W głosowaniu po wczorajszym wyścigu wskazaliście, że chcecie blogowy „stenogram” z wczorajszego wyścigu Maxa Verstappena. Jak jechał zwycięzca rywalizacji na Silverstone? Jak rozegrał Mercedesy? Przeczytajcie i zobaczcie!
Przed startem Max toczy luźną dyskusję z inżynierem. Niestety nagranie włącza się w jej środku, ale Max znów żartuje o nawodnieniu. Widać dobry humor u kierowcy Red Bulla.
Na 30 sekund przed startem Max dostaje o tym informacje. Światła startowe we wczorajszym wyścigu zgasły bardzo szybko, ale Max zareagował dobrze i bardzo szybko znalazł się przed Nico Hulkenbergiem. W pierwszych zakrętach jechał jednak zachowawczo, nie chcąc zderzyć się z żadnym z rywali. W środku okrążenia zaliczył uślizg przez co mocno odjechały mu Mercedesy. Zaraz potem dostał jednak informację, że Hulkenberg jest już 0,9 sekundy za nim.
Max nie otrzymał żadnego polecenia zmiany ustawień po pierwszym kółku – sam zmienił je na pokrętle. Po kolejnym kółku dostał aktualizację przewagi nad Hulkenbergiem – 1,1 sekundy. Kolejne dwie informacje dotyczą ponownie straty Hulkenberga, Max dostaje też komunikat, że system DRS jest dostępny.
„Przewaga nad Hulkenbergiem to 2,6, różnica z przodu zaczyna się stabilizować” – jest informowany Max. Po dwóch kolejnych okrążeniach prosi inżyniera o podawanie różnicy do Mercedesów i tempa. Jego prośba od razu zostaje spełniona.
Pierwsze polecenie zmiany ustawień następuje na 8. okrążeniu – „Engine 7, pos. 7 kiedy będziesz mógł”. Wówczas inżynier pierwszy raz przypomina Verstappenowi o dbanie o opony za Mercedesami.
„Temperatury lewych opon są stabilne. Push toggle w zakręcie 16. Jesteśmy zadowoleni z tempa i różnicy do Mercedesów” – mówi inżynier. Po chwili dodaje, że obecnie twarde opony są najlepszą mieszanką.
Max dostaje też informację, w których zakrętach Hamilton oszczędza obecnie swoje opony. „Kiedy będziesz mógł, Engine 14, pozycja 4. Nie jest to pilne”.
Wówczas pada słynny już cytat Maxa. Gdy inżynier mówi mu: „Wydaje nam się, że jesteś trochę za blisko Hamiltona w tej fazie wyścigu jeżeli chodzi o opony”, Max odpowiada: „Chłopie, to jest jedyna szansa by pocisnąć Mercedesy. Nie zamierzam tu siedzieć jak babcia”.
Po chwili jednak Max dodaje: „Dbam o nie, nie martwcie się”. Inżynier odpowiada sugestią „strat 9, pozycja 2. Nic pilnego.”
„Ile okrążeń przejechaliśmy?” – pyta Max. „11. Hamilton narzeka na tylną lewą oponę” – odpowiada inżynier. „Hamilton mówi, że jego tylne są skończone” – dodaje po chwili inżynier.
„Ah, ku*wa, trochę nadsterowności” – mówi Max po małym błędzie na 12. okrążeniu. „Mode 7” – słyszy niebawem potem Max. Kółko później następuje zmiana na Mode 8. „Hamilton zjedzie na tym okrążeniu” – dostaje informację Max.
„Mogę nawet podjechać bliżej w szybkich zakrętach” – zgłasza Max, ale inżynier hamuje go: „Nie mamy wielu overtake w tym momencie Max”.
„Display 6, pozycja 2. Zrobiłeś swój najlepszy czas w 3. sektorze teraz” – mówi inżynier.
„Opony są w dobrym stanie, minimalnie puszcza przednia, ale jest OK” – zgłasza Max. „Widzimy, robisz świetną pracę. Zarządzanie oponami w 1, 9 i 11 jest znakomite” – odpowiada inżynier. Max dopytuje też o swoję przewagę nad kierowcami z tyłu.
Po kilku okrążeniach Verstappen pyta, czy może wrócić do Mode 7. Verstappen ponownie dopytuje o to, które jest okrążenie. „Czy mam cisnąć?” – pyta Holender, ale dostaje polecenie przejścia na Mode 10. Pytany, czy chce zmiany ustawień przedniego skrzydła, odpowiada, że obecne ustawienia „są perfekcyjne”.
„Chcemy trochę wydłużyć ten stint Max więc prosimy o zarządzanie oponami w prawych zakrętach. Tempo jest bardzo dobre, ale teraz go nie potrzebujemy” – mówi inżynier, informując o czasach Bottasa i Hamiltona, którzy dodatkowo mają zmagać się z blisteringiem.
„Właśnie wzięliśmy Bottasa o 0,3 sekundy w 1. sektorze” – mówi inżynier. „Właśnie tak lubię” – odpowiada Max. „Chłopaki, opony są dobre, naprawdę dobre” – dodaje Max.
„Max, naciśnij overtake teraz na wyjściu na prostą. To jest 24 okrążenie” – prosi kierowcę inżynier.
„Zaczynam tracić balans, pojawiają się wibracje, ale jeszcze kilka kółek wytrzymam” – zgłasza Max. Inżynier odpowiada, że są bliscy pit-stopu. Okrążenie później inżynier prosi Maxa by zaczął cisnąć. Zaczynają się dublowania. A inżynier mówi, że są sekundę od tego, by wyjechać przed Bottasem po pit-stopie.
„Oj będę cisnął” – odpowiada Max. Holender zjeżdża do boksów i zostaje polecenie zmiany ustawień kierownicy.
Po wyjeździe, Max trafia tuż za Bottasa, ale po dwóch zakrętach jest już przed nim. Jeszcze przed końcem kółka inżynier mówi: „Mode 8, masz już 1,4 sekundy przewagi więc możesz przejść na oszczędzanie opon”. Kierowca Red Bulla dostaje też sporo poleceń dokonania zmian na kierownicy.
„Jako że nasza przewaga rośnie, możemy oszczędzać opony w zakrętach 1, 9 i 11. Kilku kierowców miało problemy na tej mieszance na początku wyścigu” – mówi inżynier. Po chwili jednak poprawia się: „Korekta Max, masz cisnąć, ciśnij”. Gdy Max pyta jak bardzo, inżynier dopowiada: „Daj wszystko co masz, zapomnij o oszczędzaniu opon, zwiększ przewagę nad Bottasem. Engine 14, pozycja 6 kiedy będziesz mógł”.
Po zaledwie kilku okrążeniach Verstappen jest ściągany do boksów. Pit-stop ponownie nie jest idealny, ale zostaje przed Bottasem. Inżynier przypomina mu procedury.
„Jedziemy na tych oponach już do końca” – mówi inżynier. Gdy Max pyta o tryb na jakim ma jechać, otrzymuje informację: „Mode 10, tylko bądź delikatny. Masz zwiększyć przewagę przed pit-stopem Hamiltona”.
Max dopytuje o tempo Hamiltona i Bottasa. W tym momencie rozgrywa się strategiczna rozgrywka. Holender prosi o informacje po każdym z sektorów o swoim tempie w porównaniu z rywalami.
„Brakuje nam 3 sekund do bezpiecznego okna samochodu bezpieczeństwa. To nasze jedyne zmartwienie teraz jeśli miałby darmowy pit-stop. Jakby dało radę zniwelować to, ale bez nadwyrężania opon, szczególnie w pierwszym zakręcie, bylibyśmy bardzo zadowoleni. Mamy tempo by zareagować, ale potrzebujemy jeszcze opon” – mówi kilka okrążeń później inżynier.
Max jest często informowany o tempie rywali oraz o tym, ile okrążeń zostało do końca. Gdy Hamilton zjeżdża do boksów, Red Bull zgłasza Verstappenowi ten fakt i kierowca jest proszony o powrót do oszczędzenia opon.
„Hamilton na ostatnim okrążeniu był 1,7 sekundy szybszy, możemy zacząć cisnąć Max. Zostało 9 okrążeń” – mówi inżynier, proszą jednak o odpuszczanie gazu w pierwszym zakręcie. „Je*ać to, zamierzam teraz cisnąć” – odpowiada kierowca. „Dawaj” – słyszy w odpowiedzi.
Max narzekał na miejsce, w którym przepuścił go Raikkonen, ale został uspokojony, że jeszcze tylko jedna niebieska flaga czeka go przed końcem wyścigu. Dostał też polecenie zmiany „Engine 7, pozycja 8”.
„Zostały 3 okrążenia do końca, przewaga wynosi 8 sekund, dowieź to tylko do domu Max” – mówi inżynier. Max dopytuje, który dublowany kierowca jest przed nim „To Ricciardo, będzie miał niebieskie”.
„Czy jesteście zadowoleni z lewego przodu?” – dopytuje Max i otrzymuje potwierdzenie. Max pyta, czy ma oszczędząć silnik i dostaje odpowiedź, że może jechać nawet sekundę wolniej na kółku.
„Czy piliście odpowiednio dużo podczas wyścigu? Nie zapomnijcie się też odkazić” – żartuje na 2 okrążenia przed końcem Verstappen.
Verstappen na última volta da corrida passando pra lembrar via rádio a importância da hidratação e de lavar bem as mãos mskxkcisnxkdkf. Quem não gosta desse homem boa gente não é pic.twitter.com/DDwCj0CErD
— Mister M (@micaelge12) August 9, 2020
Na ostatnim kółku Max dostaje jeszcze jedną informację o przewadze nad innymi kierowcami.
„Brawo chłopie, dostarczyłeś to. Brawo. Byłeś po prostu najszybszy” – powiedział inżynier po zakończeniu wyścigu.
„Ale cudowny dzień, brawa dla was, dla fabryki. Trzeba cisnąć. Brawa dla Hondy. Będziemy to świętować. Wszystko było perfekcyjnie. Brawo” – powiedział Max.
A first win of 2020 for @Max33Verstappen ! ?#F170 ?? #F1 pic.twitter.com/PvFu3f4T5z
— Formula 1 (@F1) August 9, 2020
„Max, sterylnie to przeprowadziłeś, brawo” – odezwał się w radiu Christian Horner.
„1:30 na 25. kółku przed zjazdem. Znakomicie” – dodał inżynier.
„Nieźle startując na twardych, co” – zakończył Verstappen. Inżynier przypomniał mu jeszcze o zebraniu gumy z toru.