KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek
blank
large-2022 Japanese Grand Prix - Sunday (3)

FIA o pomyśle „błotników” podczas mokrych wyścigów F1



Dyrektor techniczny FIA, Nicolas Tombazis zdradził nieco więcej na temat pomysłu federacji wprowadzenia urządzeń, które podczas deszczowych wyścigów miałyby być doczepiane do bolidów by poprawiać widoczność bolidów jadących za nimi.

FIA chce sprawić, że jazda w deszczu w Formule 1 będzie łatwiejsza. Federacja bierze pod uwagę opinie kierowców, którzy mówią o bardzo małej widoczności podczas jazdy na mokrym torze. W związku z tym Federacja zamierza stworzyć pakiet części, których zadaniem będzie zmniejszanie pióropuszy wody, wyrzucanych spod kół bolidów F1.

FIA chce skupić się nad określeniem standardowej karoserii (bodywork kit), której zadaniem będzie zmniejszanie ilości wody wydostającej się za samochód poprzez użycie minimalnych nadkoli.

Miałyby być one doczepiane do bolidów przed mokrym wyścigiem lub podczas przerwy/czerwonej flagi w trakcie wyścigu. FIA najpierw musi się upewnić, że takie rozwiązania nie będą przeszkadzały w pit-stopach.



„Traktujemy to jako coś, co będzie potrzebne tylko kilka razy w roku, może trzy. Nie chcemy tego używać jak tylko pojawią się krople deszczu” – mówi dyrektor techniczny ds. single seaterów FIA w rozmowie z Autosportem.

Oczywiście taki pomysł powstał w wyniku zamieszania podczas mokrych wyścigów w Belgii w 2021 oraz w Japonii w 2022.

„Spa 2021 zostawiło blizny na sporcie ponieważ odbyło się w bardzo pechowych okolicznościach. Ale byłoby 10 razy gorzej, gdyby taka sytuacja miała miejsce w Japonii. Musimy próbować tego unikać. Mamy tak wielu widzów, kibiców kupujących bilety, zespoły podróżujące po całym świecie i potem nagle nie możemy się ścigać bo byłoby to nieodpowiedzialne” – wyjaśnia Tombazis.

FIA przeprowadziła już pierwsze symulacje komputerowe zachowania takich „błotników” i korzyści z nich płynące. Dyrektor techniczny FIA przynaje jednak, że nie jest to łatwe i to nie ze względu na wodę wylatującą spod kół, ale spod podłogi bolidów.



„Dokonaliśmy wielu symulacji CFD ponieważ chcemy mieć pewność, że te urządzenia będą miały relatywnie niewielki wpływ na ogólną aerodynamikę. Taki efekt oczywiście jest, ale nie ogromny. Symulujemy również różną intensywność opadów, wielkość kropli deszczu itd. analizując, jak wpływją one na pióropusze wody wydobywające się spod aut” – mówi Tombazis.

„Kiedy będziemy mieli rozwiązanie, przygotujemy prototypy i zamontujemy je na niektórych samochodach by móc to przeanalizować właścicie. Spodziewam się możemy poprawić rzeczy o 50%” – dodaje.

A co jeżeli „błotniki” zostaną zamontowane gdy tor będzie bardzo mokry, a następnie przeschnie?

„Nie będziemy wymagać od nikogo aby montował je lub zdejmował w pośpiechu. Ich zakładanie i zdejmowanie będzie odbywało się albo przed wyścigiem albo podczas czerwonych flag. Jeżeli wyścig zacznie się na mokrym torze, a następnie przeschnie, zostaną na bolidach” – mówi Tombazis.

Źródło: Autosport.com



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi