Tymek Kucharczyk bryluje podczas testów GB3 Championship, już w ten weekend pierwsza runda zmagań polskiego kierowcy. Poniżej znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje dotyczące jego startów w sezonie 2023 i serii, na jaką się zdecydował.
Czwartkowe testy
Przed pierwszą rundą GB3 Championship, kierowcy tej serii testują na tym torze. W czwartek Tymek Kucharczyk był 1. i 5.
Pełny harmonogram najbliższego weekendu wyścigowego znajdziecie tutaj.
Kalendarz
Składa się on z 8 rund rozgrywanych na 6 brytyjskich, 1 holenderskim i 1 belgijskim torze. Sezon zaczyna się 8 kwietnia, a kończy 22 października:
Runda | Termin | Tor |
---|---|---|
1 | 8-10 kwietnia | Oulton Park |
2 | 6-7 maja | Silverstone |
3 | 2-4 czerwca | Spa |
4 | 17-18 czerwca | Snetterton |
5 | 29-30 lipca | Silverstone |
6 | 9-10 września | Brands Hatch |
7 | 13-15 października | Zandvoort |
8 | 21-22 października | Donington |
Samochody
Rywalizacja odbywa się w autach Tatuus MSV-022. Są to bolidy jednomiejscowe wyposażone w silnik 2.0 firmy Duratec, które generują 250 koni mechanicznych. Auto waży 598 kg. Sześciobiegową skrzynię biegów dostarcza Sadev. Jednostka napędowa, do której oprogramowanie dostarcza Cosworth, kręci się do 8500 RPM.
Auto jest wyposażone w system halo i spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa FIA Formuły 3. Jest szybsze od bolidu Formuły 4, generując znacznie więcej docisku i jest to coś, do czego Tymek Kucharczyk będzie się musiał przyzwyczaić. Patrząc po wynikach testów, idzie mu to bardzo dobrze.
Opony do auta dostarcza Pirelli – kierowcy mają do dyspozycji jedną mieszankę opon na nawierzchnię suchą oraz 1 na nawierzchnię mokrą.
Zespoły i kierowcy
W sezonie 2023 w serii wystartuje 25 kierowców w ramach 9 zespołów, oto oni:
M | Kierowca | Numer | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Callum Voisin | 35 | Rodin Carlin | 406 |
2 | Joseph Loake | 84 | JHR Developments | 393 |
3 | Alex Dunne | 22 | Hitech Pulse-Eight | 389 |
4 | McKenzy Cresswell | 16 | Elite Motorsport | 351 |
5 | Matthew Rees | 5 | JHR Developments | 309 |
6 | James Hedley | 4 | Arden VRD | 297 |
7 | Tymek Kucharczyk | 7 | Douglas Motorsport | 269 |
8 | Nico Christodoulou | 2 | Arden VRD | 219 |
9 | John Bennett | 27 | Rodin Carlin | 201 |
10 | Jarrod Waberski | 20 | Fortec Motorsport | 197 |
11 | Noah Ping | 3 | Arden VRD | 192 |
12 | Max Esterson | 42 | Fortec Motorsport | 157 |
13 | Zak Taylor | 9 | Chris Dittmann Racing | 153 |
14 | David Morales | 77 | JHR Developments | 152 |
15 | Costa Toparis | 43 | Rodin Carlin | 140 |
16 | Michael Shin | 23 | Hitech Pulse-Eight | 138 |
17 | Oliver Stewart | 17 | Elite Motorsport | 135 |
18 | Souta Arao | 21 | Hitech Pulse-Eight | 114 |
19 | Arthur Rogeon | 18 | Chris Dittmann Racing | 113 |
20 | Daniel Mavlyutov | 99 | Hillspeed | 108 |
21 | Edward Pearson | 41 | Fortec Motorsport | 106 |
22 | Gerrard Xie | 39 | Hillspeed | 100 |
23 | Lucas Staico | 11 | Douglas Motorsport | 98 |
24 | Ayato Iwasaki | 15 | Elite Motorsport | 85 |
25 | Shawn Rashid | 32 | Douglas Motorsport | 28 |
Warto przypomnieć klasyfikację zespołową z ubiegłego sezonu:
1. Hitech 805,5 pkt
2. Carlin 794,5
3. Elite Motorsport 697
4. Fortec 648
5. Douglas 514
6. Arden 493,5
7. Chris Dittmann 423
8. JHR 374,5
9. Hillspeed 165,5
O Douglas Motorsport
Do rywalizacji w GB3 Championship zgłosiło się 9 ekip. W barwach każdej pojedzie 3 kierowców, co daje nam stawkę składającą się z 27 kierowców. Dotychczas zostały potwierdzone nazwiska 18 zawodników.
Kucharczyk pojedzie w ekipie Douglas Motorsport, w którym jego partnerami będą Shawn Rashid z USA oraz Lucas Staico z Brazylii. Nie mają oni jeszcze dużych sukcesów na koncie.
Ekipa Douglas Motorspor odnosi sukcesy w single seaterach od 2013 roku, a jej kierowcom dość często zdarza się wygrywać wyścigi – również GB3 Championship. W jego barwach jeździła m.in. Jamie Chadwick. W ubiegłym sezonie ekipa zajęła 5. miejsce w klasyfikacji zespołowej. Jej kierowcy siedmiokrotnie (na 24 wyścigi) stawali na podium, zaliczając 3 zwycięstwa.
Gdzie oglądać?
Dobrą wiadomością dla polskich kibiców jest to, że wyścigi GB3 Championship są transmitowane za darmo na YouTube. Na blogu przed każdą rundą będą pojawiały się linki do możliwości oglądania wyścigów Tymka Kucharczyka, prawdopodobnie będą również relacje live.
Format weekendu
W trakcie każdej rundy, po sesjach testowych i 1 sesji treningowej, odbywają się:
– Kwalifikacje: 20 minut jazdy, kierowcy wyjeżdżają kiedy chcą, nie ma segmentów kwalifikacji
– 1. wyścig – 20 minut, ustawienie na starcie zgodnie z wynikami kwalifikacji
– 2. wyścig – 20 minut, ustawienie na starcie według DRUGIEGO najlepszego czasu każdego kierowcy
– 3. wyścig – 25 minut, ustawienie na starcie według odwróconej kolejności kwalifikacji. Do tego wyścigu kwalifikują się tylko ci, którzy zmieścili się w 103% czasu zwycięzcy kwalifikacji. Za każdą zyskaną pozycję na mecie tego wyścigu, w porównaniu ze startem, kierowca zyskuje 1 punkt do klasyfikacji generalnej (gdy awansuje z 15. na 1. miejsce, dostanie 15 punktów + standardowe punkty za zwycięstwo w tym wyścigu).
Punktacja
W wyścigach 1. i 2. (najlepszy i drugi najlepszy czas kwalifikacji) punktacja wygląda następująco:
1. miejsce: 35 punktów
2. miejsce: 29
3. miejsce: 24
4. miejsce: 21
5. miejsce: 19
6. miejsce: 17
7. miejsce: 15
8. miejsce: 13
9. miejsce: 12
10. miejsce: 11
11. miejsce: 10
12. miejsce: 9
13. miejsce: 8
14. miejsce: 7
15. miejsce: 6
16. miejsce: 5
17. miejsce: 4
18. miejsce: 3
19. miejsce: 2
20. miejsce: 1
W wyścigu z odwróconą kolejnością punktacja wygląda następująco:
1. miejsce: 20 punktów
2. miejsce: 17
3. miejsce: 15
4. miejsce: 13
5. miejsce: 11
6. miejsce: 10
7. miejsce: 9
8. miejsce: 8
9. miejsce: 7
10. miejsce: 6
11. miejsce: 5
12. miejsce: 4
13. miejsce: 3
14. miejsce: 2
15. miejsce: 1
Nagrody
W GB3 Championship jest o co walczyć. Oprócz tytułu, mistrz serii ma zapewnione dwudniowe testy w FIA Formule 3. Dość powiedzieć, że do tej serii po wygraniu GB3 Championship awansowali Clement Novalak, Kaylen Frederick, Zak O`Sullivan i Luke Browning.
Za każde zdobyte pole position kierowca otrzymuje 250 funtów w ramach Jack Cavill Pole Position Cup, a ten, który będzie miał najwięcej pole position w sezonie, zdobywa 2000 funtów.
Koszty
Przystąpienie do serii to koszt 5500 funtów netto, a za każdy wyścig trzeba zapłacić 2300 funtów netto. Do tego dochodzi oczywiście koszt auta i zespołu. Łącznie – w zależności od liczby testów – może to być łączna kwota od 300 do 400 tys. funtów.