KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek
blank
vettel stenogram turcja

Strateg Vettel – jak jechał po swoje podium w Turcji?



Z podium tego zawodnika zapewne wiele osób się ucieszyło – Sebastian Vettel zaliczył bardzo dobry wyścig, w którym jak się okazuje podejmował bardzo dobrze strategiczne. Zapraszam do przeczytania stenogramu z jego jazdy.

Przed startem mamy całkowitą ciszę pomiędzy kierowcą i inżynierem. Vettel dostaje jedynie informację, że ostatni samochód podjechał na pole startowe.

Niemiec rusza świetnie i już po pierwszym zakręcie jest czwarty.



Na pierwszym okrążneniu Vettel otrzymuje jedynie informacje o tym, jak daleko za nim jest Max Verstappen.

„3 miejsce” – mówi pod koniec tego kółka inżynier.

Pod koniec kolejnego okrążenia znów Vettel dostaje tylko informację o rywalach i to niemal non stop.

2 okrążenia później słyszy:”Dobrze ci idzie, utrzymuj skupienie”

Na 6. okrążeniu Vettel zgłasza: „Zaraz będą warunki na intery”. „Tak, monitorujemy to” – odpowiada inżynier.

„Myślimy o przejściu na przejściowe. Charles właśnie zjechał i jest szybszy. Potwierdź” – mówi inżynier na 8. okrążeniu. Vettel potwierdza i zjeżdża do alei serwisowej. Pit-stop wypada przeciętnie, a na okrążeniu wyjazdowym Vettel dostaje informację, że Verstappen zjedzie i będą blisko na wyjeździe z alei serwisowej. To zostaje jednak odwołane i Verstappen zjeżdża nieco później – ostatecznie 2 kółka.

Vettel dostaje polecenia zmiany ustawień oraz informacje o tempie rywali. „Będziemy walczyć z Verstappenem, zjeżdża teraz”. Za Vettelem jedzie Hamilton i to o przewadze nad nim Vettel będzie teraz otrzymywał informacje.

Gdy na 12. okrążeniu zostanie wprowadzona wirtualna neutralizacja, Vettel jest proszony o trzymanie delty i dostaje informację, że zostaje na torze.

Hamilton podejmie próbę ataku na Vettela, ale przestrzeli zakręt i za Niemcem znajdzie się Albon, o czym Vettel otrzyma informację. Już na następnym kółku Albon upora się z Vettelem. Po chwili ponownie zaatakuje Hamilton, ale Vettel powstrzyma rywala.

„Podwójna żółta na prostej, Verstappen się obrócił, musisz tam odjąć” – mówi inżynier do Vettela, po chwili dodając, że tor jest czysty, a Verstappen zjechał do boksów. „Jesteś czwarty”.



„Charles jest na 9. miejscu” – mówi inżynier, informując również Vettela o tempie jego partnera z zespołu. Niemiec jest chwalony za swoje tempo, dostaje też szczegółowe informacje o tempie innych kierowców.

„Skup się na zakręcie 4” – mówi 2 okrążenia później inżynier.

„Miejscami przesycha, ale nadal jest mokro” – mówi Vettel około 20. okrążenia, pytany o opony na suchą nawierzchnię.

Przez kolejne okrążenia dostaje informacje o tempie rywali oraz swoim. Na 30. inżynier mówi: „Nie spodziewamy się już deszczu, za ile okrążeń możemy przejść na slicki?” – pyta inżynier. Vettel odpowiada: Jeszcze zdecydowanie za wcześnie, może nowy zestaw przejściowych byłby dobrym pomysłem?”. Inżynier zapewnia, że monitorują sytuację.

2 okrążenia później Vettel otrzymuje informację, że Leclerc był w boksach po nowe przejściowe opony. „Zróbmy zatem to samo, ile okrążeń zostało do końca?” – pyta Sebastian i otrzymuje informację, że 27. „Jeżeli teraz zjedziemy, trafimy na tłok na torze” – odpowiada inżynier. „Kiedy ten tłok się zmniejszy?” – pyta Niemiec, ale nie otrzymuje odpowiedzi.

Vettel prosi o zjazd do boksów i zmianę ustawień skrzydła podczas postoju, ale inżynier jest uparty: – „Czy już jest OK dla suchych opon? Bo możemy poczekać i zmienić na slicki. Jak daleko jest do opon na suchą nawierzchnię?”.
– „Daleko, nadal jest bardzo ślisko, dużo byśmy stracili” – odpowiada.
– „Co w takim razie chcesz zrobić?”
– „Intery”
– „OK, zostań na torze” – mówi inżynier.
– „Ale moja lewa przednia opona jest dość zniszczona, jesteście pewni?”
– „Tak, zostań”.

Już na następnym okrążeniu Vettel jest jednak ściągany do boksów. „OK, dajcie niskie ciśnienia i jedziemy na interach” – mówi Niemiec. Pit stop ponownie trwa dłużej. Vettel dostaje informację, że Verstappen będzie blisko, a po chwili, że Albon obrócił się w zakręcie 4.

Kółko później Niemiec dostaje informację, że Verstappen zjeżdża po nowe przejściowe opony, ale ponownie ten komunikat zostaje odwołany. Vettel dostaje też informację o tempie, jakim jechał Leclerc po swojej zmianie opon.



Na kolejnych kółkach Vettelowi jest regularnie podawane tempo rywali. Pojawiają się też polecenia zmiany ustawień.

Na 17 okrążeń przed końcem, inżynier mówi: „Będzie więcej deszczu”. Vettel musi dopytać: „Kiedy?” „Za około 10 okrążeń więc schładzaj opony na prostej”.

„Verstappen zjechał po nowe intery, Charles jest 3 sekundy przed tobą, a Albon 8 za tobą” – zgłasza inżynier na 43. kółku, po czym dodaje: „Dbaj o te opony, może już nie padać i możemy chcieć dojechać na tym komplecie do końca”.

Na 13 okrążeń przed końcem, Vettel otrzymuje informację, że jest 2. a Hamilton i Perez… będą musieli jeszcze zjechać do boksów. „Myślicie o slickach? W jakim stanie były przejściowe po moim poprzednim stincie?” – pyta Vettel i dostaje informację, że najbardziej zniszczony był lewy przód.

„Próbuj oszczędzać opony jeszcze bardziej” – prosi inżynier Niemca. „Jesteście pewni, że chłopaki z przodu muszą jeszcze zjeżdżać?” – pyta Vettel i dostaje odpowiedź, że takiej pewności nie ma. Potem dostaje szczegółowe informacje na temat sytuacji w wyścigu.

„Rozważam slicki” – mówi Vettel na 9 okrążeń przed końcem. „Jeżeli zjedziemy, stracimy 3 pozycje, ale przekonamy się czy są szybsze” – mówi inżynier.

Vettel dostaje informacje na temat niebieskich flag oraz tempie rywali, zwłaszcza Leclerca. Dostaje też kolejne polecenia zmiany ustawień.

„Jak wiele stracimy jeżeli zatrzymamy się po suche opony?” – pyta Vettel. „3 pozycje, a na ostatnim okrążeniu ma bardzo mocno padać. Szansa to 50%” – odpowiada inżynier.

Vettel zbliża się do Leclerca, ma też podawaną stratę do Pereza.

„Perez i Leclerc walczą sekundę przed tobą” – mówi inżynier, a gdy Leclerc wypadnie, a Vettel znajdzie się blisko Pereza, zachęca go do ciśnięcia.

– „Prawie, prawie, prawie go miałem, arghhhh” – mówi Vettel po minięciu linii mety.
– „Brawo Seb, było wspaniale”
– „To był intensywny wyścig. Dzięki, chyba będę dobrze spał dziś w nocy. Początkowo było trudno z intermediatami, by je pobudzić. Być może byłem trochę zbyt konserwatywny, szczególnie w zakręcie 8. Ale opłaciło się oszczędzać opony. A jak wam się podobało pierwsze okrążenie?
– „Było cool, to był ogień, byłeś tam lwem” – mówi inżynier, który przypomina jeszcze Vettelowi o ustawieniach i piciu wody.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi