KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogram FWS

blank

Wyniki:

blank

Lusterko na wakacjach – jedziemy GP Węgier z Robertem Kubicą

Dla Roberta Kubicy rywalizacja na Hungaroring była dość standardową jak na ten sezon. Szybko jego wyścig stał się samotną misją zarządzania oponami i niebieskimi flagami. Była jednak szansa by wynik na mecie był lepszy, ale były też spore przeszkody w jeździe i irytacja Kubicy. Zapraszam do przeczytania relacji z komunikacji radiowej Roberta podczas Grand Prix Węgier!

Wyłącznym partnerem blogowych „stenogramów” jest mubi.pl – porównywarka ubezpieczeń OC/AC online!

blank

Przed startem wyścigu, Robert Kubica jest informowany o oponach, jaki mają jego najbliżsi rywale. Daniel Ricciardo zdecydował się na start na twardych oponach, pozostali jechali na pośredniej oponie, tak jak Kubica.

Robert Kubica rusza spod świateł dobrze, jest blisko innych w pierwszym zakręcie. Tradycyjnie nie podejmuje ryzyka, ale dochodzi do bardzo bliskiego starcia z Giovinazzim. Jak określił potem w wywiadzie dla Eleven Sports Robert Kubica: „George wracał z zewnętrznej, Giovinazzi przyhamował, a ja już miałem gaz otwarty, ale na szczęście tylko go pocałowałem i nie uszkodziłem skrzydła”.

Już po kilku zakrętach Kubica krzyczy przez radio: „Sprawdźcie zdjęcia, mam uszkodzenia nosa” – mówi Kubica. Polak prosi zespół o sprawdzenie, ale na dwóch kolejnych kółkach ekipa potwierdza, że nie ma uszkodzeń w jego samochodzie oraz że również dane wskazują „normalne” zachowanie samochodu Williamsa.

Kontakt był solidny i Kubica miał prawo sądzić, że są jakieś uszkodzenia.

 

Dopiero pod koniec 2. okrążenia Robert Kubica dostaje polecenie przejścia na Engine Mode 6. Później na tym okrążeniu jest też informowany o możliwości użycia systemu DRS oraz proszony o zmianę ustawień silnika elektrycznego na pozycję 2.

Na początku 5. okrążenia, Robert Kubica jest informowany, że z pozycji boksów wygląda na to, że samochód nie jest uszkodzony.

Pod koniec 5. okrążenia, bardzo wcześnie, Kubica jest proszony o „Lift and coast”, a zatem o wcześniejsze odpuszczanie gazu przed zakrętami i jechanie bezwładne przez chwilę. Ma to oszczędzić opony, hamulce i paliwo. W tym przypadku Paul Williams informuje, że chodzi o oszczędzanie opon. Dostaje również polecenie zmiany na Engine Mode 7.

Kilka okrążeń później Paul Williams mówi Robertowi, że robi dobrą robotę z „lift and coast” i aby próbował utrzymać obecny styl jazdy. Kółko później Kubica jest proszony o feedback dotyczący opon. „Pod kontrolą. Trochę się z nimi zmagam, szczególnie z tylnymi”. Kubicy jest proponowane przejście na plan B – Polak się zgadza.

Na 12. okrążeniu Polak jest proszony o zarządzanie oponami. Odpowiada, że w bolidzie jest dużo wibracji. Zapewne one przyczyniają się do poluzowania lusterka w bolidzie Kubicy już na pierwszych okrążeniach. Ostatecznie odpada ono na prostej startowej na 16. kółku.

Na 17. okrążeniu Robert jest informowany o pierwszych zjazdach innych kierowców do boksów oraz dostaje informację, że będą realizować plan B. Okrążenie później Robert zjeżdża do boksów. Pit-stop jest bezproblemowy i dość szybki. Gdy Kubica opuszcza stanowisko, dostaje informację, że na wyjeździe będzie miał innego kierowcę obok siebie. Odpowiada: „Musisz mi podawać bardzo precyzyjnie pozycję, bo nie mam lusterka”.

Kubica stracił sporo na późniejszym zjeździe do boksów. Przed nim miał około 8 sekund straty do Russella, a po nim około 14. Prosi o podanie, jaki jest plan: „Plan B” – słyszy w słuchawkach.

Po 9 okrążeniach przerwy, Kubica jest informowany, że nadal jadą w ramach planu B i przypomina się mu o zarządzaniu oponami – szczególnie lewym tyłem.

Na 30. kółku zaczynają się dublowania na torze. Poprzednie miały miejsce podczas postoju Kubicy w boksach. Dla ostatecznego czasu wyścigu Polaka będą miały one duże znaczenie.

Po kolejnych okrążeniach przerwy, Polak znów jest chwalony za zarządzanie oponami. Na 44. kółku Kubica jest proszony o feedback. „Wszystko pod kontrolą, ale nie mogę cisnąć. To jest maksimum” – odpowiada. Robert pytany, czy chce zjechać by uniknąć niebieskich flag, bo zbliża się do niego 7 szybszych kierowców. „Trudno mi oceniać. Nie wiem jak to wygląda z waszej strony” – odpowiada. Wówczas Paul Williams mówi: „OK, to zostaniemy tym razem”. W tym momencie wyścigu, biorąc pod uwagę dane, jakimi mógł dysponować Williams, wydawało się to być może rzeczywiście najlepszą strategią. Pytanie jednak, czemu Williams znów – będąc na końcu – nie zróżnicował strategii swoich kierowców.

Następuje seria dublowań Roberta Kubicy, która sprawia, że jego strata się powiększa. Gdy z boksów na miękkiej mieszance wyjeżdża Stroll, znajduje się 2 sekundy za Kubicą. Polak dostaje o tym informację, a Paul Williams mówi mu, że może użyć trybu overtake do obrony. Później inżynier wyścigowy mówi mu również o możliwości trybu Go defend. Mający wolniejsze o 1,3 sekundy opony twarde – a do tego liczące sobie już 40 okrążeń – Kubica nie ma szans ze Strollem i niedługo później dzięki systemowi DRS Kanadyjczyk mija Polaka.

Po przyjęciu kolejnych niebieskich flag, na 57. okrążeniu Robert dostaje polecenie zmiany na pokrętle Multi Function B – „AGM pozycja 1”.

Cztery okrążenia później pada chyba najciekawszy komunikat podczas wyścigu Kubicy. Polak pyta z przekąsem: „Czy chłopaki od tablicy na pitwall są już na wakacjach?” Sugeruje to, że Robert nie miał – wbrew ustaleniom – pokazywanych w tej fazie wyścigu komunikatów za pomocą tablicy. Co prawda wielu kierowców rezygnuje już z tej formy komunikacji, jednak najwyraźniej Robert taką sobie życzył i powinno to być respektowane. Williams odpowiada: „Sprawdzę to”.

blank

Na 63. okrążeniu Robert przyznaje, że chyba lepiej było ominąć te niebieskie flagi i zjechać do boksów. Rzeczywiście, Robert podczas serii dublowań stracił kilkanaście sekund, a zatem przy ewentualnym zjeździe do boksów miałby zaledwie kilka sekund straty więcej, a na bardziej miękkich oponach byłby w stanie znacznie zmniejszyć stratę do poprzedzających.

Chwilę później Robert jest dublowany przez walczących o pierwsze miejsce Verstappena i Hamiltona. Trzeba zauważyć, że na poprzednich dublowaniach Kubica starał się tracić jak najmniej, ale gdy dojechali do niego liderzy, od razu usunął się z drogi i stracił bardzo dużo by tylko nie przeszkodzić tym, którzy mają narzędzia zdolne do wygrywania wyścigów.

Na 2 okrążenia przed końcem dostaje polecenie zmiany ustawień na Engine Mode 4. Po minięciu linii mety przypominane jest mu przestawienie ustawień silnika elektrycznego na ERS 14. Kubica odpowiada: „Wiem, wiem”, po czym dostaje informację o kolejności na mecie.

To był zatem dość standardowy wyścig Roberta Kubicy, w którym dało się jednak wyczuć jego nastrój spowodowany obecną sytuacją.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 22 marca
godz. 02:30 FP1
godz. 06:00 FP2

Sobota, 23 marca
godz. 02:30 FP3
godz. 06:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 24 marca
godz. 05:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi