fot. Rally Portugal |
Rajd Portugalii był pierwszym rajdem Roberta Kubicy w WRC. Kojarzył nam się jednak fatalnie, gdyż w poprzednich dwóch edycjach Polak nie przejechał w nim wielu OS-ów. Teraz jednak nastąpiło nowe otwarcie – dorobku punktowego, auta i współpracy z M-Sportem. Robert Kubica i jego zespół wrócili na właściwe tory. Teraz kierunek może być tylko jeden – naprzód!
Nie ma powodów…
… do euforii. Podobnie jak po nieudanych rajdach nie było powodów do złamywania rąk. Cały czas jesteśmy na etapie nauki. Robert szlifuje tajniki jazdy w WRC, a my uczymy się samego WRC i cierpliwości.
Oceniając ten występ należy wziąć pod uwagę wyłącznie jeden czynnik – ocenę Roberta i Macieja. A ta była pozytywna. Kubica był zadowolony ze swojej jazdy i mówił, że to był jego najlepszy rajd w WRC.
I patrząc na liczbę przygód na OS-ach (zero, bo opony nie liczę) rzeczywiście taka ocena Rajdu Portugalii jest uzasadniona. Robert jechał pewnie, bezbłędnie i szybko. I wcale nie było to wolne tempo – wystarczy porównać sobie czas Roberta z czasem Prokopa (obaj mieli problem techniczny kosztujący ich kilkadziesiąt sekund).
Tym występem trzeba się cieszyć przede wszystkim dlatego, że zadowolony z niego był Robert. A co do miejsca na mecie to przy takim tempie w Argentynie Kubica byłby… czwarty. Tak to już bywa w rajdach WRC, że czasem wypada 7 a czasem 2.
Nowości
Rajd Portugalii dla wielu kierowców był nowy – po 10 latach bowiem mieliśmy powrót na północ kraju. Ale nowy dla np. Ogiera nie oznacza to samo co nowy dla Kubicy, który objeżdżony w WRC jest znacznie mniej niż Francuz. Nowe było też auto, a Kubica jako jedyny nie miał okazji go przetestować. Takie czynniki zazwyczaj nie sprzyjają kierowcy.
Auto
Mówiąc o aucie – nowa Fiesta wydaje się (z mojego bardzo ograniczonego odległością miejsca) szybszym autem niż jej poprzednia wersja. Szybszym, ale nie aż tak szybkim, jak to zapowiadał Malcolm Wilson. Z Volkswagenami na pewno nie jest w stanie konkurować. Ale widać przynajmniej, że aby zdobyć dobre miejsce OS-owe nie trzeba już liczyć tylko na pecha rywali czy cuda za kierownicą. Szybka jazda, taka, jaką pokazał np. Tanak, pozwala na walczenie o miejscach w okolicach podium i to pozytywny sygnał. Ekipie M-Sportu należą się słowa uznania, bo przecież pamiętamy jej wpadki z „nowym przodem”. Wiemy też, jak długo Hyundai męczy się ze swoim nowym autem. A w M-Sporcie obyło się bez opóźnienia i chwała im za to. Mam nadzieję, że ta Fiesta będzie symbolicznym przełamaniem w relacjach i współpracy Roberta i M-Sportu.
Pirelli
Cóż… jest problem. Widać, że opony te słabiej sprawują się na szutrze i jeszcze np. w Australii może być z nimi problem. Ale na Sardynii, w Polsce, Finlandii czy w Wielkiej Brytanii myślę, że nie będą miały już tak dużych problemów z trzymaniem się felgi i będą spisywać się lepiej. A na asfaltach dadzą czadu.
Przebudowany zespół
Widać, że zmiana, choć drastyczna w przebiegu, była potrzebna Kubicy i jego ekipie i teraz może być już tylko lepiej. To cieszy, bo daje nadzieję, że czerwiec będzie spokojniejszy dla Kubicy jeżeli chodzi o załatwianie spraw zespołu i teraz będzie mógł skupić się np. na testach. A przypomnę, że w ciągu najbliższych 5 tygodni czekają nas aż 2 rajdy, w tym Rajd Polski!
Konkursy
Bardzo dziękuję Wam za udział w konkursach i ligach w ten weekend. W facebookowym konkursie, w którym do wygrania był bilet na Rajd Polski oraz zestaw magnesów rajdowych ufundowanych przez Pixgraf.pl, triumfował Michał Kłapkowski, którego proszę o kontakt w celu przesłania biletu. Zestawy magnesów otrzymują Aleksandra Eliza Olszewska i Mirka Mejka. Przy okazji wszystkich biorących udział bardzo proszę o dokładne czytanie postów konkursowych.
Jeszcze w tym tygodniu na blogu ogłoszony zostanie kolejny konkurs z biletami na Rajd Polski – bądźcie czujni!
Podziękowania
Tradycyjnie chcę bardzo podziękować tym, którzy pomagali mi w prowadzeniu relacji w ten weekend – Karolowi, który był z Wami przez shakedown i sobotnią poranną pętlę, Grzegorzowi Biegańskiemu, Pawłowi Kubackiemu, Lux Perpetua i pko24, którzy przygotowywali statystyki i Fantasy WRC oraz Eli, która pomogła przy liczeniu wyników konkursu. Dzięki!
Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!
Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com