KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
blank

Normalny wyścig – jedziemy GP Węgier z George Russellem

Biorąc pod uwagę komunikację między kierowcą a inżynierem, to ponownie był bardzo intensywny wyścig dla załogi bolidu z numerem 63. Bo czasem wydaje się, że tworzą oni duet iście rajdowy – kierowca i pilot. I nie ma w tym negatywnej oceny. Zapraszam do przejechania Grand Prix Węgier z George Russellem!

Wyłącznym partnerem blogowych „stenogramów” jest mubi.pl – porównywarka ubezpieczeń OC/AC online!

blank

Tym razem przed startem wyścigu George nie dyskutował wiele o swojej strategii z inżynierem. Oprócz standardowego odliczania czasu nie było wartych uwagi komunikatów.

Reakcja na światła Russella była przeciętna, ale trzeba przyznać, że dobrze odnalazł się w pierwszym zakręcie. Poszedł po nim po zewnęntrznej, ale nie wyjechał z toru i stracił tylko jedno miejsce. W kolejnych zakrętach był w stanie wykorzystywać błędy i szersze wyjazdy innych kierowców, przez co na koniec pierwszego okrążenia był 14. Jak widać po jego komunikatach pod koniec wyścigu sam był pod wrażeniem takiej jazdy.

Russell jest chwalony za pierwsze okrążenie przez inżyniera, dostaje też polecenie „HPP on”.

Na 3. okrążeniu James Urwin informuje Russella, że możliwe jest już użycie systemu DRS. Anglik dostaje też polecenie zmiany trybu pracy silnika na Mode 6.

Podobnie jak Robert Kubica, Russell już na 5. okrążeniu dostaje polecenie dbania o opony poprzez „lift and coast”. Inżynier informuje go, że nawierzchnia toru jest gorąca, co wpływa na temperaturę opon i ich zużywanie.

Russell walczy z innymi rywalami, musi się też bronić. Później hamując, zdarza mu się kilka razy przyblokować koła. Przez radio Urwin mówi: „BMIG 4 by uniknąć blokowania – sugestia”.

Na 7. okrążeniu Russell jest pytany o tempo i balans samochodu. Po dłuższej chwili odpowiada, że przy wysokich prędkościach jest OK, ale ma nieco większe problemy w wolnych zakrętach.

Russell przechodzi w tryb „Go race” na 8. okrążeniu. Również wtedy jest proszony o „Engine Mode 5” oraz dostaje informację, że jadący za nim Danil Kvyat ma system DRS. Chwilę później – bardzo agresywnym ruchem – Rosjanin wyprzedza Anglika. Było blisko kontaktu na końcu prostej startowej.

Dwa okrążenia później inżynier znów ma radę dla Russella: „Sugeruję Torque 2 na wejściach w zakręt”. Następnie Russell jest chwalony za dobre tempo i dostaje informację, że zespół przygląda się planowi B. Russell dopytuje, która to strategia i otrzymuje odpowiedź, że ta z późniejszym zjazdem. Jednocześnie Russell dostaje polecenie przejścia na Mode 6.

Na 11. kółku Urwin mówi, że okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte, a zatem gdyby teraz safety car wyjechał, Russell mógłby zjeżdżać po nowe opony przy założonej strategii. Russell w tym momencie traci miejsce na rzecz Magnussena i skarży się na zachowanie przednich opon. Zaczyna być zdecydowanie najwolniejszym kierowcą na torze. Niedługo po tym zostaje wyprzedzony przez Ricciardo.

Russell nie śmiał podejmować walki z Bottasem i zostawił bardzo dużo miejsca Finowi, który przebijał się przez stawkę po zmianie opon.

Na początku 16. okrążenia inżynier mówi do Russella: „Myślimy o zmianie opon na nowy zestaw. George dopytuje, jakie to opony, ale nie dostaje odpowiedzi. Tuż przed minięciem zjazdu do boksów Russell słyszy w słuchawkach komunikat (prawdopodobnie) „blewie 9, blewie 9, box box box). W ostatniej chwili zjeżdża do boksów. Zapewne chodziło o to, by uniknąć zjechania do boksów razem z Lance Strollem, siedzącym Russellowi na ogonie, ale nie udało się i kierowca Racing Point również zmienił opony na tym kółku.

Tuż przed dojazdem do stanowiska serwisowego Urwin mówi Russellowi, aby wbił jedynkę zanim się zatrzyma. Postój przebiega bezproblemowo i bardzo szybko. Wyjeżdżając z boksów Russell słyszy polecenie „Mode 4”, a po kilku zakrętach pyta, czy nadal ma pozostać w tym trybie, po czym słyszy, że tak – do końca okrążenia.

Rozpoczynając 18. okrążenie, Russell zmienia Mode na 6 – oczywiście po poleceniu inżyniera – ale jest wiele momentów w tym wyścigu, w których sam wykonuje zmiany na kierownicy, szczególnie broniąc się przed innymi. Niedługo po wyjeździe z boksów, Russell słyszy: „OK, rozgrzejmy te opony” i otrzymuje polecenie ustawień Mid Entry na 3 i 3.

Gdy boksy odwiedza Kubica, Russell otrzymuje o tym informację oraz raport, gdzie są inni rywale. Potem jest proszony o przejście na Mode 7.

Russell jest chwalony za tempo, a po kilku okrążeniach otrzymuje informację, że za 7 okrążeń może spodziewać się niebieskich flag i że czas by zmniejszyć stratę do innych. „Na ostatnim kółku byłeś 1,7 sekundy szybszy od Magnussena” – mówi Urwin.

Na następnym okrążeniu Russell pyta: „Czemu mam Pereza z tyłu?” na co słyszy odpowiedź, że to Lance Stroll.

„Musimy dojechać na tych oponach do końca więc spróbuj lift an coast w kolejnych zakrętach” – mówi James Urwin około 25. okrążenia. Russell dopytuje: „Powtórz, mamy dojechać na nich do końca”? Otrzymuje potwierdzenie.

Przez wiele następnych okrążeń, Russell będzie skutecznie bronił się przed Strollem. Inżynier podaje mu stałe aktualizacje dotyczące czasów i tego, czy Kanadyjczyk ma system DRS.

„Jedyne miejsce, w którym Stroll jest szybszy jest to prosta startowa, użyj overtake kiedy będziesz potrzebował. Go attack kiedy będziesz mógł. Wykonujesz dobrą pracę chłopie, dobra robota” – mówi Urwin. Regularnie przypomina również o dublowaniach.

Po kilku kółkach Russell znów jest chwalony i pochwały powtórzą się wiele razy do końca rywalizacji.

Na 30 okrążeń przed końca Russell pyta czy poziom „lift and coast” jest dobry i jak przedstawia się czas ostatniego okrążenia w porównaniu z innymi. Russell jest chwalony za tempo i dobre przepuszczanie dublujących, otrzymuje też kolejne sugestie ustawień.

Na 38. okrążeniu inżynier pyta: „Co sądzisz o balansie i oponach?” „Szczerze mówiąc jest OK. Trochę podsterowności teraz, ale chronię tylne opony” – mówi George. Dostaje polecenie przekręcenia pokrętła Multi Function B na 6 i na pozycję 1.

„Przez kolejne kilkanaście okrążeń słychać komunikaty o stracie Strolla oraz czasach. Są również wskazówki dotyczące dbania o temperatury poszczególnych opon. Gdy na 50. okrążeniu do boksów po nowe opony zjeżdża Stroll, Russell słyszy:

„Stroll był niezadowolony, że nie może cię wyprzedzić, dlatego zjechał”.

Dwa okrążenia później Urwin wydaje niezrozumiały dla mnie komunikat „LTCS”. Później mówi, że George powinien popracować nad temperaturami przednich opon wobec przegrzewania się tylnych. Na 11 okrążeń do końca Russell słyszy, że temperatury są bardzo dobre.

8 okrążeń przed końcem wyścigu, Lance Stroll dojeżdża do Russella na 1 sekundę. Anglik jest informowany, że opony są w dobrym stanie. Pyta również, ile jeszcze „overtaków” ma Stroll. Chodzi zapewne o możliwości użycia przez Kanadyjczyka dodatkowej mocy do wyprzedzenia go. Odpowiedź brzmi „5 na 7 okrążeń”.

Trzy okrążenia później Russell pyta o temperaturę opon. Uzyskuje informację, że jest dobra, proszony jest również o włącznie Mode 5. Na ostatnich kółkach Russell jest już bezpieczniejszy i nie musi się obawiać o Strolla. Na ostatnim kółku jest proszony o „HPP off”.

Po minięciu linii mety, Russell dostaje gratulacje od inżyniera: „Brawo chłopie, dobrze przejechane, udana obrona”.

„Dzięki chłopaki, dałem wszystko z siebie. W pierwszej fazie wyścigu opony się przegrzewały, było zdradliwie, samochód ślizgał się po całym torze, druga połowa była całkiem solidna – mówi Russell i pyta o różnice z przed nim i za nim. Dopytywał również, na którym miejscu był po 1. okrążeniu.

blank

Onboard Russella oglądałem tuż po Kubicy i było widać znów bardzo dużą różnicę pomiędzy jego przejazdem i komunikacją, a Roberta Kubicy. Russell otrzymuje ogromną porcję informacji od swojego inżyniera, sam również częściej pyta – choćby o temperaturę opon. Są mu sugerowane ustawienia, częściej ma przypominane o zarządzaniu oponami, zmianie ustawień itd. To wygląda jak prawdziwy wyścig, a nie tylko jazda do mety. Wciąż zagadką pozostaje, dlaczego tak dokładnych informacji i takiej ich ilości nie dostaje Robert Kubica. Oczywiście nie można wykluczyć, że sam nie chce tak wielu.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Emilii - Romanii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 17 maja
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 18 maja
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 19 maja
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi