Choć nie ma rewolucji w żadnym z aspektów, to są zmiany, które z perspektywy kibicow mogą być ważne. Zapraszam na pierwszy z dwóch tekstów przedstawiających zmiany w Formule 1, jakie zaszły przed sezonem 2023. Najpierw skupimy się na tych sportowych i okołosportowych, a w drugiej części opiszę zmiany techniczne.
W wyścigach…
Eliminacja bubla
Naprawiono bubel prawny związany z możliwością przyznania pełnych punktów w wyścigach, w których kierowcy przejechali zaledwie kilka okrążeń. Aktualne zasady można poznać tutaj.
Więcej sprintów
W tym sezonie będziemy mieli 6 rund z sobotnim wyścigiem na dystansie 100 km. Odbędą się one podczas GP Azerbejdżanu, GP Austrii, GP Brazylii, GP Belgii, GP Kataru i GP USA.
DRS szybciej
Kierowcy w sezonie 2023 będą mogli aktywować system wcześniej o jedno okrążenie, a zatem już na 2. kółku wyścigu. Dotyczy to również sprintów.
Długość sprintów
Przed sezonem uściślono długość wyścigów sprinterskich. Mają być one rozgrywane na dystansie 100 kilometrów, jednak jeżeli po godzinie wyścig jeszcze nie będzie zakończony, lider otrzyma znak o jego końcu podczas mijania linii mety.
W razie zawieszenia rywalizacji w sprincie, od momentu jego rozpoczęcia do zakończenia nie może minąć więcej niż 90 minut.
Próba
Podczas 2 weekendów wyścigowych w tym sezonie zostanie przeprowadzona próba nowego systemu kwalifikacyjnego. W Q1 kierowcy będą mieli do dyspozycji wyłącznie twardą mieszankę, w Q2 pośrednią, a w Q3 miękką. Nie podano jeszcze, w których wyścigach odbędzie się taki test.
$
Więcej kasy
Za każdy wyścig F1 powyżej 21 w sezonie, ekipy otrzymają $1,8 mln wyższy limit budżetowy zamiast dotychczasowych $1,2 mln.
Koszty uszkodzeń
Od tego sezonu ekipy będą miały podwyższany limit budżetowy o maksymalnie $300 tys. na naprawę uszkodzeń w każdym z 6 sprintów w sezonie.
Kary
Kary silnikowe
Od sezonu 2023 jeżeli dany kierowca otrzyma więcej niż 15 miejsc przesunięcia na starcie w związku z wymianą elementów silnika, będzie startował z tyłu stawki, za wszystkimi innymi kierowcami bez kar.
Złe ustawienie na starcie
Od tego sezonu za wykroczenie będzie uznawany każdy kontakt kół z powierzchnią znajdującą się przed przednimi i bocznymi liniami w momencie sygnału startowego.
Przesunięcie na czerwonej
Od nowego sezonu jeżeli w razie czerwonej flagi samochód zostanie usunięty z „fast lane” w alei serwisowej, będzie mógł wrócić do rywalizacji bez kary, ale wyłącznie na końcu stawki – tak jakby startował z alei serwisowej.
Dotykanie
Jeżeli bolid kierowcy zostanie dotknięty przez obsługę przed startem w niedozwolonym momencie, wówczas jeżeli zostanie to wychwycone, kierowca ten będzie musiał wystartować do wyścigu z alei serwisowej. Jeżeli nie będzie to możliwe, zostanie na niego nałożona kara.
Praca mechaników
Przerwa zimowa
W Formule 1 będzie obowiązywała nie tylko letnia przerwa w pracach w fabrykach, ale również zimowa. Dotyczyć będzie to również producentów silników. Potrwa ona 9 dni, a zaczynać będzie się 24 grudnia.
Krócej w pracy
W sezonie 2023 mechanicy w piątek będą pracować godzinę krócej – cisza nocna będzie zaczynała się godzinę wcześniej. Od sezonu 2024 będą to 2 godziny różnicy w stosunku do sezonu 2022.
Zmniejszono również o połowę – do 5 – liczbę dozwolonych złamań ciszy nocnej ze środy na czwartek i z czwartku na piątek.
Park zamknięty po sprintach
Zaktualizowano zasady parku zamkniętego, zgodnie z którymi podczas weekendów sprinterskich możliwa będzie wymiana większej liczby części, które podlegają łatwym uszkodzeniom.
Testy
Młodsi równi
W 2023 roku nadal każdy zespół będzie musiał przeznaczyć 2 pierwsze treningi na jazdy młodych kierowców, mających mniej niż 2 wyścigi F1 na koncie. FIA zastrzegła w nowych przepisach, że podczas tych jazd młodzi kierowcy muszą używać ustawień i konfiguracji auta, która była wykorzystywana w przynajmniej jednym wyścigu sezonu. Wyklucza to ekstremalne eksperymenty podczas jazd tych zawodników.
Więcej testów
Ale tylko opon. Liczba dni testowych, przeznaczonych dla Pirelli, wzrosła z 30 do 35.
Dla kibiców
Wymuszona aktywność dla fanów
W tym sezonie 6 wskazanych przez F1 kierowców będzie musiało być w czwartek dostępnych do „fan engagement activities” przez 30 minut (na 20 godzin i 30 minut przed startem FP1). W piątek natomiast liczba kierowców, na których będzie ciążył taki obowiązek, wzrośnie do 10.
Więcej przedstawicieli
FIA nałożona na zespoły obowiązek dostępności dla medów 4 osób zarządzających zespołem (w ubiegłym sezonie były to 3 osoby). Muszą wśród nich być CEO, szef zespołu oraz dyrektor techniczny.
Dodatkowo, każdy dostawca silników będzie musiał przygotować 30-minutową prezentację dla kibiców na temat swojej jednostki.
fot. Alpine Media
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!
Wesprzeć stronę możesz też na Tipo, Patronite i YouTube. Dziękuję!