oreca 07

Czym w ELMS będzie jeździł Robert Kubica?



Prototyp, dający dużą przyjemność z jazdy i zapewniający wysokie osiągi – to cechy bolidu LMP2 i jednocześnie warunki, jakie przed swoimi nowymi samochodami Robert Kubica. Czym w tym sezonie będzie jeździł Polak?

Bolidy LMP2 to oczywiście prototypy. Nie są one oparte o żadną drogową konstrukcję. Ich charakterystyka jest podobna do bolidów LMP1, choć – w dużym skrócie – są wolniejsze i mniej „zielone”. Nadwozie wykonane jest z włókna węglowego, kierowca ma oczywiście dach nad głową, choć wcale nie oznacza to dużo więcej miejsca w kokpicie. Koła są w większej części osłonięte, a przedni spliter i spore tylne skrzydło zapewniają spory docisk aerodynamiczny.

Konstrukcja musi być napędzana silnikami V8 o pojemności 4.2 litra, który generuje 600 koni mechanicznych. W przypadku zdecydowanej większości serii wyścigowych, ekskluzywnym dostawcą silników jest Gibson.

Kierowcy mają do dyspozycji 6 biegów + wsteczny, a są one oczywiście zmieniane za pomocą łopatek przy kierownicy.



Auto zatrzymuje się dzięki 15 calowym tarczom hamulcowym z karbonu. Każda z tarczy ma 48 otworów, wspomagających chłodzenie.

Auta te są są tworzone przez czterech producentów: Dallarę, Ligiera, Ocenę, Aurusa i Riley Tech/Multimatic. Obecnie wykorzystywane są głównie Oreci, których w European Le Mans Series pojedzie 14. Będziemy mieli też Aurusa.

A cena takiego cacka? Jest ściśle określona. Zgodnie z regulacjami WEC, koszt budowy jednego egzemplarza nie może przekroczyć €483 tys.

Elektronikę dostarcza bardzo znany – również z F1 – Cosworth. Firma dostarcza kierownice, które są bardzo podobne do tych, wykorzystywanych w Formule 1.



Podstawowe wymiary:

Waga minimalna: 930 kg
Szerokość tylnego skrzydła: 180 cm
Pojemność baku: 75 litrów
Długość samochodu: 475 cm
Szerokość samochodu: 190 cm
Maksymalna wysokość: 105 cm
Maksymalna średnica kół: 27 cali (przód) i 28,1 cala (tył)
Maksymalna szerokość kół: 13,5 cali (przód) i 14,3 cala (tył)

Osiągi

 

Bolid LMP2 osiąga prędkości maksymalne do około 340 km/h. Podczas ubiegłorocznego 24h Le Mans auto LMP2 zespołu Eurasia Motorsport osiągnęło 338,1 km/h. Dla porównania, bolid LMP1 miał na liczniku tylko 11 km/h więcej.

Jeżeli chodzi o czasy okrążeń, to po ostatnich zmianach technicznych, LMP2 jest bardzo blisko LMP1. Na Spa były to zaledwie 2 sekundy. Bolid F1 po tym samym torze podróżuje 20 sekund szybciej.

Poniżej w tabeli znajdziecie porównanie czasów z kilku torów pomiędzy bolidami F1, LMPA1, LMP2 i autami GTE.



Tor/AutoF1LMP1LMP2GTE
Spa1:41.2521:59.3422:01.8882:14.191
Silverstone1:24.3031:35.9921:40.8501:54.019
Bahrajn1:27.2641:42.3961:44.8691:55.342

A tu nieco leciwy już filmik z podobnym porównaniem.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o bolidzie LMP2, polecam ten film:



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1- 25 lutego

Urodził się Tony Brooks, wicemistrz świata z 1959 roku i 3. zawodnik sezonu 1958. Zaliczył 38 startów w F1, wygrał 6 razy, 3 razy startował z pole position, zaliczył 3 najszybsze okrążenia i 10 razy stanął na podium.

Urodził się Francois Cevert, trzeci zawodnik sezonu 1971. Zaliczył 46 startów, 1 zwycięstwo, 2 najszybsze okrążenia i 13 podiów.

Archiwum