KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Iza Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Stalowy Jaro, Lukas Hewner, Grzejnik, Tsopni, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Mikołaj Demkow, Jędrzej Otręba, Tomasz Ignaczak, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Ilona Bykowska, Ba Ru, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, HITMAN 47, Mariusz Surlejewski, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, RkamilC, Pawel Licznerski, Patrick Komorek, Kamil Kuczman, szymon034, Marcin Rentflejsz, Rysiek Łotocki, Adrian Karwan, Marcin Bogutyn, Maks Szmytkowski, Norbert Sz
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Esox33, archetype, Paw321p, Wilkor, Djdario, Tomek81, Siatek, ThrudCK, jacek79100, Piastun Piast, Mati, Zaszyfrowane, Rafał Przybylski, Maciej Kania, Kamil Tomczyk, Zynek, Marjusz, Łukasz Mikołajczyk, Piotr Naskrent
blank
F1 Grand Prix of Italy - Previews

Kierowcy alarmują ws. zakazu koców grzewczych w F1. „Będzie dużo wypadków”. FIA się wycofa?



Formuła 1 przymierza się do rezygnacji z koców grzewczych na opony. Dwukrotny mistrz świata Max Verstappen ostrzega jednak, że to skok na zbyt głęboką wodę, który może skończyć się dużym nasileniem wypadków.

O wycofaniu koców grzewczych mówi się od dawna. Pierwotnie chciano to zrobić na sezon 2021, ale przełożono realizację pomysłu. Teraz najważniejsza seria wyścigowa świata próbuje wycofać się z ogrzewania ogumienia stopniowo. W zeszłym roku można było nagrzewać opony przed wyjazdem na tor do 100 stopni Celsjusza, w tym jest to 70℃, a w przyszłym ma być 50℃. Całkowite odejście od koców grzewczych miałoby nastąpić w 2024 roku.

Tego typu rozwiązanie bez wątpienia byłoby ciekawym wyzwaniem dla kierowców. Zimne ogumienie daje bardzo niską przyczepność, więc zawodnicy musieliby wykazać się większymi umiejętnościami, aby panować nad bolidem w ciągu pierwszych kilometrów albo okrążeń po opuszczeniu garażu. Ale idea zyskuje coraz większą liczbę krytyków.

Verstappen prawie się obrócił

Na piątkowych treningach podczas ostatnich rund bieżącego sezonu kierowcy sprawdzają prototypy przyszłorocznych opon Pirelli, a zarazem zejście z ogrzewaniem do wspomnianych 50℃ – i już to przysparza im nie lada trudności. Verstappen zdradził, że w USA po wyjeździe od mechaników o mało co się nie obrócił.



„Tak, to nie było przyjemne”. – powiedział as Red Bulla, odnosząc się do testów ogumienia na sezon 2023. „Miałem opony nagrzane do 50 stopni i prawie zrobiłbym piruet już w alei serwisowej”.

Zobacz także: Kubica o jednej przewadze, jaką miał Verstappen

„Oczywiście, miałem też najtwardszą mieszankę, ale myślę, że sprawa jest znacznie bardziej złożona. Skoro i tak używamy koców grzewczych, to dlaczego nie wykorzystywać ich w pełni? Przecież i tak tu są”.

„Albo używamy koców na całego, albo wcale, a nie pośrednio. I tak je mamy. Nie musimy kupować nowych”.

„Sądzę, że czeka nas dużo wypadków. Porównując to do tego, co mamy teraz, wiem że tak będzie. Jest ciężko”.



„Opony będą też zużywać się kompletnie inaczej, ponieważ będą bardzo zimne. Na pierwszych kilku okrążeniach bardzo się ślizgasz. Ciśnienia w ogumieniu pójdą do nieba, więc gumy będą degradować się znacznie bardziej. Na ten moment nie podoba mi się to tak naprawdę. Wielu kierowców mówi to samo, więc trzeba znaleźć wyjście”.

„Na torze w Austin i tak można rozgrzać opony łatwo, gdyż są tu szybkie zakręty. Ale wyobraźcie sobie jazdę bez koców grzewczych np. na torze ulicznym w Monako. Tam musiałbyś przejechać pół wyścigu, żeby rozgrzać ogumienie”. – alarmował.

W konwencjonalnym pojeździe jest dużo łatwiej

„Jeżdżę też prywatnie”. – kontynuował czempion. „Prowadzę samochód GT3 bez wcześniejszego zakładania koców na opony, ale te auta dużo więcej wybaczają i znacznie łatwiej nad nimi panować. W dzisiejszych maszynach F1 jeśli wciśniesz pedał gazu odrobinę za mocno, może się to skończyć wielką, wielką kraksą”. – stwierdził.

Zakazu jednak nie będzie?

Obaw Verstappena nie podzielają wszyscy kierowcy, ale według ostatnich doniesień F1 oraz FIA rozważają ponowne opóźnienie wejścia zakazu koców grzewczych w życie, albo nawet całkowite porzucenie idei.

Jaki będzie finał tej historii? Na pewno dowiecie się o tym na naszym blogu.

Autor: Grzegorz Filiks

Źródło: Motorsport.com



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Testy przedsezonowe

Dni
Godzin
Minut
Sekund

F1: 3 marca (Bahrajn)
WEC: 2 marca (Katar)
ELMS: 14 kwietnia (Barcelona)
F3: 2 marca (Bahrajn)

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi