Niektórzy przestawali wierzyć w punkty Kubicy w tym sezonie, inni wiedzieli, że trzeba cierpliwości. Dziś się udało i to mimo wielkiej wpadki w boksach. Co mówił Robert po 1. wyścigu na Assen, ile stracił w boksach i jak przebiegała jego rywalizacja? Zapraszam do przeczytania i obejrzenia!
Wyniki
Skrót rywalizacji
Przebieg wyścigu Kubicy
Po słabych kwalifikacjach, Kubica startował z 15. miejsca i ponownie zaliczył fatalne pierwsze metry, tracąc mnóstwo dystansu do rywali i spadając na ostatnie miejsce. Kubica zaliczył mocne buksowanie kół na mokrym miejscu startowym.
And race one at the @ttcircuitassen is go – and that’s what we call a start by @Fhabsburg62!#WeLoveDTM #DTM2020 #DTMoments #FeelTheRoar pic.twitter.com/YyQ5zb4hGJ
— DTM (@DTM) September 5, 2020
Pierwsze dwa okrążenia Kubicy były przeciętne, ale potem złapał tempo i dojechał rywali, walczących ze sobą. Po wyprzedzeniu obróconego przez Scherera Wittmana, karze dla kierowcy Audi i problemach Greena, Kubica jechał 13.
Podobnie jak już było nie raz w tym sezonie, gdy inni tracili tempo, Kubica utrzymywał swoje, odzyskując czas do rywali. Gdy zaczęły się pit-stopy, Kubica pozostawał na torze, będąc w pewnym momencie 3. Jego tempo słabło, ale nie wyglądało tragicznie. Wówczas pojawiły się krople deszczu. Ten lekki opad mógł kosztować Kubicę kilka sekund. Stint został przedłużony – w nadziei na opady – o 2 okrążenia. Kubica zjechał około 30 minuty wyścigu.
Niestety, pit-stop ORLEN Team ART jest fatalny, Kubica traci na nim 8 sekund, ale co najważniejsze, traci pozycję na torze.
Robert Kubica podkreśla, że w zasięgu było P6. Aaaaale
Po pierwsze pit stop:
„Nie chodzi o to, ile straciłem (8 sekund), ale gdzie wyjechałem – za Van der Linde”.— Aldona Marciniak (@AldonaMarciniak) September 5, 2020
Tempo Kubicy początkowo nie jest rewelacyjne, ale potem świeższe opony i świetne zarządzanie nimi daje o sobie znać i Polak jest w stanie doganiać rywali. Kubica większość swoich okrążeń z DRS-em oraz push-to-pass wykorzysał na pierwszym stincie, ale mimo to zaczął robić okrążenia po sekundę lub nawet dwie szybsze od rywali przed nim. Szybko zbliżał się do Glocka, Enga, Auera i Neweya.
Po dwóch okrążeniach jazdy w odległości mniejszej niż 0,3 sekundy za Engiem, Kubica wykonuje odważny manewr i wyprzedza kierowcę fabrycznego BMW. Za to wyprzedzanie Polak dostanie ostrzeżenie – było bowiem na limicie. Ale przecież o taką walkę mu chodziło w DTM – na to czekał przez prawie 9 lat, nie mogąc walczyć w ubiegłym roku w Williamsie. Ostatecznie ten ryzykowny manewr (którego za sprawą słabej realizacji transmisji nie zobaczyliśmy) da mu możliwość zdobycia punktów.
Cezary Gutowski na swoim profilu na Facebooku zacytował wypowiedź Kubicy, który skomentował walkę z Engiem: “Kierowcy Audi sobie pomagają i kierowcy BMW sobie pomagają, ale jeśli o mnie chodzi… wygląda to tak, jakbym jeździł innym samochodem. Z pewnością nie dostałem pomocy przy żadnym wyprzedzaniu. Szczególnie Philipp bardzo utrudniał mi zadanie przez dwa okrążenia, blokując wszędzie. Wszystkie inne samochody fabryczne sobie pomagają. To dodatkowa trudność, szczególnie w takim wyścigu, gdy starasz się odzyskać stracony czas. Straciłem za nim z 6-7 sekund. Zazwyczaj, gdybym jechał autem fabrycznym, to by mnie przepuścili, bo tak się robi. Powiem tak. Z pewnością ja ścigam się ze wszystkimi pozostałymi!”
Kubicy zostanie 5 okrążeń i tyle samo użyć DRS-u i push-to pass. Bardzo szybko odrabia 5-sekundową stratę do Auera. Obaj zbliżają się też do Neweya. Kierowca Audi WRT popełnia błąd i wyprzedzają go obaj kierowcy BMW. Na ostatnim kółku Kubica przeprowadza ten atak na Auerze i awansuje na 10. miejsce.
1 punkt za 10. miejsce to pierwszy w historii punkt polskiego kierowcy w serii DTM.
Wypowiedzi
Kubica skomentował punkt w swoim stylu.
„Nie możemy być zadowoleni z 10. miejsca, ale przynajmniej zrobiliśmy postęp. Niestety tempo w kwalach za słabe. Dziś znów zobaczyliśmy, że nasz samochód jeździ inaczej. Inne BMW przy tych ustawieniach by nie jechały.” RK
— Cezary Gutowski (@CezaryGutowski) September 5, 2020
Widać, że liczył na zdecydowanie więcej i źle mu było z tym, że tak rzadkie dobre zachowanie auta oraz świetną pracę za kółkiem, zniweczył pit-stop.
Mogliśmy skończyć znacznie wyżej, na 6. – 7. miejscu. Dziesiąta pozycja to nie jest powód do dumy, ale zrobiliśmy krok do przodu – Robert Kubica. – Najpierw musimy jednak pracować nad naszym pakietem. Z jednej strony mieliśmy dobre tempo, z drugiej straciliśmy podczas pit stopu pic.twitter.com/8jxadY999V
— Aldona Marciniak (@AldonaMarciniak) September 5, 2020
Mimo wszystko widać większy optymizm w wypowiedziach Kubicy, który jeszcze niedawno pytany kiedy zdobędzie punkty, mówił, że być może nie uda się to do końca sezonu. Dziś, cytowany przez Cezarego Gutowskiego mówi: “Jeśli rozwiążemy nasze problemy, to nie widzę powodu, dla którego nie mielibyśmy walczyć o punkty. Jestem przekonany, że gdy tylko uda nam się uporać z charakterystyką naszego samochodu i zrozumieć, co się dzieje z naszym pakietem, będziemy wyżej.”
Pełne wypowiedzi Roberta znajdziecie w poście poniżej.
Analiza wyścigu
Kolejność startowa
Best lapy
Robert uzyskał dziś 5. czas całego wyścigu, 0,741 za Schererem. Wszyscy jechali na tę samą strategię, dlatego jest to wynik godny docenienia.
Wszystkie okrążenia
Porównajmy czasy Kubicy do wyników zwycięzcy wyścigu – Robina Frijnsa oraz Phillipa Enga, z którym Polak stoczył ciekawy pojedynek.
Sektory
Wreszcie nie musimy szukać Roberta Kubicy na dole czasów sektorów. W pierwszym Polak miał 7. wynik, tracąc do najszybszego prawie 0,4 sekundy. W drugim miał 6. czas, tracąc ćwierć sekundy. W trzecim natomiast był to trzeci wynik, zaledwie 0,2 sekundy za Schererem.
Najlepszy teoretyczny czas Kubicy był zatem 143 tysięczne lepszy od rzeczywistego najlepszego okrążenia i był to piąty wynik w stawce.
Prędkości
Nadal słabo było jeżeli chodzi o prędkości maksymalne. Tylko Glock miał niższą od Kubicy, a Polak tracił 6 km/h do najszybszego Ferdinanda Habsburga.
Zmiany pozycji
Pit-stopy
Oczywiście dzisiejszy pit-stop Kubicy był najgorszym w całej stawce. Do najszybszego Polak stracił 8,8 sekundy.
Klasyfikacja kierowców
Dzisiejszy wynik sprawia, że Kubica opuszcza ostatnie miejsce w klasyfikacji generalnej na rzecz Fabio Scherera, który pozostaje jedynym kierowcą bez zdobyczy punktowej w tym sezonie.
Klasyfikacja zespołów
W tej klasyfikacji wreszcie mamy ORLEN Team ART. Trzy ekipy Audi na czele.
Klasyfikacja producentów
BMW miało dziś najgorszy wynik punktowy w całym sezonie – zaledwie 15.
Vlog po sobocie