KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
brown horner

McLaren: To, co zrobił Red Bull to oszustwo



McLaren złożył pismo do Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) w sprawie złamania limitu budżetowego w sezonie 2021 Formuły 1 przez Red Bulla. Nazywa w nim działanie rywala „oszustwem” – i nawet domaga się konkretnej kary.

FIA niedawno potwierdziła krążące od pewnego czasu pogłoski, że ubiegłego roku nie wszystkie teamy wywiązały się z nowo wprowadzonego ograniczenia wydatków. Przekroczyły je dwie ekipy: Red Bull i Aston Martin. Uwaga koncentruje się na pierwszej z wymienionych, bo obecnie to najsilniejsza stajnia, a jej lider Max Verstappen w poprzednim sezonie po raz pierwszy został mistrzem świata. Zdobył tytuł o włos, rzutem na taśmę. Pytanie, czy złamanie limitu budżetowego mu w tym jakoś pomogło.

Naruszenie przepisów przez Red Bulla zostało przypisane do kategorii „drobne”. Szczegółów, czyli o ile zespół wydał za dużo, póki co oficjalnie nie podano. Nie ogłoszono też jeszcze, jakie konsekwencje spotkają Czerwone Byki.

Zobacz także: Red Bull „kilka milionów” ponad limit: Catering, Newey i podatki?

McLaren pisze do FIA



McLaren wywiera presję na FIA, aby sprawa nie rozeszła się po kościach. Jak podaje BBC Sport, 12 października szef brytyjskiego teamu Zak Brown skierował specjalne pismo do prezydenta Federacji, Mohammeda Ben Sulayema. Kopię otrzymał także szef F1, Stefano Domenicali, plus pięć zespołów (Ferrari, Mercedes, Alpine, Alfa Romeo oraz Haas).

Dokument nie odnosi się bezpośrednio do Red Bulla, ale w stanowczych słowach potępia złamanie limitu budżetowego i żąda wymiernej penalizacji, w postaci ograniczenia wydatków oraz prac nad bolidem winnej ekipy w kolejnym roku.

„Przekroczenie limitu budżetowego, a być może również proceduralne naruszenia regulaminu, stanowią oszustwo, poprzez uzyskanie znaczących przewag na polu technicznym, sportowym, jak i finansowym”. – czytamy w liście.

„(…) Kwestia zasadnicza jest taka, że każdy zespół, który wydał więcej niż można, zyskał nielegalną przewagę w rozwoju samochodu zarówno w ówczesnym sezonie, jak i następnym”.

„Nie wydaje się nam, aby sama kara finansowa była wystarczająca za przekroczenie limitu budżetowego, albo poważne proceduralne naruszenia. Niewątpliwie musi zostać zastosowana też kara sportowa, zgodnie z ustaleniami FIA. Sugerujemy zaostrzenie limitu budżetowego dla winnego zespołu na kolejny rok o równowartość kwoty, którą wydał za dużo, plus dodatkową sankcję. Przykładowo, jeśli ekipa wydała o 2 miliony dolarów za dużo w roku 2021, co zostało wykryte w roku 2022, wówczas w roku 2023 musiałaby wydać mniej niż pozostali o 4 miliony USD”.



„Zwróćmy uwagę, że 2 miliony to 25-50 procent rocznego budżetu na rozwój bolidu, zatem miałoby to znacząco pozytywną i długotrwałą korzyść”.

„Dodatkowo uważamy, że powinny zostać zastosowane mniejsze kary sportowe: 20-procentowa redukcja dostępnych godzin pracy w CFD i tunelu aerodynamicznym”.

„Powinno to zostać wyegzekwowane w przyszłym roku, aby zadośćuczynić za niesprawiedliwą przewagę, jaką zespół nabył i z jakiej nadal będzie korzystał”.

„Wprowadzenie limitu budżetowego to jedna z głównych przyczyn przyciągnięcia do F1 w ostatnich latach nowych udziałowców i inwestorów. Widzą w tym sposób na wprowadzenie finansowego i sportowego fair play. Dlatego jest kwestią kluczową, aby bardzo stanowczo wdrażać w życie nowe przepisy, dla dobra integralności i przyszłości Formuły 1″. – dodaje Brown.

Red Bull w zeszłym tygodniu wyraził „zaskoczenie” i „rozczarowanie”, że FIA dopatrzyła się złamania przepisów.

„Nadal wierzymy, że istotne wydatki mieściły się w limicie budżetowym na sezon 2021″. – oświadczył zespół.

Autor: Grzegorz Filiks

Źródło: BBC.com



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi