżynier swoją karierę w motorsporcie zaczynał w 1981 roku, a w międzyczasie pracował też w amerykańskiej serii CART. Od 1988 roku regularnie pracuje w F1 i przeszedł przez ekipy March, Williams i McLaren. Po 8 latach pracy przeszedł z Woking do Red Bulla, w którym pracuje już 17 lat. Newey uważany jest za ojca sukcesów Red Bulla, a jego rozwiązania aerodynamiczne zazwyczaj mocno wyprzedzają konkurencję. Niedawno przedłużył umowę.

Brytyjczyk wielokrotnie otrzymywał oferty z innych ekip, również z Ferrari.

„Ferrari skontaktowało się ze mną pierwszy raz w 1993 roku za czasów Indy. Oferta była bardzo kusząca. Spotkałem się z Jeanem Todtem, który wtedy dopiero zaczynał. Pamiętam że zastanawiał się wtedy nad zatrudnieniem Michaela Schumachera” – wspomina Newey.

 

„Bardziej znana była oferta z Ferrari z 2014 roku. Moje dyskusje z nimi wtedy były oparte wyłącznie na frustracji. Tak naprawdę nie chciałem odejść, ale byliśmy w trudnej sytuacji z Renault, które nie stworzyło konkurencyjnego silnika hybrydowego” – mówi inżynier.

Newey bardzo źle wspomina okres współpracy z Renault.

„To był pierwszy rok współpracy z Renault – nowe przepisy, pomylili się, ok, trudno, wszyscy popełniamy błędy. Ale gdy poszliśmy z Christianem Hornerem i Helmutem Marko do Carlosa Ghos – byłego CEO Renault by spróbować wywrzeć na nim presję i zwiększyć budżet, jego odpowiedź była taka, że on nie interesuje się Formułą 1. Jest tu tylko dlatego, że to jego praca i ludzie od marketingu powiedzieli mu, że powinien tam być. To było naprawdę dołujące” – mówi Newey.

Czy Newey żałuje, że nigdy nie pracował dla Ferrari?

„Na poziomie emocjonalnym, w pewnym sensie tak. Ale żałuje również braku pracy z Fernando Alonso i Lewisem Hamiltonem. To byłoby coś wspaniałego. Ale to nigdy się nie stało. Czasem takie są okoliczności” – odpowiada Newey, przyznając jednocześnie, że nie widział się w Ferrari ze względów logistycznych i pracy we Włoszech.

 

O Fernando Alonso wspomniał on w innym fragmencie wywiadu, dotyczącym składów zespołów.

„Interesujący byłby duet weterana z kimś młodszym. Na przykład, Fernando jest jednym z najgroźniejszych rywali w historii i prawdopodobnie znany jest z tego, że niezbyt dogaduje się ze swoimi partnerami zespołowymi – tak to ujmijmy” – mówi Newey.

„Byłoby interesującym zobaczyć Maxa przeciwko Fernando, Lewisa przeciwko Fernando ponownie. Fernando z jego doświadczeniem jest teraz innym kierowcą od tego z 2007 roku w McLarenie. Myślę, że byłoby inaczej niż wtedy bo wydaje się, że złagodniał od tamtego czasu” – dodaje inżynier.

Teraz współpracuje on z innym wielkim talentem, Maxem Verstappenem.

„Ma niesamowite umiejętności. Niezamierzenie sprawił, że Alex Albon cierpiał, nie rozumiejąc, dlaczego Max jedzie tak szybko. To samo było z Pierrem. Tak to jest gdy masz dwóch partnerów w zespole, z których jeden jest wyjątkowy, a drugi znakomity, ale bez sięgania do tego poziomu, który reprezentuje kolega z zespołu – w tym wypadku Max” – dodaje Newey.

 

Bardzo ciekawy był też fragment dotyczący Ayrtona Senny i ogromnego żalu po śmierci trzykrotnego mistrza świata.

„To była niestety krótka relacja. Teraz przeżywam to już znacznie mniej niż kiedyś. Ale jestem osobą lubiącą rywalizację i kiedy ma się kogoś takiego jak Ayrton i walczy się z nim rok po roku, to staje się kimś w rodzaju wroga. Spotkałem go okazjonalnie, ale nigdy nie rozmawialiśmy aż do pierwszej jego wizyty w fabryce pod koniec 1993 roku” – wspomina Newey.

„Przedstawiono mi go, potem padło pytanie czy może zobaczyć tunel aerodynamiczny. Oglądał go, potem przyglądał się bardzo dokładnie samochodowi, pytał o różnice z poprzednim rokiem, czemu zrobiliśmy to, a czemu tamto etc. Był niesamowicie dociekliwy. Można stwierdzić, że nie była mu potrzebna ta wiedza, ale on potrzebował każdego skrawka informacji, jaki mógł zdobyć, a który mógłby mu być potrzebny w jakimś momencie w przyszłości. Żaden z kierowców, z którymi później pracowałem, nie miał tak i to było w nim unikatowe” – dodaje inżynier.

Współpracę Neweya z Senną przerwała tragiczna śmierć Brazylijczyka. Inżynier bardzo ją przeżył.

 

„Samochody z 1994 są jednym z moich wielkich żali. Niezależnie od tego, jaka była przyczyna wypadku na Imoli, jedno co można na pewno powiedzieć o tym samochodzie to fakt, że był niestabilny aerodynamicznie. Mieliśmy dwa lata z aktywnym zawieszeniem i – to moja wina – kompletnie zepsułem aerodynamikę gdy wracaliśmy do pasywnej aerodynamiki” – powiedział Newey.

„To był bardzo, bardzo trudny samochodów do jazdy, a im bardziej wyboisty był tor, bym było gorzej. A Imola to dość wyboisty tor. To, co zrobił w kwalifikacjach było absolutnie wyjątkowe. Ayrton – ze swoją pewnością siebie i wiarą w kontrolowanie samochodu – zawsze próbował. Jego prowadzenie auta i zdolności koncentracji były niesamowite” – dodał.

Czy po śmierci Senny Newey rozważał odejście z Formuły 1?

„Myślałem o tym. Trzeba by być głupcem lub coś musiałoby być z tobą nie tak żeby nie zadawać sobie tego pytania i zastanawiać się nad tym, co robisz. Przede wszystkim jednak ja czy Patrick Head zachowalibyśmy się bardzo samolubnie tak robiąc” – powiedział Newey.

Całego podcastu wysłuchacie tutaj.

Źródło: Beyond the Grid

 

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi