KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Czas na asfalt

Po serii występów na szutrze nadeszła pora na asfalt. Hubert Ptaszek i Maciek Szczepaniak na trasach Rajdu Niemiec powalczą w liczącej 23 załogi stawce WRC-2. Po trzech występach Skodą Fabią R5 polski duet wraca do Peugeota 208 T16 zespołu Peugeot Sport Slovakia, po raz pierwszy w poprawionej wersji Evo. Poprzednią ewolucją tego samochodu wywalczyli drugie lokaty w klasyfikacji WRC-2 na szutrach Meksyku i Argentyny, ocierając się o pierwszą dziesiątkę klasyfikacji generalnej, ale teraz czeka ich zupełnie nowe wyzwanie: dla 23-letniego kierowcy będzie to pierwszy rajd asfaltowy z prawdziwego zdarzenia za kierownicą czteronapędowego samochodu klasy R5.

Rajd Niemiec z bazą w Trewirze dopiero po raz czternasty gości w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale stał się już jedną z klasycznych pozycji światowego czempionatu. Wyróżnia go zróżnicowana charakterystyka, która sprawia, że załogi tak naprawdę mają do czynienia z trzema imprezami w jednej. Zmagania rozpoczynają się w piątek od wyboistych, wąskich odcinków w winnicach nad Mozelą. Sobota stoi pod znakiem słynnego poligonu Panzerplatte: do dwóch przejazdów najdłuższego w rajdzie, 40-kilometrowego odcinka dodano trzykrotnie przejeżdżany krótki oes Arena, a na rozpoczęcie każdej pętli załogi mają do pokonania dwie próby po szybkich, wiejskich drogach Saary. Kończąca zmagania niedziela to znów winnice nad Mozelą, okraszone przeprawą przez wzgórza Eifel wzdłuż granicy z Luksemburgiem. Ogółem trasa liczy nieco ponad 300 kilometrów oesowych, podzielonych na osiemnaście odcinków.

if (typeof CeneoAPOptions == „undefined” || CeneoAPOptions == null)
{
var CeneoAPOptions = new Array();
stamp = parseInt(new Date().getTime()/86400, 10);
var script = document.createElement(„script”);
script.setAttribute(„type”, „text/javascript”);
script.setAttribute(„src”, „//partnerzyapi.ceneo.pl/External/ap.js?”+stamp);
script.setAttribute(„charset”, „utf-8”);
var head = document.getElementsByTagName(„head”)[0];
head.appendChild(script);
}

CeneoAPOptions[CeneoAPOptions.length] =
{
ad_creation: 57178,
ad_channel: 11474,
ad_partner: 9209,
ad_type: 1,
ad_content: '470,540,850′,
ad_format: 6,
ad_newpage: true,
ad_basket: true,
ad_container: 'ceneoaffcontainer57178′,
ad_formatTypeId: 2,
ad_contextual: true,
ad_recommended: false,
ad_forceCategory: false,
ad_includePrice: true,
ad_includePicture: true,
ad_includeRating: false,
ad_customWidth: 640,
ad_rowCount: 1,
ad_columnCount: 3,
ad_bdColor: '9370db’,
ad_bgColor: 'ffffff’,
ad_txColor: '000000′,
ad_pcColor: 'FF7A03′,
ad_boldPrice: false,
ad_fontSize: 12,
ad_imageHeight: 100
};

Niekwestionowanym mistrzem wyjątkowej mieszanki tras pozostaje Sébastien Loeb, który wygrywał tu dziewięciokrotnie, w tym osiem razy z rzędu. Wśród aktualnych kierowców dwa triumfy w tej rundzie ma na koncie urzędujący mistrz świata i lider klasyfikacji generalnej Sébastien Ogier, a po razie zwyciężali tu Dani Sordo i Thierry Neuville.

Dla Huberta Ptaszka jest to drugi start w Rajdzie Niemiec, przed rokiem jechał tu przednionapędowym Fordem Fiesta R2. Z kolei Maciek Szczepaniak stanie na starcie w Trewirze już po raz dziewiąty. Po raz pierwszy doświadczony pilot rywalizował na tych trasach w sezonie 2000, kiedy rajd był jeszcze rundą Mistrzostw Europy. Rok wcześniej, zanim imprezę przeniesiono w rejon Trewiru, zwycięstwo w swoim domowym rajdzie odniósł Armin Kremer – teraz doświadczony Niemiec otwiera listę 23 załóg zgłoszonych do rywalizacji w WRC-2. Widnieje na niej także m.in. fabryczny duet Skody – opromieniony odniesionym w ojczystej Finlandii pierwszym triumfem w WRC-2 Esapekka Lappi oraz zawsze szybki na asfaltach Jan Kopecky – a także urzędujący mistrz WRC-3 Quentin Gilbert.

Priorytetem dla Huberta i Maćka w ich pierwszym wspólnym starcie na asfalcie będzie jednak nie walka ze ścisłą czołówką, a jak najlepsze przepracowanie całego rajdu i unikanie błędów na wymagającej, zmiennej trasie.

Hubert Ptaszek: – Przed nami kolejny trudny rajd, ale takie właśnie są Mistrzostwa Świata! Tutaj uczymy się prawdziwego rajdowania i śmiało mogę stwierdzić, że czuję się, jakbym zaczynał przygodę z rajdami od nowa. Na szutrze wykonaliśmy już sporo pracy, a teraz nadchodzi pora na asfalt i naukę od podstaw. Mój licznik asfaltowych kilometrów oesowych w samochodzie R5 właściwie wskazuje zero, bo jak dotąd startowałem tylko w Rajdzie Monte Carlo i wiadomo, że trudno to zaliczyć jako doświadczenie w jeździe po suchej nawierzchni. Trzeba zakasać rękawy i zabrać się do pracy. Mocno zmieniliśmy opis, więc muszę się przyzwyczaić do niego na asfalcie i to niestety wymaga czasu. Sam Rajd Niemiec jest bardzo wymagający, nie tylko ze względu na zróżnicowaną charakterystykę. Drogi są mocno zabrudzone i to nie ułatwia dobrego wyczucia punktów hamowania. Łatwo o błąd, a wiadomo, że każdy chce omijać je szerokim łukiem. Odcinki są stosunkowo wąskie w porównaniu do innych asfaltowych rajdów, więc margines błędu jest niewielki, a w winnicach właściwie nie ma go wcale. Z jednej strony mur, z drugiej winnica – i lepiej nie stawać przed wyborem, czy ratować się w prawo, czy w lewo! Nie liczę na żaden konkretny wynik, muszę po prostu skupić się na jeździe i nauce od nowa.

Maciek Szczepaniak: – Mamy tu trzy rajdy w jednym: klasyczne asfaltowe odcinki wśród pól i lasów, niespotykane nigdzie indziej oesy w winnicach i oczywiście próba Panzerplatte na poligonie dla czołgów, czyli samo w sobie wielkie wydarzenie dla kierowców, samochodów i kibiców. Teoretycznie jest to rajd asfaltowy, ale jeździmy też po błocie, nowym i starym betonie czy szutrze. Wiele zależy od pogody i kiedy jest mokro – a w tym roku zapowiadane są przelotne opady – to samochody nanoszą bardzo dużo błota, a droga robi się ekstremalnie śliska i nie wybacza błędów. Niestety, w WRC-2 nie możemy korzystać z usług załóg szpiegowskich. Nie bardzo wiem, czym to jest podyktowane, bo samochody WRC-2 nie jadą znacząco wolniej od WRC, a tak naprawdę czołówka WRC-2 jeździ szybciej od wolniejszych aut WRC. Jednak jest jak jest i wszyscy nasi konkurenci mają tak samo. Dla Huberta będzie to tak naprawdę pierwszy asfaltowy rajd autem R5 i myślę, że czeka go ogromne wyzwanie. To jego początki na tej nawierzchni i mam nadzieję, że będzie mógł skorzystać z mojego doświadczenia. Nie będziemy wytwarzać sobie niepotrzebnej presji, chcemy krok po kroku poznawać ten rajd i samochód R5 na asfalcie. Spróbujemy przejechać czysty weekend, chociaż oczywiście będzie to bardzo trudne.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Węgier

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 lipca
godz. 13:30 – 1. trening
godz. 17:00 – 2. trening

Sobota, 20 lipca
godz. 12:30 – 3. trening
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 lipca
godz. 15:00 – Wyścig

Popularne tagi