Z podium tego zawodnika zapewne wiele osób się ucieszyło – Sebastian Vettel zaliczył bardzo dobry wyścig, w którym jak się okazuje podejmował bardzo dobrze strategiczne. Zapraszam do przeczytania stenogramu z jego jazdy.
Przed startem mamy całkowitą ciszę pomiędzy kierowcą i inżynierem. Vettel dostaje jedynie informację, że ostatni samochód podjechał na pole startowe.
Niemiec rusza świetnie i już po pierwszym zakręcie jest czwarty.
What a start! #Seb5 🚀 #TurkishGP 🇹🇷pic.twitter.com/Lh6lvxjqmI
— Bert 🏎️🍀 (@BertPRAd) November 15, 2020
Na pierwszym okrążneniu Vettel otrzymuje jedynie informacje o tym, jak daleko za nim jest Max Verstappen.
„3 miejsce” – mówi pod koniec tego kółka inżynier.
Pod koniec kolejnego okrążenia znów Vettel dostaje tylko informację o rywalach i to niemal non stop.
2 okrążenia później słyszy:”Dobrze ci idzie, utrzymuj skupienie”
Na 6. okrążeniu Vettel zgłasza: „Zaraz będą warunki na intery”. „Tak, monitorujemy to” – odpowiada inżynier.
„Myślimy o przejściu na przejściowe. Charles właśnie zjechał i jest szybszy. Potwierdź” – mówi inżynier na 8. okrążeniu. Vettel potwierdza i zjeżdża do alei serwisowej. Pit-stop wypada przeciętnie, a na okrążeniu wyjazdowym Vettel dostaje informację, że Verstappen zjedzie i będą blisko na wyjeździe z alei serwisowej. To zostaje jednak odwołane i Verstappen zjeżdża nieco później – ostatecznie 2 kółka.
Vettel dostaje polecenia zmiany ustawień oraz informacje o tempie rywali. „Będziemy walczyć z Verstappenem, zjeżdża teraz”. Za Vettelem jedzie Hamilton i to o przewadze nad nim Vettel będzie teraz otrzymywał informacje.
Gdy na 12. okrążeniu zostanie wprowadzona wirtualna neutralizacja, Vettel jest proszony o trzymanie delty i dostaje informację, że zostaje na torze.
Hamilton podejmie próbę ataku na Vettela, ale przestrzeli zakręt i za Niemcem znajdzie się Albon, o czym Vettel otrzyma informację. Już na następnym kółku Albon upora się z Vettelem. Po chwili ponownie zaatakuje Hamilton, ale Vettel powstrzyma rywala.
„Podwójna żółta na prostej, Verstappen się obrócił, musisz tam odjąć” – mówi inżynier do Vettela, po chwili dodając, że tor jest czysty, a Verstappen zjechał do boksów. „Jesteś czwarty”.
„Charles jest na 9. miejscu” – mówi inżynier, informując również Vettela o tempie jego partnera z zespołu. Niemiec jest chwalony za swoje tempo, dostaje też szczegółowe informacje o tempie innych kierowców.
„Skup się na zakręcie 4” – mówi 2 okrążenia później inżynier.
„Miejscami przesycha, ale nadal jest mokro” – mówi Vettel około 20. okrążenia, pytany o opony na suchą nawierzchnię.
Przez kolejne okrążenia dostaje informacje o tempie rywali oraz swoim. Na 30. inżynier mówi: „Nie spodziewamy się już deszczu, za ile okrążeń możemy przejść na slicki?” – pyta inżynier. Vettel odpowiada: Jeszcze zdecydowanie za wcześnie, może nowy zestaw przejściowych byłby dobrym pomysłem?”. Inżynier zapewnia, że monitorują sytuację.
2 okrążenia później Vettel otrzymuje informację, że Leclerc był w boksach po nowe przejściowe opony. „Zróbmy zatem to samo, ile okrążeń zostało do końca?” – pyta Sebastian i otrzymuje informację, że 27. „Jeżeli teraz zjedziemy, trafimy na tłok na torze” – odpowiada inżynier. „Kiedy ten tłok się zmniejszy?” – pyta Niemiec, ale nie otrzymuje odpowiedzi.
Vettel prosi o zjazd do boksów i zmianę ustawień skrzydła podczas postoju, ale inżynier jest uparty: – „Czy już jest OK dla suchych opon? Bo możemy poczekać i zmienić na slicki. Jak daleko jest do opon na suchą nawierzchnię?”.
– „Daleko, nadal jest bardzo ślisko, dużo byśmy stracili” – odpowiada.
– „Co w takim razie chcesz zrobić?”
– „Intery”
– „OK, zostań na torze” – mówi inżynier.
– „Ale moja lewa przednia opona jest dość zniszczona, jesteście pewni?”
– „Tak, zostań”.
Już na następnym okrążeniu Vettel jest jednak ściągany do boksów. „OK, dajcie niskie ciśnienia i jedziemy na interach” – mówi Niemiec. Pit stop ponownie trwa dłużej. Vettel dostaje informację, że Verstappen będzie blisko, a po chwili, że Albon obrócił się w zakręcie 4.
Kółko później Niemiec dostaje informację, że Verstappen zjeżdża po nowe przejściowe opony, ale ponownie ten komunikat zostaje odwołany. Vettel dostaje też informację o tempie, jakim jechał Leclerc po swojej zmianie opon.
Na kolejnych kółkach Vettelowi jest regularnie podawane tempo rywali. Pojawiają się też polecenia zmiany ustawień.
Na 17 okrążeń przed końcem, inżynier mówi: „Będzie więcej deszczu”. Vettel musi dopytać: „Kiedy?” „Za około 10 okrążeń więc schładzaj opony na prostej”.
„Verstappen zjechał po nowe intery, Charles jest 3 sekundy przed tobą, a Albon 8 za tobą” – zgłasza inżynier na 43. kółku, po czym dodaje: „Dbaj o te opony, może już nie padać i możemy chcieć dojechać na tym komplecie do końca”.
Na 13 okrążeń przed końcem, Vettel otrzymuje informację, że jest 2. a Hamilton i Perez… będą musieli jeszcze zjechać do boksów. „Myślicie o slickach? W jakim stanie były przejściowe po moim poprzednim stincie?” – pyta Vettel i dostaje informację, że najbardziej zniszczony był lewy przód.
„Próbuj oszczędzać opony jeszcze bardziej” – prosi inżynier Niemca. „Jesteście pewni, że chłopaki z przodu muszą jeszcze zjeżdżać?” – pyta Vettel i dostaje odpowiedź, że takiej pewności nie ma. Potem dostaje szczegółowe informacje na temat sytuacji w wyścigu.
„Rozważam slicki” – mówi Vettel na 9 okrążeń przed końcem. „Jeżeli zjedziemy, stracimy 3 pozycje, ale przekonamy się czy są szybsze” – mówi inżynier.
Vettel dostaje informacje na temat niebieskich flag oraz tempie rywali, zwłaszcza Leclerca. Dostaje też kolejne polecenia zmiany ustawień.
„Jak wiele stracimy jeżeli zatrzymamy się po suche opony?” – pyta Vettel. „3 pozycje, a na ostatnim okrążeniu ma bardzo mocno padać. Szansa to 50%” – odpowiada inżynier.
Vettel zbliża się do Leclerca, ma też podawaną stratę do Pereza.
„Perez i Leclerc walczą sekundę przed tobą” – mówi inżynier, a gdy Leclerc wypadnie, a Vettel znajdzie się blisko Pereza, zachęca go do ciśnięcia.
– „Prawie, prawie, prawie go miałem, arghhhh” – mówi Vettel po minięciu linii mety.
– „Brawo Seb, było wspaniale”
– „To był intensywny wyścig. Dzięki, chyba będę dobrze spał dziś w nocy. Początkowo było trudno z intermediatami, by je pobudzić. Być może byłem trochę zbyt konserwatywny, szczególnie w zakręcie 8. Ale opłaciło się oszczędzać opony. A jak wam się podobało pierwsze okrążenie?
– „Było cool, to był ogień, byłeś tam lwem” – mówi inżynier, który przypomina jeszcze Vettelowi o ustawieniach i piciu wody.