W ciągu najbliższych 3 miesięcy prawdopodobnie aż 3 razy zobaczymy Roberta Kubicę na torze Nurburgring Nordschleife. W najbliższy weekend pierwszy z nich. Przeczytajcie najważniejsze informacje o nim z harmonogramem, opcjami oglądania, pogodą i nie tylko.
O serii
Dawniej znana jako VLN, Nurburgring Langstrecken Serie (Nurburgring Endurance Series) jest jedną z najbardziej znanych serii wyścigowych w Niemczech, mających za swój dom oczywiście słynny tor Nurburgring i jego północną nitkę.
Pierwszy sezon serii odbył się w 1977 roku, a głównym wydarzeniem jest rozgrywany w połowie roku 24h Nurburgring i to właśnie do tego wydarzenia przygotowuje się Robert Kubica, który najpierw musi wziąć udział w dwóch wyścigach samochodami niższej klasy by zdobyć licencję.
By ograniczyć koszty, kwalifikacje i wyścigi mają miejsce tylko w soboty.
W wyścigach serii brało udział wielu znanych kierowców, m.in. Jack Brabham, a najwięcej razy wygrywał Jurgen Alzen – 29. Wśród wielokrotnych zwycięzców są też m.in. Arno Klasen, Marc Lieb czy Timo Bernhard.
W wyścigu startują samochody w kilkunastu klasach, podzielonych na 4 dywizje:
– Samochody Seryjne (oznaczenie klasy V – od V1 do V6) – to najniższa i najtańsza dywizja, przeznaczona przede wszystkim dla debiutujących kierowców i tych, dla których ściganie jest tylko hobby,
– Specials (oznaczenie klasy SP – od SP1) – to samochody ścigające się w innych seriach wyścigowych, podzielone klasami według mocy silnika i ewentualnego turbodoładowania,
– Cup (oznaczenie klasy od Cup 1) – to Seat Leon, Honda Civic R i Porsche Carrera
– H – to auta historyczne, wyprodukowane przez 1996 rokiem.
Oto wyniki poprzedniej edycji wyścigu, w którym wystartuje Kubica:
Harmonogram
Robert wystartuje w sobotę w 4-godzinnym wyścigu, noszącym oficjalną nazwę 66th ADAC Westfalenfahrt i odbywającym się po całej nitce Nurdschleife. Z racji odwołanych testów w miniony weekend, kierowcy jeździć będą już od piątku.
Piątek, 26 marca:
godz. 9:00 – 14:45 – 1. trening
godz. 15:00 – 18:00 – 2. trening
Sobota, 27 marca:
godz. 8:30 – 10:00 – kwalifikacje
godz. 11:00 – 11:40 – starting grid
godz. 12:00 – 16:00 – wyścig
godz. 16:15 – 16:30 – podium
godz. 18:00 – 19:00 – nagrody dla zwycięzców kategorii
Kalendarz
24h Nurburgring, w którym chce wystartować Robert Kubica, zaplanowane jest na 3-4 czerwca. Nadal nie wiadomo czy odbędzie się w tym terminie. Nie mniej jeżeli Kubica chce tam wystartować to musi przejechać dwa wyścigi NLS do tego terminu. Biorąc pod uwagę kalendarz Roberta w grę wchodzi jedynie termin 31 kwietnia (18 kwietnia jedzie pierwszą rundę ELMS). Koliduje on jednak z Grand Prix Portugalii Formuły 1.
Oto kalendarz NLS 2021:
27 marca – 66th ADAC Westfalenfahrt
17 kwietnia – 45th DMV 4-hour race
1 maja – 62nd ADAC ACAS Cup
26 czerwca – 52nd Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy
11 lipca – 61st ADAC Reinoldus long distance race
11 września – ROWE 6h ADAC Ruhr-Pokal race
25 września – 53rd ADAC Barbarossapreis
9 października – 45th DMV Münsterland Cup
Gdzie oglądać?
Podobnie jak w poprzednich latach, wyścig będzie można w całości obejrzeć za darmo na YouTube na kanale serii (Raczej nikt nie zdąży już wykupić). Transmisja z wyścigu ma być w tym roku wzbogacona o ujęcia z helikoptera. Z niektórych aut możemy oglądać też onboardy. Poprzednie wyglądały na przykład tak:
Oczywiście w sobotę w specjalnym wpisie znajdziecie transmisję z wyścigu. Kwalifikacje nie będą transmitowane.
Start poprzedniej edycji wyścigu, odbywającej się w 2019 roku, możecie obejrzeć poniżej:
Trochę więcej ujęć z tego toru:
Z kim?
Zespół
PROsport to doświadczona ekipa z Wiesemscheid w Niemczech. Swoje starty rozpoczęła w 2005 roku i odnosiła sporo sukcesów, zgarniając tytuły w GT4 European Championship czy 24H Series. Na swoim kocnie mają starty w NLS, 24H Series, DTM Trophy czy GT4 Europe.
Wystawia Astona Martina Vangtage GT3 oraz GT4 oraz Porsche Cayman PRO 4. To ostatnie wystawiali w 2019 roku w poprzedniej edycji wyścigu, zajmując 73. miejsce w generalce (Martin Kodric i Hugo de Sadeleer) i 4. w klasie V5 (na 10 załóg).
Kierowca
Partnerem zespołowym Kubicy będzie Néstor Girolami, 31-letni Argentyńczyk. Swoją karierę wyścigową zaczął w 2005 roku. Pierwsze sezony zaliczał w Formule Renault 1.6 i 2.0. Dość szybko przeniósł się do wyścigów aut „z dachem”. W 2014 roku wygrał 2014 Super TC2000 po czym rozpoczął start w Mistrzostwach Świata Aut Turystycznych. Po swoje pierwsze podium sięgnął w 2017 roku i łącznie 3 razy na nim stał, wygrywając raz – w Chinach.
Po przenosinach do Hondy, zajął 7. miejsce w klasyfikacji generalnej, odnosząc 3 zwycięstwa. W minionym roku był 10. z jednym zwycięstwem na koncie. Łącznie przejechał 401 wyścigów, wygrywając 32, zaliczając 79 podiów i 26 pole position.
Czym?
Porsche Cayman PRO 4 z numerem 471, którym wystartuje Robert Kubica to samochód produkcyjny. 6 cylindrowy silnik o pojemności 3,4 litra, generuje 380 koni mechanicznych. Jest to konstrukcja z 2016 roku.
Auto ma 6-biegową skrzynię biegów, napęd oczywiście na tylną oś i moment obrotowy o wartości 420 Nm. Do 100 km/h przyspiesza w 4 sekundy, rozwijając prędkość maksymalną blisko 300 km/h.
Lista zgłoszeń
Znajduje się na niej aż 146 załóg w 24 klasach. Znajdziemy na niej takiej nazwiska jak Daniel Juncadella, Raffaele Marciello, Fabian Schiller, Sven Muller, Earl Bamber, Markus Winkelhock, Sheldon van der Linde, Connor de Phillippi, Marco Wittman, Nick Catsburg, John Edwards, Philipp Eng czy Kevin Estre.
Robet Kubica pojedzie w klasie VT3, a zatem wśród aut produkcyjnych o mocy do 3 litrów z turbo. Podium w klasie ma już gwarantowane bowiem wystartują w niej tylko dwie załogi.
Oprócz Roberta Kubicy, kibicować będziemy też Kubie Giermaziakowi, który pojedzie BMW M2 CS z Frankiem Kechele w klasie CUP5.
Oto pełne zestawienie kategorii tego wyścigu:
SP9 VLN 24h-Specials SP9 – GT3 (FIA): 28 załóg
SP7 VLN 24h-Specials SP7 – od 3500 ccm do 4000 ccm: 4 załogi
CUP2 VLN Cup-Fahrzeuge Cup2 – Porsche 911 GT3 Cup-Fahrzeuge: 1 załoga
SP8 VLN 24h-Specials SP8 – od 4000 ccm: 2 załogi
SP8T VLN 24h-Specials SP8T – od 2600 ccm do 4000 ccm mit Turbolader: 1 załoga
SP10 VLN 24h-Specials SP10 – GT4-Fahrzeuge (SRO): 6 załóg
SP5 VLN 24h-Specials SP5 – od 2500 ccm do 3000 ccm: 1 załoga
SP4 VLN 24h-Specials SP4 – od 2000 ccm do 2500 ccm: 1 załoga
SP4T VLN 24h-Specials SP4T – od 2000 ccm do 2600 ccm mit Turbolader: 1 załoga
SP3 VLN 24h-Specials SP3 – od 1750 ccm do 2000 ccm: 3 załogi
SP3T VLN 24h-Specials SP3T – od 1750 ccm do 2000 ccm mit Turbolader: 6 załóg
SPPRO VLN 24h-Specials SP-Pro – Restriktorpflichtige Fahrzeuge od 3000 ccm: 1 załoga
V6 VLN Produktionswagen V6 – od 3000 ccm do 3500 ccm: 2 załogi
V5 VLN Produktionswagen V5 – od 2500 ccm do 3000 ccm: 6 załóg
VT3 VLN Produktionswagen VT3 – do 3000 ccm mit Turbolader: 2 załogi
VT2 VLN Produktionswagen VT2 – od 1620 ccm do 2000 ccm mit Turbolader: 17 załóg
H4 VLN Gruppe H4 – od 2000 ccm do 6250 ccm: 1 załoga
H2 VLN Gruppe H2 – do 2000 ccm: 7 załóg
VLN Klasse BMW M240i Racing – BMW M240i Racing by Goodyear: 4 załogi
V4 VLN Produktionswagen V4 – od 2000 ccm do 2500 ccm: 13 załóg
TCR VLN Klasse TCR – TCR int Fahrzeuge: 4 załogi
CUP5 VLN Cup-Fahrzeuge Cup5 – BMW M2 CS Racing Cup NLS: 11 załóg
CUPX VLN Cup-Fahrzeuge CupX – KTM X-BOW CUP powered by MICHELIN: 8 załóg
CUP3 VLN Cup-Fahrzeuge Cup3 – Cayman GT4 Trophy by Manthey-Racing: 16 załóg
Pełną listę zgłoszeń możecie zobaczyć tutaj.
Tor
Zbudowany w latach 1925 – 1927 tor nazywany jest „zielonym piekłem”. Liczy 25 kilometrów i wiedzie przez leśne tereny w pobliżu Nurburg w Niemczech. Do 1976 roku ścigała się tam Formuła 1, ale po przerażającym wypadku Nikiego Laudy, GP Niemiec zostało przeniesione na Hockenheim, a używana później nitka Nurburgring była znacznie skrócona.
Jest to jeden z najbardziej znanych torów wyścigowych świata bowiem za niewielką opłatą może sobie pojechać po nim absolutnie każdy i każdym samochodem.
Kubica miał okazję wiele razy jeździć po torze Nurburgirng, o czym przeczytacie tutaj. Po Nordschleife jeździł rok temu w ramach eventu iRacing oraz pod koniec 2020 roku autem drogowym.
Oto jego mapa:
Tak wygląda onboard z przejażdżki Porsche Cayman po Nordschleife:
Pogoda
Będzie… nietypowo. W momencie rozpoczęcia wyścigu temperatura odczuwalna będzie bliska zeru i może padać śnieg.