KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Ignaczak, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Pawel Licznerski, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, Maciej Stankiewicz, Ilona Bykowska, Grzegorz Pliś, Marcin Bogutyn, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Maks Szmytkowski, Izabela Ch, Marcin Parzych, Mateusz Wanat, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Esox33, Tadek B., Łukasz W, Izabela Ch, Kamil G., Michu, piobob, skorseze, Xandi, PukvPuk, Kryss, Arczi15UK, BaRu, Bartlomiej, _3121_, Wilkor, Artur, Bohun, DrajwerBłyskawica, Igor, JohnyBravo, kejkejovsky, Kusiu, LucasXaAaR, miches93, nesQu1ck, Piotor, Teoria, tomao, ttt, adamski, Kuba, Maciek P, Mateusz, DeaconFrost1984, Mac mac, pawel_k, The_Jester, TomekB, archetype, Ceza D, Janusz, kubicki_KING, magberg, Mizio, Tomek81, Zielony, Andrzej Sosnowski, Kubbzzz, helsing, Alicjush, AG, DeaconFrost, em_en, gravelowebeskidy.pl, Maciek i Nata, Mariogds, miskofon, Pawel B, RafalM, Rafik_lom, szypki jak kubika, TOMASZ WITEK .COM, Tsopni, aroone, Quelxes, ZeniPL, Gnusma, DRW, Bueno, Daro Daro, Fallen, Jacobson4, Jan Kmiecik, Kayio, Krystian, Kurvinox GT, Maciej Borkowski, Maciek, majlet, Marcin, Mateusz111, Miauki, Moderator Szefa, Mr Sheepo, Pioetrek, rado, UniRacers, uv_crocodile, WawaSND, WojtekP, Czarny, DawidT, Dominik T, flyer, Pussykiller69, Ronde_di_Andora_ty_k_o!!!, Gunner_PL, kubikalc, luk bla, Dadacki, ArenaSochi, miras7x

Harmonogram

blank

Wyniki

Start - 24 hours of Le Mans - - Circuit de la Sarthe - Le Mans - France -

Najważniejszy tydzień sezonu – Kubica i IEC przed 24h Le Mans

 

Już jutro będziemy po kwalifikacjach, a za 5 dni będziemy blisko poznania zwycięzcy. Ruszył tydzień wyścigowy na torze Le Mans, w który ponownie liczymy na wielkie emocje z udziałem Polaków!

Po testach

 

W niedzielę odbyły się testy przed 24h Le Mans, których wyniki zobaczycie tutaj.

Harmonogram

 

Wtorek, 6 czerwca
14:00 – 15:00 – Sesja autografów

Środa, 7 czerwca
14:00 – 17:00 – Trening 1
19:00 – 20:00 – Sesja kwalifikacyjna
22:00 – 00:00 – Trening 2

Czwartek, 8 czerwca
15:00 – 18:00 – Trening 3
20:00 – 20:30 – Sesja Hyperpole (6 najlepszych ekip z kwalifikacji z każdej kategorii)
22:00 – 23:00 – Trening 4

Piątek, 9 czerwca
14:00 – 16:30 – Parada kierowców na ulicach Le Mans
21:00 – Parada stulecia

 

Sobota, 10 czerwca
12:00 – 12:15 – Sesja Warmup
14:00 – 16:00 – Ceremonia otwarcia
16:00 – Start wyścigu 24h Le Mans

Program TV

Wszystkie sesje oraz wyścig w całości zostaną pokazane na żywo na antenach Eurosportu, którego pakiet kupicie tutaj.

Środa, 7 czerwca
godz. 18:45 – Kwalifikacje (Eurosport 2)
godz. 21:45 – 2. trening (Eurosport 2)

Czwartek, 8 czerwca
godz. 19:45 – Sesja hyperpole (Eurosport 2)
godz. 21:45 – 4. trening (Eurosport 1)

Sobota, 9 czerwca
godz. 15:00 – Wyścig (Eurosport 2)

Polacy w Le Mans

 

Dotychczas w powojennej historii tego wyścigu startowało tylko 3 Polaków. Pierwszym był Kuba Giermaziak (7. miejsce w GTE Am w 2015 roku), drugim Jakub Śmiechowski (2019 – 16. miejsce w LMP2, 2020 – 17. miejsce w LMP2, 2021 – 5. miejsce w LMP2 i 2022 – 13. miejsce w LMP2), a trzecim Robert Kubica, który w 2021 roku nie ukończył wyścigu, a w ubiegłym roku był 2. Trzeci raz w historii będziemy mieli aż dwóch polskich zawodników na starcie.

Kto pojedzie?

 

Do tegorocznej edycji przystąpią 62 zespoły. 16 Hypercarów, 24 prototypy LMP2 oraz 22 auta LMGTE Am. Będziemy mieli dwie ekipy Inter Europol Competition. Stawka wygląda bardzo mocno, również jeżeli chodzi o kierowców.

 

Faworytami w Hypercarach są Toyoty i Ferrari, ale wobec nowego Balance of Performance mocne mogą być również Porsche. W LMP2 będziemy mieli 24 auta, w tym 9 w kategorii Pro/Am, które nie powinny być zagrożeniem. Mocne będą oba zespoły WRT, Premy i United Autosport. Uważać trzeba będzie także na VECTOR Sport i JOTĘ.

Oto pełna lista zgłoszeń (klik by powiększyć):

lista zgłoszeń le mans 2023

Podstawowe zasady

 

Bardziej szczegółowy opis zasad obowiązujących w 24h Le Mans znajdziecie tutaj.

Każdy z zespołów musi składać się z 3 kierowców, a jeden z nich musi posiadać kategorię brązową lub srebrną, zgodnie z kategoryzacją FIA.

 

Kierowca nie może jechać w trakcie 24-godzinnego wyścigu mniej niż 6 godzin, ale nie więcej niż 14 godzin. Dodatkowo, kierowca nie może przejechać więcej niż 4 godzin w trakcie 6-godzinnego okresu mierzonego w dowolnym momencie wyścigu. Do tego czasu nie wlicza się czas spędzony w boksach gdy auto jest zatrzymane. Jest jeszcze kwestia temperatur. Jeżeli w aucie nie ma klimatyzacji, a średnia temperatura w ciągu 80 minut przekracza 32 stopnie, to kierowca nie może jechać dłużej niż te 80 minut.

W środę odbędzie się sesja kwalifikacyjna. 6 najlepszych ekip z każdej z klas awansuje do czwartkowej sesji kwalifikacyjnej Hyperpole i dopiero tam rozstrzygną się ich miejsca. Pozostali pojadą według środowej kolejności.

O torze

 

Tor Circuit de la Sarthe w Le Mans używany podczas tego wyścigu liczy sobie 13 629 metrów i składa się z 33 zakrętów – 13 lewych i 20 prawych. Najdłuższa prosta liczy sobie 1609. Aleja serwisowa , która musi pomieścić garaże 62 zespołów liczy 533,5 metra. Tor korzysta w sporej części z dróg lokalnych, wykorzystywanych na co dzień w ruchu publicznym.

tor le mans 24h 2022

Powstał on w 1923 roku i raz gościł Formułę 1 – w 1967 roku wygrał tam Jack Brabham.

A tak wyglądają onboardy z prototypu LMP2 na tym torze. Dzień:

 

oraz noc:

Ciekawostki/statystyki

 

– W 1950 roku Edward Ramsden Hall spędził w aucie podczas wyścigu całe 24 godziny. Najdłuższy czas spędzony przez zwycięzcę za kółkiem to ponad 23 godziny. Było to oczywiście jeszcze przed przepisami o minimalnym czasie jazdy kierowców.

– W wyścigu – ze względu na długą nitkę toru – używane są aż 3 samochody bezpieczeństwa. Najwięcej wyjazdów samochodu bezpieczeństwa mieliśmy w 2013 roku – aż 12. Zespoły spędziły wówczas za safety carem aż 5 godzin i 27 minut.

– Polewanie szampanem na podium zostało zapoczątkowane właśnie podczas wyścigu 24h Le Mans kiedy to w 1967 roku Dan Gurney potrząsnął butelką i spryskał szampanem publiczność. Odtwarzał on tym samym wydarzenie sprzed roku, kiedy to szampan przypadkowo wystrzelił oblewając publiczność.

– 407 km/h – to rekord prędkości osiągniętej podczas wyścigu. Miało to miejsce w 1988 roku przez WM P88-Peugeota. Jechał nim wtedy Roger Dorchy. Najszybsze okrążenie na obecnej wersji toru zostało przejechane w 2017 roku z czasem 3:14.791.

 

– Najdłuższy dystans pokonano w trakcie wyścigu w 2010 roku – 5410,713 km czyli 397 okrążeń.

– Największa różnica między zwycięzcami a drugim zespołem to blisko 350 km z 1927 roku. Najmniejsza w 1966 roku, gdy było to 20 metrów – Fordy GT próbowały wspólnie wjechać na metę.

– Największy procent aut (90,9%) dojechał do mety w 1923 roku – 30 z 33 aut. Najmniejszy w 1970 roku (7 z 51 aut czyli 13,7%).

– Nigdy nie zdarzyło się, by więcej niż 1 auto było na zakończenie wyścigu na tym samym okrążeniu co zwycięzca.

– Tylko 25 kierowcom udało się wygrać 24h Le Mans w ich pierwszym starcie w tej imprezie.

– Najniższą pozycją na starcie, która dała zwycięstwo w całym wyścigu była 16. w 1970 roku.

– Najmłodszy kierowca, który wystartował w wyścigu miał 16 lat i 202 dni, a najstarszy 74 lata i 300 dni.

Trochę statystyk:
Najwięcej zwycięstw wśród producentów: Porsche – 19
Najwięcej zwycięstw z rzędu: Porsche – 7
Najwięcej zwycięstw wśród kierowców: Tom Kristensen – 9 (6 z rzędu – też rekord)
Najwięcej startów: Henri Pescarolo: 33

Pogoda

 

Im bliżej weekendu tym szanse na deszcz będą rosły, a w sobotę i niedzielę będą bardzo wysokie.

 

Pogoda 24h Le Mans 2023 WEC

Klasyfikacje WEC

 

LMP2:

MZespółNumerKrajSebringPortimaoSpaLe MansMonzaFujiBahrajnŁącznie
1TEAM WRT#41BEL18152536162538173
2INTER EUROPOL COMPETITION#34POL232155010212114
3UNITED AUTOSPORTS#22GBR38181088183104
4TEAM WRT#31BEL128824152794
5UNITED AUTOSPORTS#23GBR12519161212792
6JOTA#28GBR156252682385
7ALPINE ELF TEAM#36FRA646301810983
8PREMA RACING#63ITA271310611563
9PREMA RACING#9ITA910122241857
10VECTOR SPORT#10GBR3020629
11ALPINE ELF TEAM#35FRA0141240,5223,5

Hypercary:

MProducentPunkty
1TOYOTA126
2FERRARI108
3CADILLAC70
4PORSCHE54
5PEUGEOT35
6GLICKENHAUS32
7VANWALL6

fot. FOCUSPACKMedia WEC

 

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Hiszpanii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 21 czerwca
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 22 czerwca
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 23 czerwca
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Sao Paulo

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi