KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Podsumowanie rajdowego sezonu Roberta Kubicy – część 2

blank

Nokaut w pierwszych rundach, a potem utrzymywanie przewagi – tej bezcennej umiejętności Robert Kubica uczył się podczas środkowej części swojego sezonu. Była ona zupełnie inna od wczoraj przedstawianej i znacznie ciekawsza.

W pierwszej części podsumowania sezonu przedstawiłem pięć pierwszych rajdów Roberta Kubicy w tym tylko jeden w serii ERC. Druga część podsumowania dotyczy wyłącznie rajdów WRC, a we wszystkich Kubica i Baran spisali się rewelacyjnie.

Rajd Akropolu

Był to drugi rajd Kubicy w WRC i drugi szutrowy. Podczas poprzedniego wszystko było przeciw Robertowi, ale tym razem to Kubica był królem sytuacji. Polak wygrał 9. OS-ów z rzędu od rozpoczęcia rajdu i miał ponad 140 sekund przewagi nad Protasovem po dwóch dniach, a w trzecim jechał już spokojnie i dowiózł prawie półtorej minuty zapasu, pewnie wygrywając klasę WRC2. Problemem podczas rajdu był kurz.

Robert tak komentował swoje pierwsze zwycięstwo w sezonie: „To był długi i trudny weekend. Byłem przyzwyczajony do bardzo czystych i płaskich torów. Gdy jechałem tu podczas rekonesansu doznałem szoku i wtedy było najgorzej. Nigdy nie widziałem tak trudnych warunków, nie mówiąc o jeździe w nich. Ale udało nam się przejechać bez problemów, poza utknięciem w kurzu na 1 OS-ie i jednym obrocie. To wspaniały rezultat, świetne doświadczenie. Wiele się nauczyliśmy na tych trudnych i podkręconych trasach, to przyda się w przyszłości. Grecja to wyjątkowa impreza, słyszałem o tym rajdzie wiele opowieści. Kiedy pojechałem na rekonesans zobaczyłem, że jest znacznie trudniej niż myślałem. Nie miałem żadnego doświadczenia i musiałem się uczyć wszystkiego, co zobaczyłem. Czy spodziewałem się zwycięstwa – trudno powiedzieć. Wiedziałem, że jeżeli będę jechał tak jak potrafię, to mogę osiągnąć dobry rezultat. Zwycięstwo jest zawsze trudne, szczególnie w tak trudnym rajdzie jak Akropol. W sumie wszystkie rajdy są dla mnie trudne w tym roku. Każdy ma inną charakterystykę. W Finlandii są hopy, na Sardynii jest wiele trudnych miejsc, również na asfalcie.

Kilka ujęć z Akropolu:

blank

blank
blank

blank

Rajd Sardynii

Był to wyjątkowy rajd. Kubica świetnie zaczął, na kilku z początkowych odcinków był szybszy od niektórych aut WRC w tym Michała Kościuszko. Kiedy zbudował sobie przewagę, przyszedł drobny błąd – uderzenie tyłem auta, który możecie zobaczyć poniżej:

Po pierwszym dniu było już jednak wiadomo, że to Kubica jedzie po zwycięstwo. W kolejnym etapie rywalizacji Polak nie miał wyboru – musiał jechać powoli, a wszystko przez panujący kurz:

Na mecie Robert wyprzedził nie tylko swojego późniejszego rywala do mistrzostwa w WRC2, Abdulaziza Al-Kuwari (o grubo ponad 4 minuty!!!), ale też Khalida Al-Qassimi, jadącego autem WRC…

blank

blank

W tym rajdzie doszło również do historycznego wydarzenia w karierze Kubicy i nie tylko. Zajmując 9. miejsce w generalce Robert zdobył 2 punkty do klasyfikacji WRC i został jednym z trzech kierowców w historii światowych sportów motorowych, który zdobywał punkty zarówno w F1, jak i WRC.

Nigdy nie jest łatwo wygrać. To był bardzo dobry weekend, ale też trudny weekend. Nie straciliśmy koncentracji i gdy nie byliśmy pewni nie cisnęliśmy. Dziś jechaliśmy bardzo spokojnie. Muszę nadal się uczyć i trzymać tempo. Chcę podziękować mojemu partnerowi Lotosowi, bez którego nie byłoby to możliwe, choć i tak do startów muszę dokładać z własnej kieszeni.” – powiedział Robert po wygranej.

Rajd Finlandii

Ta impreza była określana jako jeden z najtrudniejszych rajdów dla Roberta. Sam mówił, że jechanie 2 sekundy za lokalnymi kierowcami będzie dobrym wynikiem.

Zaczęło się znacznie lepiej niż przewidywał Robert. Po kilku pierwszych OS-ach Polak był 4. Ale to Robertowi nie wystarczało – jechał coraz szybciej i pierwszy dzień zakończył na 2. miejscu, z dużą jednak stratą do Jaari Ketomaa.

Drugi dzień był trudniejszy, ale jednocześnie bardzo ciekawy dzięki walce z Haydenem Paddonem. Wszyscy z drugiego dnia Rajdu Finlandii zapamiętają jednak co innego. Ten film:

Ostatecznie Kubica zdecydowanie pokonał Paddona, a z Ketomaą przegrał o ponad 4 minuty. Drugie miejsce było i tak świetnym wynikiem Polaka. Tak skomentował on swój start: „Jari Ketomaa powiedział mi, że przejeżdżał niektóre odcinki nawet 15 razy w mistrzostwach Finlandii więc trudny było z nim rywalizować. Nie spodziewałem się, że będę drugi przed tyloma doświadczonymi kierowcami, ale znaleźliśmy odpowiedni poziom agresywnej jazdy. Biorąc pod uwagę to, że po raz pierwszy jechałem na szutrze w kwietniu, widać, że robimy postępy i zmierzamy w dobrym kierunku.”

blank

blank

Rajd Niemiec

Kolejnym historycznym rajdem był Rajd Niemiec. Była to pierwsza asfaltowa impreza Kubicy w tym sezonie i wszyscy spodziewali się, że pokaże wielką szybkość dzięki asfaltowemu doświadczeniu. Robert nie zawiódł, choć łatwo nie było.

Polak wygrał oba OS-y pierwszego dnia, ale początek drugiego był gorszy. Zaczęło się od złego wyboru opon, a na domiar złego w Citroenie DS3 RRC doszło do jakiegoś wycieku, przez który noga Roberta ślizgała się na pedale. Mimo tych przygód Robert dowiózł 1. miejsce do mety etapu.

blank

Do trzeciego dnia przystępował z 12 sekundami przewagi nad Evansem. Na 9. OS-ie Polacy zaliczyli obrót i stracili prowadzenie w generalce, ale tylko na jeden OS. Gdy już je odzyskali, nie oddali go aż do mety.

blank

Zacięta walka z Evansem nie przeszkodziła Kubicy zajął 5. miejsca w całym rajdzie, co sprawiło, że pobił kolejny polski rekord – najwyższego miejsca w rajdzie WRC dla naszego rodaka. „Tworzę historię? Zdarza się” – powiedział Kubica.

blank

Po tym rajdzie Polak po raz pierwszy od dłuższego czasu wyraźnie podkreślił, że w 2014 roku wolałby nie jeździć w rajdach.

Podczas Rajdu Niemiec, Robert postanowił zabawić się w nauczyciela i wyłożyć teorię pokonywania zakrętów. Posłuchajcie jego wykładu:

Czy wydarzenia z następnych rajdów zmieniły nastawienie Kubicy? Tego jeszcze nie wiemy, ale już jutro przypomnę Wam, jak przebiegało 5 ostatnich rajdów Roberta (jak dotąd) w tym sezonie. Oj, działo się!

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 

Więcej o całej F1 na MC Formula i f1ultra.pl   

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi