FIA, po niedawnych zamieszaniach, zaktualizowała regulamin sportowy, aby proces ustawiania kierowców z karami na starcie do wyścigów stał się bardziej przejrzysty dla kibiców, zespołów, a nawet samych sędziów.
Nierzadko zdarza się, że na starcie wyścigu uwzględniane są kary, np. za wymianę części w bolidzie lub wskutek nałożonych kar. Ukarani zawodnicy są przesuwani na koniec stawki lub dostają kilka lub kilkanaście miejsc kary, a kierowcy bez kar awansują na wyższe miejsca.
Kilkakrotnie w tym sezonie byliśmy świadkami, jak zmiany elementów jednostki napędowej lub całych silników prowadziły do masy kar na polach startowych, co powodowało, że kolejność na starcie wyglądała zupełnie inaczej niż ta ustalona w kwalifikacjach.
Przykładem mogą być GP Belgii i GP Włoch, gdzie kibice, zespoły i padok nie byli pewni rzeczywistego ułożenia pól startowych, ponieważ regulamin nie przewidywał sposobu nakładania kar. Pierre Gasly pytał nawet w mediach społecznościowych, czy ktoś wie, z której pozycji będzie startował do wyścigu GP Włoch.
Ostateczne miejsca startowe pojawiły się prawie cztery godziny po zakończeniu kwalifikacji.
FIA podjęła działania i zaktualizowała artykuł 42.2 regulaminu sportowego, zmiany zostały uzgodnione po środowym spotkaniu Światowej Rady Sportów Motorowych w Londynie.
Zaktualizowane zasady mają ułatwić kibicom i zespołom zrozumienie, w jaki sposób zostanie ustalona kolejność do wyścigu z nałożonymi karami.
Oto jak brzmią zaktualizowane zasady w Artykule 42.2:
a) Sklasyfikowani kierowcy, którzy otrzymali 15 lub mniej łącznych kar do pól startowych, otrzymają tymczasową pozycję na starcie równą ich klasyfikacji kwalifikacyjnej plus suma ich kar do pól startowych, Jeśli dwóch lub więcej kierowców dzieli tą samą tymczasową pozycję startową, ich względna kolejność zostanie ustalona zgodnie z ich klasyfikacją kwalifikacyjną, wtedy najwolniejszy z nich zachowa przydzieloną tymczasową pozycję startową, a pozostali kierowcy otrzymają tymczasowe pozycje startowe bezpośrednio przed nim.
b) Po przydzieleniu tymczasowych miejsc startowych dla ukaranych kierowców zgodnie z (a), nieukaranym sklasyfikowanym kierowcom zostaną przydzielone dowolne wolne miejsca startowe, w kolejności ich klasyfikacji kwalifikacyjnej.
c) Po przydzieleniu miejsc startowych nieukaranym sklasyfikowanym kierowcom, ukarani kierowcy mający tymczasową pozycję startową, jak określono w (a), zostaną przesunięci w górę, jeśli są niezajęte pozycje startowe.
d) Sklasyfikowani kierowcy, którzy nabyli więcej niż 15 łącznych kar za miejsce na polach startowych lub którzy zostali ukarani startem z końca stawki, będą startować za każdym innym sklasyfikowanym kierowcą. Ich (kierowców mających więcej niż 15 pól lub startujących z końca stawki) względna pozycja zostanie określona zgodnie z ich klasyfikacją kwalifikacyjną.
e) Kierowcy niesklasyfikowani (w kwalifikacjach), którzy zostali dopuszczeni do startu przez Stewardów, otrzymają pozycje startowe za wszystkimi kierowcami sklasyfikowanymi. Ich względne pozycje zostaną określone zgodnie z art. 39.3 (b).
Patryk Kucharski
planetf1.com