Pora podsumować wyniki rywalizacji na Paul Ricard, przyglądając się danym wyścigowym. Zapraszam do zapoznania się z kilkoma ciekawym faktami z GP Francji.
Wyniki
Kolejność startowa
Wyścig
Skrót
Najlepsze czasy okrążeń
Dodatkowy punkt zebrał dość pewnie Max Verstappen.
Sektory
Mimo najlepszego czasu dla Verstappena, w drugim sektorze miał on dopiero 4. wynik.
Prędkości
Aż 349,2 km/h osiągnął dziś Norris i jest to wynik lepszy o prawie 30 km/h od wyniku Lewisa Hamiltona.
Pit-stopy
Najszybciej poszło oczywiście Red Bullowi, ale tylko przy pit-stopie Pereza. Zejść poniżej 2 sekund się nie udało. Słabe pit-stopy tym razem w Alfie, Astonie, Haasie i Ferrari.
Strategie
Na odwróconą zdecydowało się 6 kierowców i tylko zawodnikom Astona Martina dało to punkty. Identyczną strategię – a jakże różny wynik – mieli Verstappen i Norris.
Opony
Wykorzystywane były 2 mieszanki. Czterech kierowców przejechało po 37 okrążeń na twardej i czterech po 24 kółka na pośredniej.
Alfa podsumowuje
„Po dwóch wyścigach w punktach i obiecujących kwalifikacjach wczoraj, dziś to było raczej trudne popołudnie dla zespołu. Zyskaliśmy nieco na starcie, ale niestety nasz wybór by użyć odwróconej strategii nie opłacił się. Zaczęliśmy na oponach twardych, ale złapał nas duży ruch i to kosztowało nas dużo czas. W drugiej połowie wyścigu, nie byliśmy w stanie zmaksymalizować potencjału pośrednich opon i musieliśmy radzić sobie z niebieskimi flagami więc nie mogliśmy nic nadrobić. Wyciągniemy z tego wnioski i wrócimy silniejsi na podwójny wyścig w Austrii” – mówi Frederic Vasseur.
Kimi Raikkonen dojechał dziś do mety na 17. miejscu.
„Będziemy musieli zrozumieć, czemu nie mogliśmy powtórzyć dobrej formy, którą ostatnio mieliśmy. Miałem dobry start, ale potem miałem problemy z zarządzaniem oponami, ale chyba wszyscy mieli podobnie. Generalnie nie mieliśmy prędkości, którą ostatnio pokazywaliśmy. Mieliśmy znacznie lepsze tempo kiedy przeszliśmy na opony pośrednie, ale potem byliśmy już bardziej z tyłu i straciliśmy czas z niebieskimi flagami. Przeanalizujemy ten wyścig i zobaczymy co poprawić na Austrię” – powiedział Fin.
Antonio Giovinazzi ruszał z 13. miejsca, a dojechał na 15. pozycji.
„W przeciwieństwie do kilku ostatnich wyścigów, nie mieliśmy tempa by zdobyć dziś punkty. Byliśmy dobrzy wczoraj na jednym okrążeniu więc musimy zrozumieć co się dziś stało. Koniec końców, to nie był łatwy wyścig, mieliśmy problemy na pierwszym stincie na twardych oponach, a potem nie zrobiliśmy odpowiedniego postępu na pośrednich. Czekam na powrót do samochodu w Austrii. To inny tor, inne warunki i miejmy nadzieję inny rezultat” – powiedział Włoch.
Ode mnie
Za nami naprawdę ciekawy wyścig na Paul Ricard!
Deszcz zmył gumę, było trochę piachu na nawierzchni, wiatr wiał mocno, było chłodniej i już ekipy zostały zaskoczone wysoką degradacją i to dało nam duże emocje.
Max zepsuł 1. zakręt, wyjechał za szeroko i zrobiło się gorąco, ale to paradoksalnie mogło mu pomóc. Potem świetnie podcięli Mercedesa – tak, że Bono mówił do Hamiltona, że nie wie co się do końca stało. Verstappen w idealnym momencie znalazł się przy Hamiltonie wyjeżdżającym z boksów i wrócił na prowadzenie. A potem Red Bull podjął z jednej strony ryzykowną, ale z drugiej strony bardzo bezpieczną decyzję. Zauważyli, że degradacja jest bardzo duża i mogą nie utrzymać się przed Mercedesem bez zjazdu. Szczególnie, że Lewis genialnie zarządza oponami. Max zjechał i potem musiał zrobić to, co Kubica w Kanadzie w 2008 – serię kwalifikacyjnych kółek. Gonił bardzo zacięcie, na chwilę utknął za Bottasem i gdyby nie błąd Fina, mógłby by nie dać rady wyprzedzić w końcówce Hamiltona.
Trzeba tu zwrócił uwagę na to, że Lewis nie walczył za wszelką cenę – przewaga prędkości była ogromna, ale Lewis uznał wyższość taktyki rywali i dowiózł bezpiecznie 2. miejsce. Teraz jest 12 punktów za Maxem w generalce.
Red Bull miał tak dobre tempo, a Perez tak dobrze zarządzał oponami, że nawet jego – znacznie gorsza niż Maxa – taktyka wypaliła i był w stanie ograć Bottasa. Sergio coraz lepiej odnajduje się w Red Bullu i możemy się tylko z tego cieszyć. Mercedes mając dwa auta Red Bulla do walki gubi się jeszcze bardziej.
Bottas zły na ekipę bo nie posłuchali go – nie tylko od sugerował przed wyścigiem, że strategia na dwa postoje będzie lepsza. Ale ekipy tak się rozleniwiły latami strategii na jednej postój, że nie przyjmują niczego innego do wiadomości.
Na kolejnych miejscach ci, którzy mają bardzo mocne tempo wyścigowe – McLaren. Lando Norris znów w pierwszej 5-tce, a Daniel Ricciardo mówi, że powoli odzyskuje stare nawyki w aucie i to było dziś widać. Przyjemnie się patrzy na nich wyprzedzających kolejnych rywali.
Maxa zrobili dziś kierowcy z kolejnych miejsc – Gasly ze swoim AlphaTauri i Alonso z Alpine. Pojechali lepiej od swoich partnerów i zdobyli solidne punkty – obaj zadowoleni.
Myślę, że powody do zadowolenia mogą mieć też w Astonie, biorąc pod uwagę ich tempo przez cały weekend oraz pozycje startowe. Bardzo mocny wyścig Strolla, dobry Vettela, nietypowa strategia i dali radę zdobyć podwójne punkty jako jedna z 4 ekip dziś.
Fatalny wyścig pojechało Ferrari i Charles Leclerc mówi, że muszą się nad tym zastanowić, bo opony miały przyczepność tylko przez 2 okrążenia, a potem było się widzem gdy inni cię wyprzedzali. Po tak mocnych wyścigach w Monako i Baku teraz mają kubeł zimnej wody na głowę. Ferrari było dziś tylko nieco lepsze od Williamsa.
No właśnie – na mecie jednym z najbardziej sfrustrowanych kierowców był George Russell. Jasne, mają 12. miejsce, dzięki któremu wyprzedzają Haasa w generalce, ale Anglik mówi, że znów pojechali świetnie (12. na 20.) ale z przodu nie wydarzyło się nic, co dałoby im punkty. Z drugiej strony pamiętam wyścigi, w których działo się mnóstwo, a i tak punktów nie było…
Fatalnie niestety pojechały Alfy, ale dziś to atrybut wszystkich ekip z silnikami Ferrari. Wygląda na to, że te jednostki mocniej zużywają opony, bo zarówno Kimi jak i Antonio skarżyli się bardzo na podsterowność. Wynik niestety fatalny na Paul Ricard.
Na końcu tradycyjnie Haasy.
Jak Wam się podobało?
Vlog
Klasyfikacje
Kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 395,5 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 387,5 | |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 226 | |
4 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 190 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 165,5 | |
6 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 160 | |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 159 | |
8 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 115 | |
9 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 110 | |
10 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
11 | Esteban Ocon | Alpine | 74 | |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 43 | |
13 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 34 | |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 32 | |
15 | George Russell | Williams Mercedes | 16 | |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Ferrari | 10 | |
17 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 7 | |
18 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | |
19 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 0 | |
20 | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing | 0 | |
21 | Nikita Mazepin | Haas | 0 |
Konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Żaden z kierowców nie powiększył w ten weekend swojego „dorobku”.
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Kevin Magnussen | 10 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 8 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Lance Stroll | 7 | 09/07/24 - 2 pkt | |
Fernando Alonso | 6 | 01/04/25 - 3 pkt | |
Lewis Hamilton | 4 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 3 | 04/06/24 - 1 pkt | |
Nico Hulkenberg | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | 1 |
George Russell | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
Guanyu Zhou | 2 | 22/07/24 - 2 pkt | 1 |
Nyck de Vries | 2 | 02/07/24 - 2 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Daniel Ricciardo | 2 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Carlos Sainz | 1 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Esteban Ocon | 1 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Lando Norris | 1 | ||
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimi Räikkönen (Kubica) | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Esteban Ocon | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Fernando Alonso | Alpine | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | |
Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Nikita Mazepin | Haas | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Mick Schumacher | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Lando Norris | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Valtteri Bottas | Mercedes | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
George Russell | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!