KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank

Red Bull „kilka milionów” ponad limit: Catering, Newey i podatki?



W poniedziałek dowiedzieliśmy się, że Red Bull Racing dopuścił się „drobnego” przekroczenia limitów budżetowych w sezonie 2021. Nie znamy jednak kwoty, nie wiemy skąd wzięła się taka konkluzja FIA. Oficjalnie. Bo nieoficjalnie zaczynamy dowiadywać się coraz więcej.

FIA w swoim oświadczeniu stwierdza, że Red Bull Racing i Aston Martin dopuściły się naruszeń proceduralnych, związanych z limitami wydatków, a Red Bull dodatkowo przekroczył budżet w stopniu mniejszym niż 5%.

Mniej niż 5% może oznaczać 1 dolara lub 7,4 mln dolarów. Są to bardzo duże widełki i już teraz ekipy domagają się zmniejszenia możliwości pomyłki wśród ekip.

Red Bull ponad limit

 

Obszerny artykuł dotyczący finansów Red Bulla w sezonie 2021 opublikował niemiecki Auto Motor und Sport. Jak czytamy, wicemistrzowie świata mieli przekroczyć budżet „o kilka milionów”, choć w swoich dokumentach przedstawiają, że zmieścili się w limicie. Wszystko za sprawą różnych interpretacji przepisów.



Punktów spornych ma być wiele. Jednym z nich jest gaża Adriana Neweya, który oficjalnie nie jest pracownikiem Red Bulla, a ma kontrakt konsultanta. Red Bull uważa zatem, że jego gaża nie powinna być liczona jako jednego z trzech kluczowych pracowników zespołu i zamiast niego w tym gronie umieścili kogoś innego. Innego zdania jest FIA i już różnica pomiędzy zarobkami Neweya a inżyniera włączonego do 3 kluczowych osób w zespole przekracza limit.

Jak pisze Auto Motor und Sport, Red Bull w swoich wyliczeniach miał również nie uwzględnić zwolnienia podatkowego, które dostał w 2021 roku.

Niektóre media mówią również o przekroczeniach budżetowych wynikających z codziennych, darmowych posiłków dla wszystkich pracowników Red Bulla, których ma być nawet 1000. Pracownicy mieli również dostawać zniżki, a one według FIA również podlegają limitom.

Różnie interpretowane były też na przykład płace w okresie choroby pracownika. Red Bull zawieszał je, wyłączając z limitu budżetowego. Inaczej interpretuje to FIA.

Kara

 

Rywale mają domagać się bardzo ostrych kar dla Red Bulla, argumentując, że przekroczenie limitu wydatków w jednym roku daje przewagę na kolejne lata.



W padoku – jak pisze AMUS – mówi się o karze odjęcia z budżetu na sezon 2023 kwoty w wysokości podwójnego przekroczenia limitów. Holenderskie media mówią już nawet o kwocie $8 mln, co oznacza, że Red Bull miałby przekroczyć limit o $4 mln.

Kolejną karą miałoby być odebranie czasu w tunelu aerodynamicznym. Wnioskuje się na ten rok i kolejne lata o stworzenie przelicznika, opierającego się o ilość czasu potrzebną do zyskania określonej przewagi na torze i skorelowania go z przekroczeniem wydatków. Dla przykładu – jeżeli zyskanie 0,2 sekundy kosztuje $1 mln to za przekroczenie $2 mln odbieramy 10 godzin w tunelu aerodynamicznym.

Jedno jest pewne – FIA musi teraz działać szybko, przejrzyście i surowo by zachować wiarygodność. Federacja w teorii mogła porozumieć się z Red Bullem i zawrzeć układ dotyczący kary, ale z wypowiedzi Red Bulla wynika, że raczej do tego nie dojdzie. Trzeba więc pokazać kto tu rządzi, ale w zgodzie z obowiązującymi przepisami. A te niestety – jak widać powyżej – są jeszcze bardzo dziurawe i zostawiają spore pole do interpretacji.

Źródło: Auto Motor und Sport



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi