KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
hamilton stenogram

„Chcą mnie spowolnić, ale OK, przyjmę to” – jedziemy GP Rosji z Lewisem Hamiltonem



Od bardzo dawna nie mówiło się tyle o Lewisie Hamiltonie i jego wypowiedziach radiowych podczas wyścigu. Jak przebiegała jego komunikacja z inżynierem podczas GP Rosji.

Wygląda na to, że przed startem był w Mercedesie jakiś niepokój związany z temperaturą silnika w aucie Lewisa Hamiltona. Dopytywał on czy może jechał za szybko na okrążeniu dojazdowym. Peter Bonnington odpowiedział: „Wszystko OK z silnikiem.

Następnie inżynier szczegółowe odlicza sekundy do startu okrążenia rozgrzewkowego. Hamilton dostaje informację, że ostatni samochód podjechał na swoje pole startowe.



Lewisowi udaje się obronić swoje miejsce po starcie, w drugiej połowie okrążenia „Bono” zgłasza: „Były dwa incydenty, są 2 żółte flagi”. Po chwili mówi: „Samochód bezpieczeństwa, trzymaj deltę, zostajemy na torze. Musisz uważać na fragmenty bolidów”.

Hamilton pyta, czy z kierowcami z incydentów wszystko OK i dostaje potwierdzenie.

„Gdzie są jeszcze kawałki aut? Jechałem najwolniej jak mogłem, ale mogłem po czymś przejechać” – mówi Anglik. Inżynier odpowiada mu, że sprawdzają ciśnienia.

Hamilton podczas neutralizacji jest proszony o zadbanie o temperaturę hamulców. Kierowca odpowiada, że już zaczyna odczuwać wibracje z opon.

„Force India nadal jest w barierze” – mówi Lewis, a po chwili pyta, czy samochód bezpieczeństwa jedzie najszybciej jak może. Inżynier odpowiada, że przekaże tę uwagę dyrekcji wyścigu.

Przed wznowieniem inżynier prosi Hamiltona by sprawdził ustawienia i kontrolował tempo. Lewis dostaje bardzo dokładne informacje o położeniu samochodu bezpieczeństwa. Jest też chwalony za tempo.

Po kilku minutach Hamilton jest informowany o karze dla siebie: „Lewis, masz karę 10 sekund za naruszenia na starcie” – mówi Bonnington. „Co się stało?” – spokojnym głosem pyta Lewis, ale gdy przez kilkanaście okrążeń nie ma odpowiedzi dopytuje głośniej – „Co się stało?” „Chodzi o starty przed dojazdem na start – po 5 sekund za każdy. Poza pozycją”. „To brednie chłopie” – mówi cicho Hamilton. Inżynier prosi go o zmianę ustawień, ale Hamilton nie odpuszcza: „Gdzie to jest w rulebooku?” – dopytuje Hamilton. „Pogadamy o tym później Lewis” – odpowiada inżynier.

„Chcą mnie spowolnić, ale ok, przyjmę to” – kontynuuje Lewis. „Dobrze zarządzasz oponami Lewis, ostatni sektor był bardzo dobry” – odpowiada inżynier po czym wraca do standardowego podawania różnic w tempie i do innych kierowców oraz propozycji ustawień.

„Lewis, będziemy musieli podnieść tempo” – mówi po kilku okrążeniach Bonnington i daje sugestię zmiany ustawień. Po chwili dodaje: „Lewis, daj wszystko co masz.”

„Nie ściągajcie mnie wcześnie, nie ściągajcie” – odpowiada Lewis, przeczuwając, że zespół chce go ściągnąć do boksów. Bonnington prosi w odpowiedzi o utrzymanie tego tempa, podając mu czasy innych kierowców.

Pytant o balans bolidu, Hamilton mówi: Ogólnie ok, ale trochę nadsterowny”. Okrążenie później inżynier mówi: „Box box Lewis”. „Ale opony są jeszcze dobre!” – mówi Anglik. „OK Lewis, box box”.

Bono informuje Lewisa, że odbędzie podczas wizyty w boksach karę i prosi go by zwracał uwagę na tablicę. „Czy to stop and go?” – pyta Lewis zdziwiony „Nie, ale musimy odbyć ją podczas pit-stopu” – odpowiada inżynier. „To niedorzeczne” – komentuje Hamilton.

Bonnington po wyjedzie informuje Lewisa o sytuacji na torze, a Hamilton dopytuje się czemu musieli teraz odbyć karę a nie została ona dodana do czasu wyścigu. Bono wyjaśnia, że takie są przepisy i prosi kierowcę o skupienie.



„Który teraz jestem?” – dopytuje Lewis. Gdy dostanie informację, że 11, pyta czy inni się już zatrzymywali. „Dopiero teraz zaczynają, nadal jesteśmy w pozycji na podium” – mówi inżynier.

Lewis Hamilton walczy z wyjeżdżającym z boksów Oconem i dostaje polecenie użycia przycisku overtake, ale z łatwością znajduje się przed kierowcą Renault. Dostaje wówczas informację, że wszyscy kierowcy przed nim będą jeszcze zjeżdżać do boksów.

„Myślę, że ściągnęliście mnie za wcześnie” – mówi Hamilton. W odpowiedzi dostaje informację o tempie innych. Po informacji, że traci w zakręcie 3 i to wynika z zarządzania, Hamilton odpowiada: „Zatrzymaliście mnie za wcześnie to muszę zarządzać”.

Po kolejnych informacjach o tempie rywali, Hamilton mówi: „Nie chcę już informacji Bono, nie robi to żadnej różnicy”. „OK, wyciszę komentarze” – odpowiada inżynier.

Bono ucicha, ale tylko na 2 okrążenia. Potem wraca z podawaniem informacji, ale Lewis ponownie ich sobie nie życzy.

Ponownie po 2 okrążeniach ciszy, Bono wraca z informacją, jakim tempem jedzie Sergio Perez, a po kolejnym okrążeniu pada informacja o tym, że Valtteri zjechał do boksów. „Kvyat przed tobą musi jeszcze zjechać” – mówi inżynier.

Na kolejnych okrążeniach Lewis jest proszony o zmiany ustawień. „Masz teraz 5 sekund zapasu nad verstappenem przy wyjeździe samochodu bezpieczeństwa” – mówi inżynier, a 3 okrążenia później znów poda informacje o tempie rywali oraz że obecnie margines wynosi 3 sekundy.

Na 15 okrążeń przed końcem Bono znów daje Lewisowi informacje o tempie Maxa, a później znów padają prośby o zmiany ustawień. Gdy Verstappen wpadnie w dublowanych, Lewis dostanie o tym informację. Chwile później wprowadzona zostaje wirtualna neutralizacja.

„Dlaczego jest VSC?” – pyta Lewis. „Ktoś porozrzucał znaczniki, trzeba je poskładać” – odpowiada inżynier. Lewis pyta o zmiany ustawienia skrzyni biegów na jednym z następnych okrążeń. „Jesteśmy zadowoleni z tego co robisz i tego jak jest” – mówi Bonnington.

blank

Lewis później znów dostaje informacje o tempie Verstappena. Na 5 okrążeń do mety pyta jakie jest najszybsze okrążenie wyścigu. Dostaje informację, ale nie odpowiada na nią. Podejmuje próbę zdobycia dodatkowego punktu, wykręca rekord w 1. sektorze, ale potem przeszkadzają mu dublowani.

„Teraz Valtteri ma najlepszy czas – 1:37.0” – mówi Bonnington na 1 okrążenie przed końcem.

Po przejechaniu linii mety, Lewis dostaje informację o tym, że to koniec wyścigu i że jest trzeci. Kierowca nie odpowiada w żaden sposób na te komunikaty i aż do opuszczenia bolidu milczy.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Monako

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 24 maja
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 25 maja
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 26 maja
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi