O 4% wzrosła sprzedaż detaliczna PKN Orlen w 2019 roku. To jeden z ciekawszych punktów raportu finansowego koncernu, który został wczoraj przedstawiony. Mowa w nim również o sponsoringu Alfa Romeo Racing Orlen.
Najważniejsze
W 2019 roku PKN ORLEN osiągnął zysk operacyjny EBITDA LIFO na poziomie 9,4 mld zł oraz zysk netto w wysokości 4,5 mld zł. W ciągu ostatnich czterech lat od 2016 do 2019 r. zysk netto Koncernu wyniósł łącznie ponad 23 mld zł. Wynik EBITDA LIFO w 2019 roku był o 1,1 mld zł wyższy niż rok wcześniej i został wypracowany przy rekordowym przerobie ropy wynoszącym 33,9 mln ton oraz rekordowej sprzedaży na poziomie 43,3 mln ton. Najwyższy w historii Koncernu rezultat EBITDA LIFO, na poziomie ponad 3 mld zł, osiągnął segment detaliczny oraz obszar energetyki, który w minionym roku dostarczył do wyniku 1,6 mld zł.
Loteria pomogła?
W 2019 roku PKN Orlen „wypracował rekordowy wynik EBITDA LIFO ponad 3 mld zł w segmencie detalicznym, przy wzroście łącznych wolumenów sprzedaży o 4% (12M/12M). W 2019 roku dynamicznie rozwijano format gastronomiczny i sklepowy w Polsce, gdzie powstały 164 nowe sklepy convenience pod marką O!SHOP.”
Jest możliwe, że pomogła w tym loteria, prowadzona przez większość roku, a której twarzą był Robert Kubica. Do wygrania w niej były m.in. wyjazdy na wyścigi F1 i spotkania z Robertem Kubicą.
– Dobre wyniki finansowe Koncernu w 2019 roku zostały wypracowane pomimo zdecydowanego pogorszenia warunków makroekonomicznych, na które spółka nie ma wpływu. Zmiany regulacyjne, globalne trendy gospodarcze, sytuacja w światowym handlu, wszystko to sprawia, że działamy w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu. Dlatego właśnie o kondycji finansowej Koncernu myślimy w perspektywie długofalowej, realizując działania, które w przyszłości będą konsekwentnie wzmacniać nasze przewagi. Już dziś inwestujemy w nowoczesną petrochemię, zwiększamy efektywność produkcji, rozwijamy sieć detaliczną w całym regionie. Duży udział w wyniku PKN ORLEN miała energetyka, co pokazuje, że obrany przez nas kierunek budowy silnego koncernu multienergetycznego ma głębokie uzasadnienie. Rok 2020 będzie dla nas niezwykle ważnym okresem, pełnym wyzwań, ale też szans rozwojowych, które chcemy w pełni wykorzystać budując wartość Koncernu z korzyścią dla akcjonariuszy i całej polskiej gospodarki – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
#ORLEN4Q19: w minionym roku nasz segment detaliczny dostarczył do zysku operacyjnego EBITDA LIFO rekordową kwotę ponad 3 mld zł. Umacniamy naszą pozycję rynkową i konsekwentnie zmierzamy do tego, by nasza sieć była kojarzona z najnowocześniejszymi stacjami paliw w całym regionie pic.twitter.com/DGq55aV3cn
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) January 30, 2020
Oprócz tego w 2019 roku PKN ORLEN:
• Osiągnął wzrost przychodów do poziomu 111 mld zł
• Wypracował dobry wynik EBITDA LIFO na poziomie 9,4 mld zł o 1,1 mld zł wyższy niż rok wcześniej
• Wypracował rekordowy wynik EBITDA LIFO 1,6 mld zł w obszarze energetyki
• Osiągnął rekordowy przerób ropy na poziomie 33,9 mln ton oraz najwyższą w historii firmy sprzedaż 43,3 mln ton
• Wypracował wynik netto na poziomie 4,5 mld zł
Kubica pomoże w co-brandingu
W raporcie czytamy, że „w 2019 roku odnotowano wzrost udziałów w rynku niemieckim i czeskim oraz kilkunastoprocentowy wzroście marży pozapaliwowej. W Niemczech liczba punktów star Connect zwiększyła się ponad dwukrotnie. Sieć detaliczna Koncernu pojawiła się na rynku słowackim, na którym na koniec roku 2019 spółka posiadała 10 stacji paliw. Rozpoczęto proces co-brandingu, w ramach którego już niemal na wszystkich stacjach sieci widoczna jest marka ORLEN, Koncern został również sponsorem tytularnym zespołu F1 Alfa Romeo Racing ORLEN.”
Robert ma być zatem marketingowym motorem napędowym co-brandingu Orlenu, na co wskazywał również uwagę prezes Daniel Obajtek.
Na wszystkich rynkach, na których funkcjonuje nasza sieć, skutecznie konkurujemy z największymi europejskimi graczami. Poprzez rozpoczęty w ubiegłym roku proces co-brandingu oraz sponsoring @alfaromeoracing zamierzamy dalej wzmacniać międzynarodową rozpoznawalność marki #ORLEN pic.twitter.com/VPqUwfKSTK
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) January 30, 2020