KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank

Jutro odbędzie się próba odtworzenia wypadku Roberta Kubicy

Jutro w Inowrocławiu, w ramach Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa odbędzie się próba odtworzenia lutowego wypadku Roberta Kubicy z rajdu Ronde di Andora. Organizatorzy imprezy postarają się pokazać jak i dlaczego doszło do tak poważnych obrażeń u polskiego kierowcy. Celem symulacji będzie pokazanie jaka jest różnica pomiędzy dobrze a źle zamontowaną barierą. Poniżej prezentuję przykład testów, jakie zostaną jutro wykonane.


Organizatorzy słusznie zastrzegają, że to nie będzie próba wiernego, identycznego odtworzenia wypadku Roberta, a raczej chęć pokazania różnicy pomiędzy prawidłowo a nieprawidłowo zamontowaną barierą okalającą drogę. Mimo to postarali się o odtworzenie wielu elementów wypadku Kubicy – zostanie użyty taki sam samochód – Skoda Fabia S2000, będzie on jechał z taką samą prędkością i uderzy w barierę pod takim kątem, pod jakim prawdopodobnie uderzył Robert. Wideo z tego testu postaram się umieścić jak najszybciej na blogu.

Nie chciałbym jednak, aby wyciągać zbyt pochopne wnioski z tego testu. Mimo zadbania o realizm, organizatorom nie uda się odtworzyć 80% szczegółów, które złożyły się na wypadek Kubicy, a przede wszystkim na odniesienie przez niego obrażeń. Chodzi o temperaturę – nawierzchni i opon, ukształtowanie terenu, uślizg w jaki prawdopodobnie wszedł Robert, jakość bariery itp. itd. Dzięki filmowi tuż sprzed wypadku Polaka możemy zobaczyć, że uderzył on w jakby łączenie niższej i wyższej bariery. Takich sytuacji odtworzyć się niestety nie da. Poniżej prezentuję film z przejazdu tuż przed przejazdem Roberta Kubicy w Ronde di Andora, na którym widać stan owej bariery. Potem zapraszam do czytania dalszej części tekstu.

Niektóre serwisy nazywają jutrzejszy test próbą sprawdzenia czy „Robert Kubica mógł wyjść z wypadku bez szwanku”. Ja bym tego tak nie określał. Według mnie Robert powinien wyjść z tego wypadku bez najmniejszego uszczerbku. Gdyby nie wadliwe zamontowanie bariery i uderzenie dokładnie w miejscu łączenia, to możliwe, że mało kto by się dowiedział, że Polak miał jakikolwiek wypadek. Zaliczał już przecież wypadki w rajdach i rozchodziło się to bez echa. Pewnie dlatego, że aby w rajdach doszło do poważnych obrażeń załogi potrzebny jest niezwykły zbieg negatywnych okoliczności. Ile przecież razy widzieliśmy wypadki rajdowe, w których samochód koziołkuje kilka razy, odbija się od rowu, drzewa, spada ze skarpy, a załoga wychodzi bez szwanku i woła kibiców żeby wypchnęli auto.

Gdy ktoś mnie pyta o ten wypadek, to zawsze twierdzę, że kierowca Lotus Renault GP miał ogromnego pecha, że doznał tak rozległych obrażeń, że doznał w ogóle jakichkolwiek obrażeń. Często mówi się, że Robert miał szczęście że przeżył. Zgadzam się z tym, ale to szczęście zaczyna się dopiero od momentu gdy bariera wtargnęła do wnętrza samochodu. Wcześniej jest to wielki pech i zbieg niekorzystnych czynników. Tuż po wypadku doświadczeni rajdowcy mówili przecież, że nie pamiętają lub pamiętają jeden lub dwa takie przypadki, aby metalowa bariera ochronna spenetrowała kabinę kierowców. A weźmy pod uwagę ile przeróżnych rajdów odbywa się każdego roku, a w każdym startuje przecież kilkanaście załóg i niemal w każdym dochodzi do wypadków. Dla przypomnienia prezentuję symulację wypadku Roberta z rajdu w Ligurii, jest to jedna z dwóch wersji symulacji:

Niestety, Robert nie miał szczęścia 6 lutego. Ale uważam, że dobrze się dzieje, że ten straszny wypadek ma wpływ na kształtowanie się wymogów bezpieczeństwa na drogach i dbanie o to, aby bariery ochronne, rzeczywiście chroniły, a nie kiereszowały ludziom ciała. Prawidłowy ich montaż i potem konserwacja to niezbędny warunek aby mogły spełniać swoją rolę.

Symulacja wypadku Roberta Kubicy będzie tylko jednym z elementów całego pokazu. Zostaną również wykonane testy zderzeniowe w prawidłowo zamontowaną barierę. Takich testów odbywa się sporo co roku, przykład jednego z nich prezentuję poniżej. Widzimy tu podobny kąt (na filmie nieco większy) uderzenia jak ten, z jakim uderzył Robert Kubica. Możemy poznać prawidłowe zachowanie się bariery.

Bardzo chcielibyśmy, żeby wypadek Roberta wyglądał podobnie do tego przedstawionego na filmie. Niestety, było inaczej. Wierzę jednak, że Kubica, który obecnie kontynuuje rehabilitację we Włoszech i rozpoczął już pełny program rehabilitacyjny po ostatniej operacji, już niedługo wróci na tor wyścigowy i będzie mógł cieszyć siebie i nas swoją jazdą.

Więcej informacji o całej Formule 1 znajdziesz na www.f1ultra.pl

Reklama
————————————————————————————————————
powrotroberta jest już na facebooku! Dołącz do osób go lubiących!

www.techpro.pl – maszyny i narzędzia budowlane – sprzedaż i wynajem, niskie ceny, fachowa obsługa!

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Emilii - Romanii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 17 maja
godz. 13:30 – FP1
godz. 17:00 – FP2

Sobota, 18 maja
godz. 12:30 – FP3
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 19 maja
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi