Prototyp, dający dużą przyjemność z jazdy i zapewniający wysokie osiągi – to cechy bolidu LMP2 i jednocześnie warunki, jakie przed swoimi nowymi samochodami Robert Kubica. Czym w tym sezonie będzie jeździł Polak?
Bolidy LMP2 to oczywiście prototypy. Nie są one oparte o żadną drogową konstrukcję. Ich charakterystyka jest podobna do bolidów LMP1, choć – w dużym skrócie – są wolniejsze i mniej „zielone”. Nadwozie wykonane jest z włókna węglowego, kierowca ma oczywiście dach nad głową, choć wcale nie oznacza to dużo więcej miejsca w kokpicie. Koła są w większej części osłonięte, a przedni spliter i spore tylne skrzydło zapewniają spory docisk aerodynamiczny.
Konstrukcja musi być napędzana silnikami V8 o pojemności 4.2 litra, który generuje 600 koni mechanicznych. W przypadku zdecydowanej większości serii wyścigowych, ekskluzywnym dostawcą silników jest Gibson.
Moc silników na sezon 2021 została zmniejszona z ubiegłorocznych 600 KM do tylko 540 KM. Jakby tego było mało, samochody będą o 20 kg cięższe i będą ważyć 950 kg.
Zmiany dotkną też specyfikację aerodynamiczną, która będzie generowała mniej siły docisku, ale jednocześnie tworzyła mniejsze opory.
Kierowcy mają do dyspozycji 6 biegów + wsteczny, a są one oczywiście zmieniane za pomocą łopatek przy kierownicy.
Auto zatrzymuje się dzięki 15 calowym tarczom hamulcowym z karbonu. Każda z tarczy ma 48 otworów, wspomagających chłodzenie.
Auta te są są tworzone przez czterech producentów: Dallarę, Ligiera, Ocenę, Aurusa i Riley Tech/Multimatic. Obecnie wykorzystywane są głównie Oreci, których w European Le Mans Series pojedzie 14. Będziemy mieli też Aurusa.
A cena takiego cacka? Jest ściśle określona. Zgodnie z regulacjami WEC, koszt budowy jednego egzemplarza nie może przekroczyć €483 tys.
Elektronikę dostarcza bardzo znany – również z F1 – Cosworth. Firma dostarcza kierownice, które są bardzo podobne do tych, wykorzystywanych w Formule 1.
Podstawowe wymiary:
Waga minimalna: 930 kg
Szerokość tylnego skrzydła: 180 cm
Pojemność baku: 75 litrów
Długość samochodu: 475 cm
Szerokość samochodu: 190 cm
Maksymalna wysokość: 105 cm
Maksymalna średnica kół: 27 cali (przód) i 28,1 cala (tył)
Maksymalna szerokość kół: 13,5 cali (przód) i 14,3 cala (tył)
Osiągi
Bolid LMP2 osiąga prędkości maksymalne do około 340 km/h. Podczas ubiegłorocznego 24h Le Mans auto LMP2 zespołu Eurasia Motorsport osiągnęło 338,1 km/h. Dla porównania, bolid LMP1 miał na liczniku tylko 11 km/h więcej.
Jeżeli chodzi o czasy okrążeń, to po ostatnich zmianach technicznych, LMP2 jest bardzo blisko LMP1. Na Spa były to zaledwie 2 sekundy. Bolid F1 po tym samym torze podróżuje 20 sekund szybciej.
Poniżej w tabeli znajdziecie porównanie czasów z kilku torów pomiędzy bolidami F1, LMPA1, LMP2 i autami GTE.
Tor/Auto | F1 | LMP1 | LMP2 | GTE |
---|---|---|---|---|
Spa | 1:41.252 | 1:59.342 | 2:01.888 | 2:14.191 |
Silverstone | 1:24.303 | 1:35.992 | 1:40.850 | 1:54.019 |
Bahrajn | 1:27.264 | 1:42.396 | 1:44.869 | 1:55.342 |
A tu nieco leciwy już filmik z podobnym porównaniem.
Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o bolidzie LMP2, polecam ten film: