KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
F1 Grand Prix of Italy - Previews

Co z kocami grzewczymi w F1? Wnioski po testach fatalne, ale ekologia może wygrać



Ich wycofanie zostało przesunięte, a następnie zawieszone aż do przeprowadzenia testów. Wyniki już są i mimo, że są jednoznaczne, los koców grzewczych może być przesądzony ze względu na ekologię.

W ostatnich latach FIA powoli ograniczała temperatury, do których można nagrzewać opony w kocach grzewczych, zmierzając do ich całkowitego wycofania od sezonu 2024. Ma to być element czynienia Formuły 1 bardziej ekologiczną.

Pomysł ten spotkał się z dużym sprzeciwem ze strony zespołów i kierowców, którzy mieli obawy, przede wszystkim w kwestii bezpieczeństwa.

Po testach

 

Ostatnio odbyły się testy nowych opon na sezon 2023 na torze Paul Ricard, w których wziął udział Mercedes oraz na Jerez, gdzie jeździł bolid Astona Martina. Wykonywano również przejazdy bez uprzedniego użycia koców grzewczych. Włoski oddział autosport.com przekazuje wnioski, jakie z nich płyną.



„Rozgrzanie nowych opon wymaga dwóch lub trzech okrążeń, a różnica czasu między dogrzanymi, a niedogrzanymi oponami to nawet 5 sekund. W warunkach wyścigowych to bardzo dużo. Oznacza to większy ruch w sesjach kwalifikacyjnych oraz ryzyko większej liczby wyścigów przejeżdżanych na 1 pitpstop będzie jeszcze większe” – pisze Roberto Chinchero.

Trudno sobie wyobrazić, by ekipy robiły większą liczbę pit-stopów, biorąc pod uwagę, że przez niedogrzane opony stracą nawet 10 sekund.

Kierowcy w kwalifikacjach będą musieli wyjechać na 2-3 okrążenia przygotowawcze (czyt. zużyją więcej paliwa…), zanim zrobią pomiarowe kółko.

Testy będą kontynuowane by podjąć ostateczną decyzję w sprawie koców grzewczych. Musi ona zapaść do końca czerwca. Argumentem za ich wycofaniem jest znaczne ograniczenie zużycia energii na torze oraz oszczędności związane z logistyką.



Wycofanie koców grzewczych niosłoby za sobą również problemy techniczne, przede wszystkim dla Pirelli. Opony są stworzone do pracy w określonym zakresie ciśnienia – 22 psi, co może zostać osiągnięte przez start z boksów na oponach mających 70 stopni i ciśnienie około 18 psi.

„Przy starcie z boksów na oponach nie dogrzanych przez koce grzewcze, ciśnienie w nich wzrośnie w ciągu kilku okrążeń o około 10 psi. Ten problem możnaby rozwiązać poprzez start z bardzo niskim ciśnieniem – około 12-13 psi, ale wówczas prowadziłoby to do bardzo dużej liczby blokad kół na pierwszych okrążeniach, nie mówiąc o problemach konstrukcyjnych” – pisze Autosport.

Będzie to duże wyzwanie dla Pirelli.



Logika wskazuje zatem, że przygotowanie Formuły 1 na jazdę bez koców grzewczych będzie bardzo trudne i kosztowne, a kierowcy będą narażeni na większe ryzyko. Dodatkowo wyścigi mogą stać się nudniejsze. Ekologia może jednak zwyciężyć.

Deszczówki już teraz?

 

Grudniowe testy pokazały jednak, że ten problem nie występuje w przypadku opon przejściowych i deszczowych, które bardzo szybko wchodzą na temperaturę bez koców grzewczych. Nie jest zatem wykluczone, że już w 2023 roku wprowadzony zostanie zakaz ich używania w przypadku opon na deszcz.

Źródło: it.autosport.com
fot. Red Bull Content Pool



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Kanady

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 24 maja
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 25 maja
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 26 maja
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi