9 zespołów na wyraźnym „minusie” oraz jeden ze stratą. Porównując testy przed sezonem 2022 z zakończonymi 2 dni temu jazdami widzimy, kto zrobił spory postęp.
Testy vs Testy
Sezon 2022 był rokiem wielkiej zmiany w Formule 1 i wejścia w życie nowych przepisów technicznych. Dlatego przed rokiem mieliśmy 2 sesje testowe – w Barcelonie i Bahrajnie – każda po 3 dni.
Sezon 2023 to ewolucja konstrukcji przygotowanych na poprzedni rok, dlatego postęp jest rzeczą naturalną, choć trzeba też pamiętać o zmianach przepisów, które teoretycznie miały spowolnić auta o kilka dziesiątych sekundy.
Czasy uzyskane podczas testów – zakładając, że nadal wiele ekip ukrywa mocno swoje tempo – są w tym roku znacznie lepsze niż to było 12 miesięcy temu. Warunki na torze były zbliżone, podobnie jak najszybsze mieszanki opon, jakimi dysponowały ekipy.
Kto zatem poprawił się najbardziej w stosunku do ubiegłego roku?
Liderem jest Williams, który zyskał prawie 2,4 sekundy, ale praktycznie tyle samo szybsi niż przed rokiem byli w Astonie Martinie. Ponad 2 sekundy zyskały też Alfa Romeo i Mercedes.
Cztery kolejne ekipy zyskiwały od 1 do 1,7 sekundy, a mistrzowie – Red Bull – uzyskali lepszy o 1,4 sekundy wynik. Haas zyskał „tylko 0.860 sekundy”.
Przy tych danych wynik Alpine wygląda wręcz fatalnie. Była to jedyna ekipa, która nie poprawiła swojego ubiegłorocznego czasu testów.
Oto zestawienie:
1. Williams -2.378s
2. Aston Martin -2.371
3. Alfa Romeo -2.158
4. Mercedes -2.095
5. AlphaTauri -1.741
6. Red Bull -1.415
7. Ferrari -1.381
8. McLaren -1.011
9. Haas -0.860
10. Alpine +0.064
Testy a kwalifikacje
Ciekawie wygląda również porównanie wyników testów w Bahrajnie z kwalifikacjami do GP Bahrajnu z ubiegłego sezonu. Oczywiście tu różnicę robią opony. Przed rokiem było to „maksymalnie” C3, a teraz wielu zawodników jechało na mieszance o 2 stopnie miększej.
Najbardziej był w stanie poprawić się Aston Martin, szybszy od swojego czasu o aż 1.327 sekundy. Ponad sekundę zyskało też AlphaTauri.
Sporo zyskała też Alfa Romeo, a około pół sekundy lepsze czasy wykręcili kierowcy Mercedesa, Haasa i Red Bulla. Ostatnią z ekip, która się poprawiła był Williams.
Na półsekundowym plusie znalazło się Ferrari, nieco więcej straciło Alpine. Oto zestawienie:
1. Aston Martin -1.327
2. AlphaTauri -1.077
3. Alfa Romeo -0.733
4. Mercedes -0.574
5. Haas -0.427
6. Red Bull -0.376
7. Williams -0.115
8. McLaren +0.152
9. Ferrari +0.466
10. Alpine +0.567
fot. Alfa Romeo Racing
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!
Wesprzeć stronę możesz też na Tipo, Patronite i YouTube. Dziękuję!