KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
Motor Racing - Formula One World Championship - Emilia Romagna Grand Prix - Race Day - Imola, Italy

Przed sezonem 2023 – najważniejsze zmiany w F1 #1 – Sportowe i nie tylko



Choć nie ma rewolucji w żadnym z aspektów, to są zmiany, które z perspektywy kibicow mogą być ważne. Zapraszam na pierwszy z dwóch tekstów przedstawiających zmiany w Formule 1, jakie zaszły przed sezonem 2023. Najpierw skupimy się na tych sportowych i okołosportowych, a w drugiej części opiszę zmiany techniczne.

W wyścigach…

 

Eliminacja bubla

Naprawiono bubel prawny związany z możliwością przyznania pełnych punktów w wyścigach, w których kierowcy przejechali zaledwie kilka okrążeń. Aktualne zasady można poznać tutaj.

Więcej sprintów

W tym sezonie będziemy mieli 6 rund z sobotnim wyścigiem na dystansie 100 km. Odbędą się one podczas GP Azerbejdżanu, GP Austrii, GP Brazylii, GP Belgii, GP Kataru i GP USA.



DRS szybciej

Kierowcy w sezonie 2023 będą mogli aktywować system wcześniej o jedno okrążenie, a zatem już na 2. kółku wyścigu. Dotyczy to również sprintów.

Długość sprintów

Przed sezonem uściślono długość wyścigów sprinterskich. Mają być one rozgrywane na dystansie 100 kilometrów, jednak jeżeli po godzinie wyścig jeszcze nie będzie zakończony, lider otrzyma znak o jego końcu podczas mijania linii mety.

W razie zawieszenia rywalizacji w sprincie, od momentu jego rozpoczęcia do zakończenia nie może minąć więcej niż 90 minut.

Próba

Podczas 2 weekendów wyścigowych w tym sezonie zostanie przeprowadzona próba nowego systemu kwalifikacyjnego. W Q1 kierowcy będą mieli do dyspozycji wyłącznie twardą mieszankę, w Q2 pośrednią, a w Q3 miękką. Nie podano jeszcze, w których wyścigach odbędzie się taki test.



$

 

Więcej kasy

Za każdy wyścig F1 powyżej 21 w sezonie, ekipy otrzymają $1,8 mln wyższy limit budżetowy zamiast dotychczasowych $1,2 mln.

Koszty uszkodzeń

Od tego sezonu ekipy będą miały podwyższany limit budżetowy o maksymalnie $300 tys. na naprawę uszkodzeń w każdym z 6 sprintów w sezonie.

Kary

 

Kary silnikowe

Od sezonu 2023 jeżeli dany kierowca otrzyma więcej niż 15 miejsc przesunięcia na starcie w związku z wymianą elementów silnika, będzie startował z tyłu stawki, za wszystkimi innymi kierowcami bez kar.

blank

Złe ustawienie na starcie

Od tego sezonu za wykroczenie będzie uznawany każdy kontakt kół z powierzchnią znajdującą się przed przednimi i bocznymi liniami w momencie sygnału startowego.

Przesunięcie na czerwonej

Od nowego sezonu jeżeli w razie czerwonej flagi samochód zostanie usunięty z „fast lane” w alei serwisowej, będzie mógł wrócić do rywalizacji bez kary, ale wyłącznie na końcu stawki – tak jakby startował z alei serwisowej.

Dotykanie

Jeżeli bolid kierowcy zostanie dotknięty przez obsługę przed startem w niedozwolonym momencie, wówczas jeżeli zostanie to wychwycone, kierowca ten będzie musiał wystartować do wyścigu z alei serwisowej. Jeżeli nie będzie to możliwe, zostanie na niego nałożona kara.



Praca mechaników

 

Przerwa zimowa

W Formule 1 będzie obowiązywała nie tylko letnia przerwa w pracach w fabrykach, ale również zimowa. Dotyczyć będzie to również producentów silników. Potrwa ona 9 dni, a zaczynać będzie się 24 grudnia.

Krócej w pracy

W sezonie 2023 mechanicy w piątek będą pracować godzinę krócej – cisza nocna będzie zaczynała się godzinę wcześniej. Od sezonu 2024 będą to 2 godziny różnicy w stosunku do sezonu 2022.



Zmniejszono również o połowę – do 5 – liczbę dozwolonych złamań ciszy nocnej ze środy na czwartek i z czwartku na piątek.

Park zamknięty po sprintach

Zaktualizowano zasady parku zamkniętego, zgodnie z którymi podczas weekendów sprinterskich możliwa będzie wymiana większej liczby części, które podlegają łatwym uszkodzeniom.

Testy

 

Młodsi równi

W 2023 roku nadal każdy zespół będzie musiał przeznaczyć 2 pierwsze treningi na jazdy młodych kierowców, mających mniej niż 2 wyścigi F1 na koncie. FIA zastrzegła w nowych przepisach, że podczas tych jazd młodzi kierowcy muszą używać ustawień i konfiguracji auta, która była wykorzystywana w przynajmniej jednym wyścigu sezonu. Wyklucza to ekstremalne eksperymenty podczas jazd tych zawodników.

Więcej testów

Ale tylko opon. Liczba dni testowych, przeznaczonych dla Pirelli, wzrosła z 30 do 35.



Dla kibiców

 

Wymuszona aktywność dla fanów

W tym sezonie 6 wskazanych przez F1 kierowców będzie musiało być w czwartek dostępnych do „fan engagement activities” przez 30 minut (na 20 godzin i 30 minut przed startem FP1). W piątek natomiast liczba kierowców, na których będzie ciążył taki obowiązek, wzrośnie do 10.

Więcej przedstawicieli

FIA nałożona na zespoły obowiązek dostępności dla medów 4 osób zarządzających zespołem (w ubiegłym sezonie były to 3 osoby). Muszą wśród nich być CEO, szef zespołu oraz dyrektor techniczny.

Dodatkowo, każdy dostawca silników będzie musiał przygotować 30-minutową prezentację dla kibiców na temat swojej jednostki.

fot. Alpine Media

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Twitch!

 

Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wesprzeć stronę możesz też na Tipo, Patronite i YouTube. Dziękuję!



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi