KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
Motor Racing - Formula One World Championship - Azerbaijan Grand Prix - Race Day - Baku, Azerbaijan

Wszystkie czasy Kubicy, statystyki prędkości, opon, stintów i stylu jazdy

Grand Prix Azerbejdżanu 2019 pod wieloma względami było nietypowe. Dość osobliwe były również dane dotyczące tempa i prędkości kierowców Williamsa. Zapraszam na liczbowe podsumowanie wydarzeń w Baku.

Najszybsze kółka

 

Grand Prix Azerbejdżanu było jednym z tych wyścigów, w których kierowca specjalnie zjechał po nowe opony by zdobyć dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie wyścigu. Był nim Charles Leclerc, którego czas siłą rzeczy znacznie odstaje od pozostałych wyników. Kierowca Ferrari uzyskał 1:43.009. Ponad sekundę gorszy czas miał Valtteri Bottas.

Kierowcy Williamsa również mieli w końcówce, przy dość lekkim bolidzie, miękkie opony, dlatego ich czasy nie wyglądają tak źle na tle stawki. Russell wykręcił czas 1:47.251 na 42. kółku, a Robert Kubica 1:47.709 na 45. okrążeniu.

Najszybsze czasy wyścigu Grand Prix Azerbejdżanu 2019

Sektory

 

Co ciekawe, Charles Leclerc, wykręcając swoje rekordowe okrążenie wyścigu, nie był najszybszy w ostatnim sektorze. Tam najlepszy czas uzyskał Lewis Hamilton, prawdopodobnie holując się w strudze powietrza za innym kierowcą. Idealny czas wyścigu byłby zatem o 123 tysięczne lepszy od wyniku uzyskanego przez Monakijczyka.

Biorąc pod uwagę kierowców Williamsa, którzy mieli dość podobną strategię, to Robert Kubica tracił do George Russella głównie w pierwszym, ciasnym sektorze. Różnica ta jest dość spora i wynosi tam 357 tysięcznych. Co ciekawe, w drugim sektorze kierowcy ci pojechali idealnie równo – 43.276. Trzeci sektor, to dość znaczna przewaga Kubicy – 155 tysięcznych.

Idealne kółko Russella, złożone z najszybszych czasów okrążeń to zatem 1:47.059, a Kubicy 1:47.061.

Najlepsze czasy sektorów Grand Prix Azerbejdżanu 2019

Prędkości

 

To bardzo intrygujące zestawienie, mogące świadczyć o tym, że dokonano sporych zmian ustawień w bolidzie Roberta Kubicy między sobotą i niedzielą. W sobotę maksymalna prędkość Roberta Kubicy wynosiła 330,6 km/h, a w punkcie pomiaru prędkości 303,8 km/h. Robert był również bardzo wolny w pierwszym sektorze – 205,4 km/h (15,1 km/h mniej niż przedostatni i aż 35,7 km/h wolniejszy od najszybszego). W ostatnim sektorze Polak odstawał o 7 km/h od George Russella.

Poniżej prędkości maksymalne z kwalifikacji:

Prędkości maksymalne kwalifikacje Grand Prix Azerbejdżanu 2019

W wyścigu natomiast Robert był o 15,1 km/h szybszy w punkcie pomiaru prędkości. Na końcu prostej startowej bolid Polaka notował aż 345,9 km, a zatem 15,3 km/h lepiej niż w czasówce. Podobną prędkość natomiast Robert uzyskiwał w 2. i 3. sektorze. Poniżej zestawienie prędkości z wyścigu:

Prędkości maksymalne Grand Prix Azerbejdżanu 2019

Pit-stopy

 

Tym razem obaj kierowcy Williamsa wykonali po dwa pit-stopy. Najszybszy był ten George Russella – 2,39 sekundy. W przypadku postojów Roberta Kubicy, to były one niemal identyczne – 2,62 i 2,65 sekundy. Drugi postój Russella był minimalnie wolniejszy – 2,79. Łącznie jednak wszystkie cztery pit-stopy Williamsa znalazły się w 10-tce najszybszych zmian opon w Grand Prix Azerbejdżanu. Łącznie mieliśmy 25 zmian opon.

pit-stopy Grand Prix Azerbejdzanu 2019

Strategie opon

 

Co ciekawe, żaden z kierowców nie zdecydował się na użycie w wyścigu twardych opon, które w teorii były o 2,3 sekundy wolniejsze od miękkich i o 0,9 sekundy wolniejsze od pośrednich. Wynika to zapewne z dużej wytrzymałości opon pośrednich, na których niektórzy kierowcy pokonali nawet 44 okrążenia (Kimi Raikkonen).

blank

Dominowała strategia jednego postoju. Najwięcej kółek na oponach miękkich przejechał Nico Hulkenberg – 16.

blank

Wszystkie kółka Kubicy i Russella

 

W Baku porównywanie czasów okrążeń kierowców Williamsa, mimo dość podobnej strategii, jest trudne. Wiele zależało bowiem od tego, czy na prostej kierowca miał DRS oraz czy jechał w strumieniu powietrza za innym kierowcą. Mimo to ponownie daje się zauważyć jedną, charakterystyczną rzecz – na początku stintu George Russell dysponuje lepszym tempem, ale im dłużej trwa stint, tym różnica mniejsza, a później zaczyna się przewaga Roberta Kubicy.

Tym razem do 14 kółka, na którym Robert Kubica musiał zjechać do boksów na karę, szybszy był Russell. Potem zaczyna się duża przewaga Roberta Kubicy. A trzeba zauważyć, że przejazd przez boksy mocno schładza opony. Po wyjeździe, Kubica jeździł minimum 0,6 sekundy szybciej. Na karze Robert stracił blisko 15 sekund.

I teraz dochodzi do kolejnej dość niezrozumiałej dla mnie sytuacji. Robert Kubica, będący na trzech ostatnich okrążeniach szybszy od George Russella o ponad pół sekundy, zostaje ściągnięty wcześniej do boksów niż Anglik. Tuż przed zjazdem Robert został zapytany o opony i powiedział, że prawy tył się przegrzewa. Być może chodziło o uniknięcie strat związanych z dublowaniem, choć patrząc na tempo po wyjeździe, nie wyszło to na dobre.

Po wyjeździe, na zimnych oponach, Robert ma większe problemy i traci na okrążeniu wjazdowym i wyjazdowym aż 5 sekund do Russella.

Na świeżym komplecie opon Russell znów jest szybszy o około pół sekundy. Następnie wchodzą w grę dublowania, które akurat w Baku bardzo zaburzają nam ogląd sytuacji.

Potem następuje okres neutralizacji. I mimo, że był czas na zrobienie podwójnego pit-stopu, a kierowcy byli w odpowiednich pozycjach na torze by to wykonać, Williams ściąga tylko Russella, a nie mającego problemy z tempem Kubicę.

Dzięki wykonaniu neutralizacji, Russell traci na swoim postoju blisko 23 sekundy. Gdy dwa okrążenia po zakończeniu neutralizacji Kubica zjechał do boksów na postój już w normalnych warunkach wyścigowych, stracił na całej procedurze aż 27,8 sekundy.

Warto zauważyć, że końcówka wyścigu to rewelacyjne tempo Kubicy, który zyskiwał od 0,3 do 1,3 sekundy na czystym kółku do Russella.

Poniżej zestawienie czasów kierowców, przygotowane przez „Niezniszczalny”:

Wszystkie czasy Kubicy i Russella Grand Prix Azerbejdzanu 2019

Performance

 

Wykresy performance w przypadku Kubicy i Russella ponownie mają te same cechy. Anglik wykazuje się nieco większą agresją, ale to Kubica używa więcej gazu. Obaj kierowcy Williamsa muszą wykonywać mnóstwo poprawek na kierownicy, co świadczy o niestabilności bolidu i problemach z przyczepnością. Robert znów ma bardzo mały wskaźnik „Braking”, ale to akurat nie może dziwić, biorąc pod uwagę jego problemy z hamulcami. Russell mógł sobie pozwolić na hamowanie na „5”, a Kubica na „1.9”.

Performance Baku

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi