Trwają intensywne dni Roberta Kubicy. Już jutro rozpocznie testy opon Pirelli na sezon 2022 z Alfa Romeo Racing ORLEN. Co o nich wiemy i czego się dowiemy?
Testy
W 2022 roku do Formuły 1 wejdą nowe obręcze, a na nich nowe, 18-calowe opony o niższym profilu i nieco innych właściwościach. Ich pierwsze testy miały miejsce jeszcze w 2019 roku. W związku z pandemią przeniesiono termin ich wprowadzenia na sezon 2022, a testy – w których miał brać udział Robert Kubica – zostały odwołane.
W tym roku już 3 ekipy miały możliwość testować opony Pirelli – Ferrari i Alpine w Bahrajnie oraz Mercedes na Imoli.
Teraz w Barcelonie sprawdzą je 3 ekipy – Alfa Romeo, Red Bull i Alpine. Ten ostatni zespół ma jeździć tylko drugiego dnia, a za kierownicą bolid z Enstone zasiądzie Danil Kvyat. W Red Bullu jeździł będzie Alex Albon, a w Alfie przez oba dni Robert Kubica.
Testowane będą opony na suchą nawierzchnię. Dwa razy w tym sezonie zespoły będą mogły sprawdzić opony na mokry tor – Mercedes 25 i 26 maja na Paul Ricard oraz Alpine 15 i 16 września na Magny-Cours.
Aby zespoły mogły testować, musiały przygotować specjalny „mule car” czyli samochód nieco różnicący się od tegorocznej specyfikacji. Nie zdecydował się na to Williams.
Oto harmonogram testów na ten sezon:
May 11-12: Alpine (1 dzień), Red Bull, Alfa Romeo (Barcelona, slicki)
May 25-26: Mercedes (Paul Ricard, deszczowe)
July 6-7: AlphaTauri (Red Bull Ring, slicki)
July 20-21: Red Bull (day 1), Aston Martin, Haas (Silverstone, slicki)
August 3: Mercedes, McLaren (Hungaroring, slicki)
August 4: Ferrari, McLaren (Hungaroring, slicki)
September 15-16: Alpine (Magny-Cours, deszczowe)
Podczas takich jazd, kierowcy mają sporo pracy. Podczas dwóch dni jazd w Bahrajnie Alpine pokonało łącznie aż 244 okrążenia (144 Alonso i 100 Ocon, a Ferrari jednego dnia zrobiło 141 kółek (87 Leclerc i 54 Sainz).
Zespoły będą jeździły od 9 rano do około 17 z przerwą obiadową. Ekipom nie można podczas tych testów sprawdzać nowych komponentów, a zawodnikom nie wolno ujawniać szczegółów tych testów czy swoich opinii na temat opon.
Kubica o testach
„W ubiegłym roku również ja miałem testować więc jest to po prostu okazja do pojeżdżenia, ale myślę, że niektórzy ludzie będą zadowoleni, że to właśnie ja będę jeździł i to jest miłe. To będą ważne dni żeby zebrać jak najwięcej danych. Mam nadzieję, że uda się zebrać wyczucie i jestem ciekaw, jak to wszystko będzie się zachowywało. Będziemy wykonywać program przygotowany przez Pirelli. Mam nadzieję, że będą to produktywne testy nie tylko dla Pirelli ale też dla nas” – mówił Polak w rozmowie z Eleven Sports.
@R_Kubica drove FP1 for @alfaromeoracing at the #SpanishGP and he’ll be putting that knowledge to good use when he tests the 2022 #Fit4F1 18-inch tyres on Tuesday and Wednesday at @Circuitcat_cat. It’s going to be a busy few days! @F1 @fia pic.twitter.com/IvvVQsHVfN
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) May 10, 2021
Relacja, czasy?
Z tych testów live timing nie będzie dostępny, nie otrzymamy również czasów kierowców po zakończeniu dnia. Oczywiście nie będzie można tych testów również oglądać. Jedyne materiały, jakie będziemy otrzymywać, będą od zespołów oraz Pirelli.
Mimo to postanowiłem prowadzić w oba dni relacje live od 9 do 17 na blogu, gdzie będę umieszczał wszystko, co spływa z Barcelony.
A potem…
W środę wieczorem Robert poleci z Barcelony do Austrii, gdzie na torze Red Bull Ring odbędzie się druga runda European Le Mans Series. Oto jej harmonogram:
14 maja:
godz. 13:00 – 1. trening
godz. 16:35 – Trening kierowców brązowych
15 maja:
godz. 10:00 – 2. trening
godz. 14:50 – Kwalifikacje
16 maja:
godz. 11:00 – Wyścig
Ze względu na to, że przez 5 z 7 dni będą trwały relacje live, w tym tygodniu nie będzie „Sprint News”, najważniejsze informacje ze świata motorsportu będę podawał właśnie w relacjach z testów F1 czy rundy ELMS.